Gå til innhold
Arkivverket

[#68714] HE Maria Larsdatter fra Ringsaker. Født ca 1821 i Sverige, trenger hjelp.


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Maria Larsdatter konfirmeres i Ringsaker 11 nov 1835 nr 6 Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 7A (1826-1837), Konfirmerte kvinner 1835, side 280. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6011&idx_id=6011&uid=ny&idx_side=-263>LenkeHer står det at hun er født i Sverige. Jeg har funnet noen søsken til Maria, født på Ringsaker, her er Lene f 1834 Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 7A (1826-1837), Fødte og døpte kvinner 1834, side 162. Permanent sidelenke: Lenke foreldrene er ikke gift.Når Oline blir døpt Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 7A (1826-1837), Fødte og døpte kvinner 1830, side 129. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Finner også Jens i 1824 Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1825, side 61-62. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6010&idx_id=6010&uid=ny&idx_side=-34>Lenkeog Kari i 1826 Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1826, side 111-112. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Så mye hjelp blir ikke dette, men som du ser i rubrikken helt til høyre ved Lene sin dåp så er dette deres 8 leijemål sammen. Det står også at de påstår å være gift i Vang i 1814. Klarer heller ikke helt å tyde hva det står ved Oline sin dåp,men i klokkerboka ved Lenes dåp syntes jeg det står noe om at han skal være skilt fra sin kone ?Lenke Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Av de 8 barna har vi vel da funnet 6,Maria f i Sverige? 1821, Kari 26/1 1823,Jens 1825,ny Kari 1826,Oline 1830 og Lene 1834.Ved Kariene og Jens sin dåp fremstår foreldrene som gift,mens de da ved Oline og Lene sin dåp sies å være ugift. Selv om de påstår de er viet i Vang 1814.Jeg fant ikke paret viet der i 1814.Men presten har nok fått mistanke om at de ikke var gift og etterlyst en vielses attest kanskje ? At det er samme paret har jeg stor tro på,de bor v Jens,Kari 1 og Oline sin fødsel på Aastad eie,Hulberg eie v Kari 2 og Syljuaashagen eie v Lenes fødsel,Maria konf og Jens sin konfirmasjon.Disse tre gardene ligger ikke langt fra hverandre En skulle tro at en så syndig livsførsel som 8 barn sammen utenfor ekteskap ville medført en eller annen straffKanskje du kan finne noe i rettsprotokollene ? Jeg vet ikke hvordan man ble straffet for slikt på den tiden ?Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her er iallefall Marias utflytting fra Ringsaker til Biri da står det at hun er f 8/4 døpt 17/4 1820 i Sverige. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har ikke så mye å bidra med, men tror nok det er vanskelig å finne en med et så vanlig navn i Sverige, når man vet såpass lite sikkert.Mari Larsdotter skal være født ca 1821, i innlegg 5 fremkommer det en f.dato 8/4-1820. Det første barnet født i Norge er Jens i 1824 på Ringsaker, eller er også Kari født i 1823 født på Ringsaker ?Ut fra disse årstallene skrumper tiden de kan ha kommet fra Sverige til Norge inn til 3-4 små år. De bør jo i såfall ha kommet til Ringsaker i mellom ca 1820 og 1823/24 ? Da er det slik jeg ser det en ting som kan gi deg noe sikrere svar, og det er listen over innflyttede til Ringsaker i det tidsrummet. Finner du dem der, så vil du i allefall få vite hvor i sverige de kom ifra da de kom til Norge.Da har vi i såfall et utgangspunkt å starte med i Sverige.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Kari i 1823 er også f i Ringsaker ja.Har ikke klart å finne dem innflyttet til RingsakerJeg har en liten mistanke om at moren Inger Jensdtr er f i Ringsaker. Ved flere av barnas dåp er Erik Jensen Medlien eie brukt som fadder.Han var gift 16/11 1820 med Maria Hansdtr Medlien eie. Selv var han nybyggersønn fra Sveum under Lunna? De får sønnen Johannes 1821 en av fadderne der heter Christian Jensen. Dette kan være tilfeldigheter men under Schappel 1801 finner vi Inger,Erich og Christian barn av Skoleholder Jens Madsen og hustru Kari Poulsdtr.Men om det er den samme Inger Jensdtr som er i Sverige 1820 og får en datter med den skilte Lars Olsen (eller var han gift på det tidspunktet kanskje?) det blir nok vanskelig å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hjelpe meg Else, her var det mye nytt, utrolig hva du har gravd fram iløpet av dagen. Tusen takk for hjelpen.Maria konf i 1835 er min tippoldemor, og etter at hun flyttet til Biri tror jeg at jeg har oversikt over henne. Nå er jeg begynt å nøste i anene hennes, og dette var jo litt av en historie.Jeg tror det må være de samme du har funnet som foreldre til Johanne i 1812, og Eli i 1815. Lars Jensen må være feil.Jeg har også funnet Ole døpt i 1832 Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 7A (1826-1837), Fødte og døpte menn 1833, side 56. Permanent sidelenke: Lenke så da er vi oppe i 9 barn.