Gå til innhold
Arkivverket

[#68708] Anders Olsen, Hof, Vestfold. - Tyding stedsnavn i kirkebok


Gjest Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Hoel

Kan noen hjelpe meg med å tyde stedsnavn på foreldre til Anders sin dåp i Hof kirke?Lenke side 129, dåp 22. feb.Vennlig hilsen Erling Hoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå ser jeg at Jon Erik kom før meg her. Er enig i hans tolkining. Tror at Wige Eiet kan være en plass under denne gården? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Ja, det er søndre (også kalt nedre) Berg og nordre (også kalt øvre) Berg i Vassås i Hof.Og det var nordre Vike, søndre og østre Vike samt Vike (henholdsvis bruksnr. 3 - utskilt i 1859, 4, 6 og 8 og 11 - bnr. 11 utskilt først i 1872); altså 6-8 Vike-gårder i Hof, i tillegg til den enkelte (større eller mindre) gårdens underbruk/plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Tusen takk for fine svar. Dette var storveis.Ett lite spørsmål: Hvilken av BB for Hof skal jeg låne for å dekke disse gårdene?Hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

- og så henholdvis øvre og nedre Berg i Hof sokn. Mye å holde styr på!Erling Hoel: Har du noen flere opplysninger om disse folkene? Sitter her og blar og leter i de aktuelle bygdebøkene nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Har sett etter bl.a. Ole'r og Mathi's/Mathias'er og Anders'er, men uten resultat så langt, dessverre. Men titter nok i de bøkene som sengelektyre (igjen) i kveld, og lover å være på utkikk.Man må ha begge bindene av Hof bygdebok (Sigurd N. Unneberg) for å dekke de gjeldende områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Erling!No er ikkje eg lokalkjend der, og utan til forkleinelse overfor andre skriftlærde her, men står det virkeleg Berg som stadnamn til barnefaren? Eg synes det ser meir ut som Nordre Klev, eller er eg på villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

