Gå til innhold
Arkivverket

[#68708] Anders Olsen, Hof, Vestfold. - Tyding stedsnavn i kirkebok


Gjest Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Og her fra Ole Matthisen Hynnes dåp i Andebu. se høyre side dåp 40. Mor kalles bare Mari Hynde? LenkeSkal se om jeg finner de mulige kandidatene døpt i Botne også?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel , vi har ikke noen alder på far til Ole. mulig han er eldre enn antatt?Ta en liten titt på denne karen fra Hillestad, litt merkelig etternavn, men det kan jo være at Klev er en mulighet? LenkeLitt vrient å søke i kronologiske lister som finner i noen av de eldste kirkebøkene fra området.Litt av en påskenøtt. Kommer tilbake om jeg finner noe som kan være av interesse her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Det er ikke mulig å finne opplysninger om foreldre til barn født utenom ekteskap i bygdebøkene for Hof. Slike opplysninger er konsekvent utelatt. Selv om man finner Andreas som gift og bosatt ett annet sted i Hof, vil det ikke stå noen informasjon om hvem han var sønn av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei alle gode hjelpereJeg har sett en del på [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8133&idx_id=8133&uid=ny&idx_side=-69>LenkeSe at presten har skrevet H Nordre Berg. H kan være forkortelse for Hedrum og Berg kan vel også være forkortelse for Bergene. Siden det også står Gevorben soldat fant jeg fram til LenkeKandidaten til Gunn på Lenke er også interessant.Prøvde å lese KB for Hedrum,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, om du ser på kirkebokavskriften i innlegget mitt 25, så finner du Ole, sønn av Mathias Ludal døpt.Om jeg ikke husker feil fra bygdeboka for Hedrum, så er Ludal plass under Allum, Lurer på om ikke den Mattis Ludal druknet tidlig. Synd jeg ikke har bygdeboka her. ( Mener det står noen opplysninger med liten skrift under Allum)Det var den eneste Ole Mathisen jeg fant i passe alder døpt i Hedrum. Han kan godt være den samme som er i tjeneste på en annen gård i 1801.Skal se om jeg finner vielsen til Mathias Ludal:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bygdebok for Andebu finner du digitalisert her: http://andebu.info/tema/bygdebok/hynne.htmDessverre kan jeg ikke få slått opp i Hedrumbøker nå .Heller ikke bøker for Botne og Hoff kan jeg hjelpe deg med, er jeg redd.Tenkte på Hedrumskifter . Mener jeg har sett at den Matthis Ludal som fikk e sønn døpt Ole I Hedrum, døde før 1801-telligen. Jeg lette selv etter slekt fra Ludal , for noen av mine etterkommere brukte Ludal-navnet.Problemet er også at det var vanlig å bruke gårdsnavn og ikke farsnavnet i kilder i Hedrum fra denne tiden. Da kan samme person bruke navn fra gårder han bodde på, så slik er det ikke enkelt å følge med.Lykke til. Håper spesialister på området ken hjelpe deg med løsning her.God Påske! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Heisann igjensann, Erling!Spør enda en gang, jeg (alle gode ting er tre, sies det ;) - om du vet om Anders giftet seg? Som også Gunn nevner; en evt. vielse kan gi flere spor.Så er det vel å lete etter henholdsvis Ole og Mari Andersdatter, blant ekteviede. Man skal jo ikke se bort fra at èn av dem giftet seg i Hof, om ikke begge.Det virker som om Ole hadde tilhold på Vike, da sønnen ble konfirmert. Hm. Har du sett og lett etter Ole's (og Mari's) dødsfall i Hof?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant noe her som han tyde på at far til den Ole som var sønn av Matthias Ludal, kan være sønn av dette paret? LenkeSynd det er så vanskelig å finne opplysninger i de kronologiske lister?Denne Matthias dør tidlig som nevnt her. Og jeg lurer på om ikke dette kan vøre Matthias Ludal fra opplysningene tidligere. Familien flyttet tydligvis ofte og er vanskelig å følge ,Håper at noen kan hjelpe deg med oppslag i bygdebøkene. Riktignok er vel ikke husmend behandlet så grundig i bygdebøker dengang?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Matthias Olsen og Magdalene Olsdatter i Hedrum. LenkeOm sønnen Ole Matthisen mistet sin far så tidlig kan det være han som er nevnt i tjeneste i Hedrum 1801.Utflytterlister finner vi vel ikke i kirkebøker så tidlig, men en soldat kunne sikkert skifte bosted ofte. Hedrum er ikke så langt unna Hoff .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Jeg har et bestemt inntrykk av at metode/praksis varierer veldig, Gunn: Enkelte bygdebok-forfattere omtaler husmenn og deres familier svært grundig. Mens andre igjen synes å se nærmest helt bort fra husmenn, og ikke skriver stort om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Heisan KristineJa, Anders gifter seg 4. jan 1845 i Hof kirke, minesterialbok for Hof 1844-1851s. 323-324, nr. 1 på venstre side nederst.Fikk ikke til å legge inn lenke til denne boka, men prøver her: LenkeMvh. Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, da vet vi i alle fall at farsnavnet til Anders Olsen , Ole Matthisen er oppført både ved dåp,konfirmasjon og ved vielsen.Kan det være at barndåper og faddernavn kan gi en pekepinn om Ole Mattisens fødested?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på ekteparet Anders Olsen og Maren Sørensdatter finner jeg følgende barn f. i Hoff, Vestfold:Olava Marie f. 4 nov 1843, dpt. 1 jan. 1844. LenkeOle Andersen f. 9 okt. 1845, dpt. 2 nov samme år.Søren Andersen f. 28 jul. dpt 8 aug. 1848,Disse vil du muligens finne faddere til i kirkebøker for Hoff?Om det skulle være Ole Mattisen, sønn av Mattias Ludal, så kan det være mulig å finne søsken av Ole som faddere. ( Begge foreldre til Ole M. fra Ludal, dør før 1801,de finner vi i alle fall ikke som faddere.Det ser jo ut til at 1. barn er oppkalt Ole etter far til Anders, og at siste sønn , Søren er oppkalt etter Maren Sørensens far?Olava Marie kan jo tenkes også oppkalt etter foreldres mødre?Får se om det er mullig å finne flere spor i kitkebøkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I kirkebok for Hof, under døpte 1844 , høyre s. nr. 2 Uægte datter Olava Marie f. 4 nov. 1843. ( Hun er nok ført som uægte fordi foeldre ble viet senere:) LenkeHer er i alle fall faddere nevnt, men om dette hjelper, er vel heller tvilsomt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er dåpen til sønnen, Ole Andersen f. 9 okt, døpt 2 nov 1845 , Nå ført som egte barn, ( foreldre gift)Se nr 61 , under døpte 1845 i kirkeboka (Mini. Hof) Lenke Også her faddernavn med.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865 tellingen ser det ut til at Maren Sørensdatter fortsatt bor på Sundbyfoss , som enke med to hjemmeværende barn, Bernt Andersen og Maren Olava Andersdatter.Maren Sørensdatter er nr. 2129 (34) på listen her: LenkeHåper det kan stå noe i bygdeboka for Hof om denne familen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei GunnDette var jo storveis. Har funnet en sønn til, Simen, men forstår ikke helt hva som har skjedd her. Er dette barnet dødfødt? Lenke Det er ingen faddere i denne dåpen.Skal låne BB for Hof på fjernlån etter påske.Lurer på om den godeste Ole Mathisen aldri giftet seg med Mari Andersdatter. Jeg har ikke klart å finne vielsen deres i KB for Hof eller Hedrum.Har også sett over faddere i de tre andre dåpene, men kan ikke se noen forbindelser til Oles hjemsted.Mvh. Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg skal kikke litt mer etter barndåp på de nevnet barn i 1865-tellingen. Stusser litt på din lenke i innelgg 42, du nevner en sønn Simen , som du har funnet. I lenken er vel nevnt en sønn Bernt. ( Er ikke helt sikker på innførslen fra fødselsstiftelsen? Kan det være at barnet er død der, før dåp? eller nøddåp?)I så fall må det være en sønn som er oppkalt etter denne Bernt. Gutten i 1865-tellingen lever jo opp?Skal fortsatte leting, men har dessverre ikke tilgang til bygdebøker, mens jeg er i Sverige.Hjemme i Sandefjord, kunne jeg slått opp i bøker på lokalbiblioteket.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Lurer fælt på om vi er på feil spor når det gjelder Anders Olsen.I dåpen til Olava Maria Lenke står det at han er fra Gulbrandsdalen???Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg så det samme, men et kan være at han som snekker har arbeidet i Gulbrandsdal før han giftet seg med Maren Sørensdatter?Ellers fant jeg nå sønnen Bernt Andersen, f. 1 mars, døpt 31 mai 1857. Her i kirkeboka for Hof. se nr. 32, 1857. LenkeDa er nok dette samme gutten som er nevnt i 1865-tellingen for Hof, hos moren. Sikkert oppkalt etter en bror som døde på fødselstiftelsen i 1855.Det forklarer den innføringen.Tror nok det er rette paret dette, selv om det nevnes at Anders Olsen kom fra Gudbrandsdal. En snekker fartet nok en del omkring:-)Gunn.Skal se om jeg finner datter Maren Olavas dåp , pluss Anders Olsens død, ( mellom ) 1857 og 1865.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Maren Olava Andersdatters dåp nr. 18 . f. 6 feb 1853. LenkeHun som bor hjemme hos mor som er enke , 1865.Så skal jeg se om jeg finner Anders Olsen død. Kan være av interesse om det står flere opplysninger i kirkeboka om han.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting etter Anders Olsens død, fant jeg sønnen Bernt Andersen, død 10 dager gammel her 1855, nr. 31: LenkeDet er nok samme som du fant ført født på fødselstiftelsen.Fortsetter leting etter Anders Olsens død.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke om bemerkning om dødsårsak Meslinger, gjelder neste på listen. ( Ingen opplysninger om fødested her, dessverre)Nå må jeg ta en pause til huslige sysler.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.