Å få 9 barn sammen uten å være gift var jo ikke vanlig, så det er nok sannsynlig at de har fått en eller annen form for straff.Nå skal jeg prøve å få oversikt over hvor de har bodd i hvilke tidsrom, og så blir det å prøve å finne opphavet til Inger og Lars. Et kjedelig liv har de neppe hatt, artig å komme over noe litt utenom det vanlige av og til.Nok en gang hjertelig takk for hjelp.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Ja jeg savnet en Ole! Det kan jo være de ikke regnet med Kari f 1823 hun døde sikkert veldig ung.Når det gjelder Ingers 'far' tror jeg det var nevnte Jens Madsen,skoleholder i 1801,Oline blir hjemmedøpt av nettop en Jens Madsen Sveum.Ellers har jeg prøvd å bestemme meg for hva som står som anmerkning ved de forskjellige barna, jeg tror det står at Lars skal ha vært gift i Vang 1814. Ved et annet tilfelle tyder jeg det til at de (Lars og Inger)skal ha giftet seg i Sverige. Det står jo forskjellig i klokkerbok og kirkebok ved de fleste dåpsinnførselene.Men nå venter Gubben og onga på meg Påskefjellet venter. Hjelper deg gjerne mer,men på fjellet er vi fire om data`n så det begrenser seg litt :)Lykke til og God Påske! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her fant jeg Marias innflytting til Ringsaker, nr 125, høyre side Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Innflyttede 1820, side 634-635. Permanent sidelenke: LenkeOg her står det hvor i Sverige hun er født!!Du hadde rett i at Ingers far er Jens Madsen, Else.Men det er litt pussig at bare Maria er oppført, et spedbarn reiser ikke alene, så Inger har nok kommet samtidig. Er det noen som greier å lese stedsnavnet i Sverige, og kommentaren helt til høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg synes det står Dalby, men finner henne ikke der i 1820. Det kan bety at de har oppholdt seg der en kort stund og at barnet ble født/døpt der, men at de var hjemmehørende i Norge. Det er nok derfor ikke moren står innført i innfl. listen. De barna som ble døpt over grensen ble ikke ført inn i kirkebøkene, men presten sendte en attest til hjemstedet så presten der førte dem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Flotte greier,jeg lette også mest etter Inger Jensdtr og Lars Olsen, og ikke et lite spedbarn ! Men det var jo artig at vi fikk bekreftet Ingers opphav.Det står Dahlby et eller annet i Sverige ja,født på en reise står det vel etter det.Har ikke sett etter i kirkeboka ennå om Maria er innført i ettertid,det er hun kanskje,som Berit forteller ble de ikke innført i kirkeboka der når de bare var på en reise og ikke tihørte sognet.Det er vel tvilsomt om de ble viet i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk til Berit og Else.Er det flere steder i Sverige som heter Dalby skal tro? Jeg finner bare Dalby i Lund kommune,ca 2 mil fra Malmø, kan det være rett?Maria er ikke innført i kirkeboka for Ringsaker i ettertid som jeg kan finne i hvertfall. I innflyttingen står det at hun er døpt 17 juni, attest av Lagerqvist hvis jeg har lest det rett. Hun ble vel sannsynligvis døpt et sted i Sverige på reisen ja.At Lars og Inger ble gift i det hele tatt er vel tvilsomt. Jeg har funnet dødsfallet til Inger, men det kommer ikke frem noen nye opplysniger der. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 9 (1850-1860), Døde og begravede 1858, side 399. Permanent sidelenke: LenkeTakket være Else har jeg nå funnet ut av Ingers opphav, men Lars blir det verre med når det er et så vanlig navn og ikke kjent alder eller noe annet. Han er antagelig oppført i militærrullene.I ft 1801 i Ringsaker er det 17 Lars Olsen i alder 7-15 år, så elimineringsmetoden kommer til å ta tid her, men det er overkommelig. Jeg skal gå gjennom dødsfallene i Ringsaker og se om jeg finner noen som kan være Lars. Dette har vært moro å nøste opp i.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja Lars Olsen er det mange av dessverre. Ellers tenker jeg litt på dette med at han skal være skilt,jeg tror ikke han ville ha diktet opp det eller hva tror du? Han sier han skal ha giftet seg i Vang 1814, finner ingen viede Lars Olsen det året. Men i 1815 derimot er det to som gifter seg begge er 22 år, den ene blir gift med en jevnaldrene pike,han opplyses å være husmannsønn boende hjemme. den andre derimot er tjenstedreng på Hubred og gifter seg med en 46 år gml enke.Hvis det er så at dette er din Lars så stemmer det kanskje at far til Eli i 1815 er Lars Jensen.Men hvis det er så at Lars er en skilt mann vil det jo finnes opplysninger om dette i forliksprotokollen fra den tiden,det var vel helst slik at det