Gå til innhold
Arkivverket

[#68712] Carl O. Dahlseid i Iowa, USA


Gjest Knut Skjånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skjånes

I folketellingen for 1910 bodde Carl O. Dahlseid i Brookfield, Worth Co, Iowa. Han var den gang 36 år gammel og født i Iowa av norske foreldre. Jeg skulle gjerne ha funnet hans norske aner, men aner ikke hvor jeg skal begynne. Så langt jeg kan se, finnes nå ingen Dahlseid i Norge, men det er mengder av Dalseid og Dalseide.Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

For å komme vidare treng vi nok namna på foreldra hans, sidan det berre er dei som har budd i Noreg. Kjenner du dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ved søk i folketeljingane på gardsnamn, finn eg faktisk berre to Dalseide: eitt i Fjell i Hordaland og eitt i Bruvik/Haus (no Vaksdal) i Hordaland. Eg held ein knapp på at Carl stamma frå ein av dei stadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Carl Olaus Dahlseid er født 5 okt 1873.Og døde 14 Jun 1950 i Kandiyohi co. i Minnesota.I 1905 er han gift i Iowa med Emma......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I census for 1915 for Fertile, Worth county, Iowa, bor en enke, Kari Dahlseid, som er født i Norge ca 1848. Hun har i 1915 bodd i Iowa i 59 år og vært i USA i 62 år.I 1920 finner vi Cari, nå 72 år, igjen i Ypsilanti, Strutsman, North Dakota. Hun er svigermor til husfaren som heter J. O. Berge (ev. Berga) og er gidt med Karis datter Lena. Husfarens mor, Bertha Berge (ev. Berga), 72 år, bor også sammen med familien.Kari og Bertha ankom USA fra Norge i 1855 ifølge census for 1920.Kari er kansje mor til Carl O. Dahlseid og ovennevnte Lena Berge (Berga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I census for 1915 for Fertile, Worth county, Iowa, bor en enke, Kari Dahlseid, som er født i Norge ca 1848. Hun har i 1915 bodd i Iowa i 59 år og vært i USA i 62 år.I 1920 finner vi Cari, nå 72 år, igjen i Ypsilanti, Strutsman, North Dakota. Hun er svigermor til husfaren som heter J. O. Berge (ev. Berga) og er gidt med Karis datter Lena. Husfarens mor, Bertha Berge (ev. Berga), 72 år, bor også sammen med familien.Kari og Bertha ankom USA fra Norge i 1855 ifølge census for 1920.Kari er kansje mor til Carl O. Dahlseid og ovennevnte Lena Berge (Berga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra avisa Worth County Index i Northwood i Iowa:20. juni 1895: Miss Dina Dahlseid returned from Albert Lea last week, where she has been attending school for the last six months.20. juni 1895: Mr, K. M. Paulson, a traveling salesmian, gave his sister, Mrs. Dahlseid, a brief but pleasant visit last week.11. aug 1898: Miss Gena Dahlseid is spending the week with friends in Northwood.11. aug 1898: Miss Thea Amondson, Miu Gena Dahlseid, Miss Endrnd and three Misses Trustem, all teachers of the vicinity, purpose attending the County Normal.2. juli 1896: Berg & Dahlseid, the draymen, have disolved partnership. Mr. Berg remains in the business and has taken for a partner Mr. Carey Temple, lately in the employ of Eckert & Williams. They will make a strong team and will do some lively....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Carl Olaus Dahlseid * Born: 5 Oct 1873, Hartland Township, Worth Co., IA * Marriage: Emma Christine (Kristine) Kallheim 5 Feb 1898, Bristol Township, Worth Co., IA * Died: 14 Jun 1950, Willmar, Kandiyohi Co., MN, at age 76 --------far:Knudt J. Dahlseide * Born: 14 Mar 1835, Bergen Stift, Norway * Marriage: Kari M. Paulson * Died: 3 Nov 1905-1906, Bristol Township, Worth Co., IA, at age 70 * Buried: Concordia Cemetery, Bristol Township, Worth Co., IAftp://ftp.rootsweb.com/pub/usgenweb/ia/worth/cemeteries/concordi.txt'History of Mitchell and Worth Counties'-- 1884 A Worth County Index---------mor:Kari M. Paulson * Born: 22 Dec 1847, Hallingdal, Norway * Marriage: Knudt J. Dahlseide * Died: 11 Apr 1920, Stutsman Co., Jamestown, ND, at age 72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Knut Skjånes

Til Torodd Kinn, Os I innlegg nr. 8 ga du meg en verdifull slektsrekke som starter med Knut Dahlseide Johnson. Den første avdelingen med etterkommere er forsåvidt grei, men i det som er kalt Second Generation er det ved et par av navnene tatt med (Knut Dahlseide-1). Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Til Torodd Kinn, Os I innlegg nr. 8 ga du meg en verdifull slektsrekke som starter med Knut Dahlseide Johnson. Den første avdelingen med etterkommere er forsåvidt grei, men i det som er kalt Second Generation er det ved et par av navnene tatt med (Knut Dahlseide-1). Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.