Gå til innhold
Arkivverket

[#68711] Hjelp til bygdebokoppslag i Lyngen, Troms, Hatten, Berg og Horsnes


Gjest Laila Semming Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Semming Hynne

HeiEr det noen som har anledning til å slå opp i gårdshistorien for Lyngen for meg?Paret jeg søker er: Johannes Mikkelsen f. ca 1810 og hustru Elen Maria Nilsdatter f. ca 1812. De fikk i Lyngen 5 barn fra 1835 til 1843. Deretter flyttet familien til Hammerfest, Finnmark.Ved deres tre første barn bodde de på gården Hatten. De to neste var født på gården Berg. Står det noe om dette paret i b.b?Elen Marie døde 1863 i Hammerfest og Johannes giftet seg da på nytt. Ved denne vielsen er det oppført navnet til hans far som het Mikkel Mikkelsen.Ved dåpen til et av barna (1839)i Lyngen er det en fadder som het Mikkel Mikkelsen og bodde på Horsnes. Kan dette være hans far? Eller kanskje en bror. Lurer også på om denne mannen er nevnt i bygdeboken.På forhånd tusen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei ArnsteinNei det visste jeg ikke. Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Dette letter nok letingen min betraktelig:-)Da skal jeg kikke litt i disse.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Den interessante kvenen Mikkel Pelleg eller Pellika døde på Hatten i 1774. Finner du at det en link mot Pelleg, så kan du lese mer om denne slekta i Genealogen nr 1/2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjen ArnsteinTakk for det tipset også. Så spennende, det skal jeg huske på dersom det viser seg at han tillhører denne slekten.Det er ting som tilsier at Johannes var finsk faktisk. Han kalles Raava / Raavas i kilder fra Hammerfest. Har ikke sett at det navnet kan henvises til Hammerfest, men jeg er langt i fra kjent i området så sikker kan jeg ikke være:-) Sønnen hans blir kalt finsk ved konfirmasjonen og også for 'Søfin' ved dåpen til et par av barna hans. Tror kanskje at det betyr at han var av finsk avstamming, men usikker her også.Jeg skal lete i den lenken du la inn for å se om jeg kan finne ut noe mer.Igjen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Raavas er et kvensk ord som betyr 'voksen'. Det er ikke utenkelig at navnet er utledet fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Tusen takk igjen til deg Arnstein:-)Det er samme familie som du viser til i innlegg 6.Der er det også noen forslag hvor dette paret kom fra. Når det gjelder navnet så høres det fornuftig ut synes jeg også.Nå er det stille i heimen, så jeg får kikke på kirkebøkene å se om jeg finner noe mer der.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.