Gå til innhold
Arkivverket

[#68719] Marit Estensdatter, Nordland fodt rundt 1788


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

Jeg er på leting etter fødestedet til Marit Estensdatter. Hun er oppført som tjenestepike i Sommersel i Hamarøy i folketellingen i 1801. Men jeg kan ikke finne henne i kirkebøker for Hamarøy. I 1814 giftet hun seg i hamarøy kirke med Rasmus Larsen - noe står oppført etter navnet hennes, kanskje stedet hun kommer fra, men jeg er usikker på hva det står.All hjelp mottas med takk. LenkeTorhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Takk for tolkingen, Terje, jeg hadde inntrykk av at det snakket om kopperne, men jeg håpet at det kanskje kunne være noe annet.Erling, ja, det er mulig at det er hennes far - det hjelper bare så lite når jeg ikke kan finne henne i kirkebøkene. Har ikke lett i Lødingen ennå for å se om hun muligens kunne komme fra Tysfjord som ikke er så langt fra Hamarøy, eller Steigen på andre siden av Hamarøy.Takk i alle fall til dere begge for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiFra slektssiden til Hamarøy kommune under Sommersel1801 Inderst Esten Estensen f. 1749 med kone Ester Evensdtr f. 1745 og datter Marit Estensdtr f.1789. Denne familien var sørfra, antagelig fra Alvdal, Østerdalen. Esten 'driver Handarbeide med Skrædning'. Denne familien bodde senere på Kråkmo og på Skilvassbakk hvor dattera Marit ble gift og foreldrene ble husmannsfolkSkifte åpnet 17/5 1832 etter Rasmus Larsen Sielvasbak (Skilvassbakk) i Hamarøy, ektefelle Marith Estensdtr. Formue: 126-2-23 / Gjeld: 115-4-16 Barn: Lars Rasmussen, Ole Rasmussen, Karen Rasmusdtr. og Lisa Rasmusdtr.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Hill-Gunn, du er en knupp - jeg tenkte ikke på så se på kommunens slektside!. Interessant at Marit er fra Alvdal området siden det var der Rasmus kom fra. Kanskje de til og med kjente hverandre fra før!Tusen takk for hjelpen.Og Erling, du hadde nok rett med hensyn til faren hennes - takk til deg også.Torhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torhild Shirley

Hill-Gunn, jeg har forsøkt å finne skiftet etter Rasmus som du refererer til - de fleste av barna (Lars, Ole og Karen) er barn av Rasmus første ekteskap, og han hadde en rekke barn med Marit,men jeg har ingen info om Lise og ville sjekke om det sto noe om alder ol for å kunne finne henne. I følge kirkebok for Hamarøy, er Ole deres 3. barn, og han er født i 1808, Live (Rasmus første kone) dør i februar 1809. Så Lise er et lite mysterium for meg. Dersom du har en link til skiftet hadde det vært supert.TakkTorhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Det står ingen alder på barna i skiftet,stort sett bare de opplysningene Hill-Gunn skrev i (5). Men, en opplysning står det som indikerer at Lisa er mindreårig,det står verge John Schjelderup ved hennes navn.Siden skiftet er fra 1832,er vel neppe denne Lisa født mens Rasmus første kone levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Det er bare så rart, for de hadde 5 eller 6 barn sammen foruten Lise, og flere av disse levde lenge etter at faren døde, så det er så rart at Lise er spesielt nevnt.... Men hvis hun er mindreårig har jeg i alle fall et sted å begynne å lete. Takk for den informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.