Gå til innhold
Arkivverket

[#68709] Kona til Hans Jørgen Reinsch i Gausdal


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Christensen

Kari Nielsdatter paa Foxen gifter seg 4 april 1825 i Gausdal med ungkar Hans Jørgen Reinsch (Reinz). Hun er da 23 år gammel. Et sted har jeg lest at hun skulle være fra Brenden. Den eneste mulig jeg har funnet i Gausdal er en pike Karen Nielsdatter Hørts-Ejet, døpt 17 jan 1802 av foreldre Niels Stenersen og Kari Syversdatter. Kilde: Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 3 (1758-1809), Fødte og døpte 1802, side 282. Men det er jo ikke noe bevis for at det er henne. Er det noen som kjenner til familien. Jeg har heller ikke funnet noe sted som kan passe til Hørts-ejet. Har heller ikke funnet noen Brenden gård.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg greier ikke å løse oppgaven, men Foxen, hvor er det? Brenden kunne likne på litt lenger nord i Gudbrandsdalen, men det finnes kanskje i Gausdal også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Se det ja. Da har vi flere barn, så får vi sjekke faddere. Jeg leitet også i 1801, men fant dem ikke. Har sannsynligvis kun søkt på Steenersen med en 'e'.Har forøvrig funnet en gård Brenne i Gausdal.Takker så mye.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Navnet Brenden finnes på et gardsbruk i Gausdal, nærmere bestemt i Svatsum lengst nord i kommunen.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Det kan se ut som om hun er den Kari (Karen) Nielsdatter som er døpt 1 jan 1802 i Nes på Hedemarken av foreldre Niels Gundersen Kofhuus og Anne Mortensdatter. Det er også et sogn Nes i Akershus, men der var det ingen som passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg trodde dette var Nils Gundersen Stene og Anne Mortensdatter Avlund, g 1798, altså gausdøler, men jeg har ikke notert hvor det vart da dom. Da kan vi iværtfall slå fast at de var innom Nes da vil jeg tro?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Sønnen Johan Jørgens dåp Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 6 (1830-1839), Fødte og døpte 1832, side 31. Permanent sidelenke: LenkeFadder Kari Mortensdatter på Brobakken, kan det være en søster av Anne Mortensdtr(10)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Nils Gundersen Stene og Anne Mortensdatter Avlund får sønnen Gunder 22 sep 1799. Han finner vi igjen i 1801 for Nes. I dåpsanførselen står det en 'D' (betyr vel død). Når presten har skrevet dette er ikke godt å si. Ved dåpen til Hans Jørgen Rensch og Kari Nielsdatters første barn Anne i 1826, er det en Gunder Nielsen Brænd som er fadder, men det behøver jo ikke være den samme. For øvrig finner vi mange faddere fra gården Steene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Her er dåpen til Johan som jeg mener må være Kari`bror,fødselsdatoen er ant. feilskrevet ved konfirmasjonen i forrige innlegg..? Tror jeg.. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 4 (1809-1817), Fødte og døpte 1813, side 200-201. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

På min ferd i kirkeboka fant jeg slekt Reinsch med fadder fra Føxen, kan være kjekt å ha?Nr.64 høyre sideKildeinformasjon: Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 4 (1809-1817), Fødte og døpte 1813, side 194-195. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Så finner vi Anne Mortensdatter som førådskone på Brænden i Follebu (altså ikke i Svatsum) i folketellinga i 1865, 95 år gammel løpenr 2427. I farten kommer jeg ikke på hvor Brænden kan være, men siden Houm er neste gård i tellinga kan det vel stemme at den ligger i nærheten av Steine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Jeg vil bare si tusen takk til alle som har sittet utover kvelden og jobbet for meg. Det er virkelig morro når folk samles rundt et problem og jobber sammen, og kommer fram til et så bra resultat som i kveld. Tusen takk.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ja,moro når man får løst flokene!Da ser vi ut fra ditt innl 20 at Brænden ligger under Stene som igjen ligger i distrikt 5 i Nedre Follebu. Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Denne nettsida har mye av forfedrene til Niels Gundersen Stene. Om det er riktig, skal ikke jeg si noe om, men kanskje det er noen der ute fra Gausdal som vet om det er hold i dette. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.