ble forsøkt med et forlik mellom ektefellene før de eventuellt ble skilt ? Det var jo ikke så vanlig å skilles på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ja denne Lars er en utfordring.Om han har diktet opp at han er gift fra før, evt skilt, er ikke godt å si, men noe må det jo ha vært siden han (trolig) ikke gifter seg med Inger. Han kan jo også bare ha forlatt en evt kone og slått seg sammen med Inger.Jeg har et annet tilfelle i mine notater der mannen bare forsvant fra familien, i 1848. I 1865 fant jeg ham igjen i Nordland der han kalte seg både ungkar og enkemann og hadde barn der. Det var jo praktisk å kalle seg enkemann når han hadde ei kone hjemme...Om jeg skal få klarhet i om det var en av dem som giftet seg på Vang, må nok forliksprotokollene studeres. Jeg har også funnet en Lars Olsen som giftet seg på Vang i nov 1813. Han kaller seg Trompet og ungkar og gifter seg med ei enke Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 6 /1 (1809-1827), Ekteviede 1814, side 773-774. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9058&idx_id=9058&uid=ny&idx_side=-81>Lenke.Når en ungdom giftet seg med en mye eldre enke var det vel som regel for å skaffe seg gård og noe å leve av. Da er nok din kandidat mer sannsynlig med tanke på at han forlot henne. Her er Pernille Olsdatter i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Dalby i Värmland rett over grensa. Dalby er siden 1832 delt i Dalby, Norra Finnskaga og Södra Finnskoga. Siden de oppholdt seg der kan de ha slekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Och prästen i Dalby, Värmland heter Lagerquist och bor på Lillebergsgården. (Dalby A1:18 1815-1821 sidan 26)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk Berit, det ble jo noe annet. Nå fant jeg det på kartet også, er jo ikke veldig langt unna Ringsaker.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Og takk til deg Ulla. Det var vel bekreftelsen på at det er der Maria er døpt.Men jeg tror ikke at Lars og Inger giftet seg der. Hvis de i det hele tatt giftet seg da.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg har en god magefølelse for tjenestedrengen på Hielmstad i 1801,den 7 år gamle tjenestegutten som står oppnevnt under det som faktisk er hans mor,Giøa Andersdtr. Men jeg må eliminere endel andre først. Hielmstad ligger ikke langt fra Schappel hvor Inger voks opp. Han var uægte f 1794 om jeg ikke husker feil. Soldat Ole Jonasen var far.Det er vel best å finne Lars Olsen død først,Inger kalles ikke enke når hun dør,men siden hun ikke var gift så er vel det naturlig.Men nå får jeg vente til imorgen med mer leting.God lørdagskveld! Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kirsti Rye

Jeg er ikke kommet noe nærmere i å ringe inn denne Lars Olsen, men har for ordens skyld laget en oversikt over Ingers barn, og hva som står av kommentarer ved barnas dåp.Inger Jensdatter, f 7 aug 1791 Schappelseie. Foreldre: Jens Madsen, skolemester og Kari Paulsdatter.Ingers barn:1) Johanne, uekte, døpt 26 des 1812, Lunnaeie. Far: Ung.k Lars Olsen Windjue, begges 1 leiermål.2) Eli, uekte, døpt27 mars 1815, Ulveneie. Far: Soldat Lars Jensen.3) Maria, døpt 17 april 1820 i Dahlby sogn i Sverige. Innflyttet til Syljuaashageneie med attest fra Lagerquist(prest i Dalby) 17 juni 1820. Far: Lars Olsen.4) Kari, ekte, døpt 28 feb 1823, Aastaeie. Far: Lars Olsen.5) Jens, ekte, 5 des 1824, Aastaeie. Far: Lars Olsen.6) Kari, ekte 26 nov 1826, Hulbergeie. Far: Lars Olsen.7) Oline, uekte, 17 jan 1830, Aasteie,foreldrene foregiver at være viede i Sverrig. Far: Lars Olsen.8) Ole, uekte, 9 des 1832, Lunnaeie. Han skal være skilt fra sin kone. Far: Lars Olsen.9) Lene, uekte, 15 juni 1834, Syljyaashageneie, faderen gift i Wang 1814. Far: Lars Olsen.Det ser jo ut som om det er samme far til alle barna, med unntak av nr 2, Eli. Det passer også med perioden da Lars Olsen skal være gift i Wang.Han kan jo ha giftet seg i Wang, stukket til Sverige, Inger har reist etter, de har oppholdt seg i Sverige en stund, og så kommet tilbake til Ringsaker. Dette blir jo bare spekulasjoner, men jeg tviler på at de (Inger og Lars) har giftet seg i Sverige, ettersom de ikke kan vise noen vigselsattest.Jeg har sett litt på denne vigselen i Vang, nederst til høyre, men om dette er rett Lars Olsen er det vel vanskelig å finne ut av.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Klokkerbok nr. 4 (1813-1827), Ekteviede 1815, side 397-398. Permanent sidelenke: Lenke. Jeg har ikke funnet dødfallet til denne Pernille, og heller ikke noe dødsfall som kan passe med Lars.Er det noen som har kjennskap til dette paret (Lars Olsen og Pernille Olsdatter) som gjør at jeg evt kan utelukke denne Lars Olsen?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.