'Uægt Anders f Ole Mattisen --- soldat fra H Neder (?) Berg og Mari Andersdtr WigeEje, f. Gunnild Pedersdatter, Ingeborg Andersdatter, Erich Jacobsen, Augustinus (?) Olsen og Johannes Andersen'.(For min del er jeg ikke skriftlærd, og dette var det beste og meste jeg kom fram til ;)Jeg sammenlignet blant annet med en B fra Brønnild, mor til Maren, døpt 14. september (s. 128, nr. 2 ovenfra), og K'er og andre bokstaver annetsteds fra sidene.Noe Klev/Kleven/Kleiva e.l. i Hof i Vestfold kjenner jeg ikke til (det nærmeste jeg vet om, er øverste del av Hanakleiva - men området ligger utenfor Hof), og Hof er til de grader 'mitt' område mer enn noe annet sted. Og heldigvis så lærer man noe nytt hver eneste dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Uægte Anders F(oreldre) Ole Mathisen Gevorben Soldat fra H. Nordre Klev og Mari Andersd. Wiige Eje, F(addere) Gunnild Pedersd., Ingeborg Andersd., Erich Jacobsen, Augustinus Olsen og Johannes AndersenMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Tusen takk til deg, Else - det er alltid så lærerikt og trygt når du kommer på banen!Skal se der fantes et underbruk e.l. på den tiden, som ikke er nevnt i innholdsfortegnelsen.Den mest aktuelle Mari Andersdatter (fra området) i 1801-tellinga var den gang 19 år og tjente på Rovenes, ser jeg.Og fadderne Ingeborg og Johannes KAN jo være slekt (jfr. Andersdatter/ Andersen) av den døptes mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Når jeg søker med 'Kl' som 'børjar på' i 1801-tellinga, sp kommer bare Kleppan i Vassås opp.Der var det en tjener som het Hallon - og som lokket fram et enda større smil her nå :DTilbake til saken: Kan H'en (-- soldat fra H. Nordre Klev') stå for et/noe annet sted enn Hof i denne sammenhengen da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Botne er det et par soldater som passer med navn i 1801, der finnes også et gårdsnavn som likner?Legger en lenke til den ene mulige kandidat her. LenkeBotne kan vel være en mulighet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Kristine.Lurer på om jeg har funnet den riktige Ole her: Lenke nr. 336980Jeg tyder morens navn som Mari Andersdatter. Har tidligere skrevet Kari Andersdatter.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Hoppsann, Erling.Maren/Mari/Karen/Kari/feilstavelser/osv. - vi tar med alle tenkelige (og utenkelige) eventualiteter :)Dette er vel Anders' konfirmasjon, og forhåpentligvis noe å bygge videre/mer på (#18):Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hof, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1844), Konfirmerte 1822, side 496-497. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Det står om Jerpelia (under Holt - BB1 side 363): 'I de følgende år bodde det en hel del folk i Jerpelia, men da de straks flyttet vekk, tar vi ikke alle med her'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Kristine :)Der fikk jeg jo fødselsdato på Anders også og det er sikkert at det er den riktige Anders.Finner en Maren Andersdatter rundt det aktuelle tidspunktet, men ingen Mari. Lurer på om det er den riktige moren ??? LenkeErling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Jeg finner dessverre ikke Ole Mathisen under Vike-gårdene, heller...Vet du om den godeste Anders giftet seg? Kan det stå noe om opphavet (faren) hans, ved en evt. vielse?Håper at vi klarer å finne ut av dèt med 'Klev', også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Nydelig innspill, Gunn :)Og hjertelige takk til deg, Tore!Ja, jeg har sett på linkene, Erling. Og det er sannelig ikke godt å vite om det kan være dem, enn så lenge...Akkurat nå kikker jeg på denne her (person nr. 316774): LenkeVet du om Anders giftet seg - og i så fall; har du funnet vielsen?Ønsker dere alle en fredelig fredagsnatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Grensa mot Hof er ikke mange hundre meterne fra de 'ørten' Hegg-gårdene og nordover til Hof, langs Hillestadvannet ;)Kleiva (da forutsatt at det er det samme stedet som er omtalt) ligger et godt stykke lenger sør; og NÅ husker jeg jo navnet på området. Selv bruker jeg oftest kartet på finn dott no (tidlig ute med denne dagens reklame).Nå er det å håpe at èn eller annen har tid og anledning til å gjøre oppslag i Botne BB - og/eller på annet, godt nytt her i denne tråden til Erling, og som kan hjelpe ham videre.Natti-natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, den Ole Mat... som du fant her Kristine, var den andre av de to soldatene jeg nevnte i Botne i mitt innlegg nr. 13. Begge de to soldater med samme navn i Botne 1801 burde nok undersøkes nøyere?Om man finner en vielse for Anders Olsen, kan det jo være fars navnet dukker opp igjen?Lurer på om denne gården i Botne kan ha hatt en plass under seg som passer med Klev?LenkeDen grumme fader kan jo ha bodd i dette området ved sønnens dåp :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved oppslag på Fam.s. finner jeg flere mulige kandidater til Ole Mathisen i ca. passe alder:I Botne: Ole døpt 1776 , far Mathias Danielsen Rovestuen. mors navn ikke oppgitt her.Hillestad , Ole døpt 24 jun 1779 , far Mathias ØsterHaeg, mors navn ikke oppgitt.Hedrum : Ole døpt 1773, far Matthis Ludal * ( Under Allum i Hedrumboka)Andebu: Ole dpt 13 okt. 1777 Far: Mathis Hynde, mor: MariAlle disse kan vel være mulige kandidater ( Avstand ikke umulig)Dessverre har jeg ikke tilgang til bygdebøker for disse områdene nå. Jeg befinner meg i Sverige for tiden.Håper at noen kan slå opp for deg i bygdebøker.Kan se hva jeg finner i digitale kilder her. :-) Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.