Gå til innhold
Arkivverket

[#68721] Anders Thorsen, Hollös, Haugsteen


Gjest Karin Nykvist
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Nykvist

Det är visst bara jag som ställer en massa frågor här just nu, hoppas att ni inte tröttnar på mig :)Jag funderar lite över Anders Thorsen Hollös, född ca 1720, död på Haugsteen i Rakkestad 1792:Vem är han son till? (Tor(d) Jensen Sidsel Pedersdatter???? detta har jag bara hittat i ett släktträd som ligger ute på internet, men jag vet inte alls om det stämmer, det finns inga källangiveler)Anders Thorsen var far till min mormors morfars mormor, Larine Andersdatter, född 1783,från Haugsteen, senare Sögaard i Öymark. Men han var också far till Torer Andersen född 1779 i Rakkestad.Vid folketellingen 1801 så finns det en Torer Andersen, 22 år, på Haabye i Rakkestad.Är dessa båda Torer Andersen samma person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er nok riktig at Anders Thorsens (Holøs) foreldre var Thor Jensen Haugsten og Sidsel Pedersdatter. Denne slekta er godt beskrevet i boka om Rakkestad herred 1814-1914. Gård og slektsdelen i boka er skrevet av Carl M. Krosby, og boka kom ut i 1914. Det er vel her fra denne boka de fleste har hentet opplysninger om blant annet Haugsten og Holøsslekta. Kildehenvisninger er ikke tatt med i boka.Anders Thorsen søndre Haugsten f. 1720 (21?), konfirmert 1738, begravet 19. februar 1792. Han var en betydelig og sentral person i sin tid. Han hadde etter den tidens forhold en stor formue, og eide ved sin død gårdene Haaby, Haugsten og Gjulem. Han giftet seg 28.november 1748 med Elen Karine Bech på søndre Holøs. Hun var datter av Rasmus Bech og Sibilla Reichvaldsdatter Semb.Anders Thorsens far Thor Jensen Haugsten f. ca 1679, begravet 1.2.1773. Gift med Sidsel Pedersdatter Grøtvedt, datter av Peder Olsen Østre Grøtvedt. Hun var født 1683 og døde 1773, 90 år gml.Thor Jensens far, Jens Hansen Haugsten er slektens første kjente person. Hvor han kom fra vites ikke står det. Mulig fra gården Gjulem. Han var visstnok gift med Thora Andersdatter f. 1662, død på Haugsten 1748, 86 år gml. Hun var mulig fra Eng i Rakkestad, datter av Anders Olsen Eng, eller hun kan ha kommet fra gården Finnestad som Jens Hansen Haugsten eide en part i. Bare ett barn kjent etter disse, Thor Jensen. (Boken skrevet 1914)Larine Andersdatter f. 25.mars 1783 skal ha vært det 14. barnet til Anders Thorsen Holøs og Elen Karine Rasmusdatter Bech. Larines bror Torer Andersen HAABY var det 12. barnet, født på Haugsten 8. søndag etter tref. 1779. Og her i denne boka finnes faktisk flere opplysninger om Larine. Tar med noe.Hun ble som kjent gift 17.7.1806 med Hans Jonsen Søgård i Øymark. Viet i Øymark kirke av presten Johan Abildgaard. Hun flyttet fra Haugsten til Søgård 24.6.1806. Og her står det (!!): ' Etter hendes egenhændige optegnelse i en paa Gjulem beroende bibel'. Er det denne bibelen du har bilder ifra i en annen debatt her på DA?Hans Jonsen Søgård (eller Søgaard som de skrev før) var født 7. januar 1768 på Ulsæth i Rokke, sønn av John (Jon) Nielsen Søgård født på Rød i Skjeberg 1745, og hustru Kristine. Men som vi vet ble han konfirmert i Rokke. Kirkebøker Skjeberg fra denne tiden finnes.Det står mye greier i denne boka om disse slektene i Rakkestad, både bakover og forover. Men det ligger mulig på nett?Ved Skattemantallet 1723 Hougsteen finner jeg Tore Jensen som oppsitter og eier.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Nykvist

Liv! Jo, det stämmer bra, min bibel kommer från Gjulem. Det var ju fantastiskt roligt att äntligen få veta vad där stod. Men inte nog med det, tack vare dig har jag nu också fått veta att det är Larine själv som har skrivit en del av texten i bibeln.Men Larines mor var nog inte Elen Karine Bech. Anders Torsen Hollös gifte sig en andra gång med Christine Sophie Hylle [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5&uid=ny&idx_side=-97>Lenke så det är hon som är Larines mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest John B. Gautestad

Hei Jeg har også lurt på hvem denne Anders Thorsen Holøs var, og her fikk jeg svaret. Jeg får låne boken Rakkestad Herred 1814-1914. Det står at hans kone Elen Karine Bech var datter av Rasmus Bech og Sibilla Reichvaldsdatter Semb. Mulig boken også beskriver hvem disse var, men jeg har trodd at Bech navnet kan ha offisersbakgrunn. Ovenstad beskriver i sin militærbibliografi en Peter Rasmussen Bech, Kpt des armes, som var fenrik ved et av Smålendsk kompaniene av Følkesams Nasjonale Dragoner. Han døde i 1704. Ovenstad beskriver også en Frantz Hinrich Bech født 1696 i Rakkestad, og senere proviant-, ammunisjon- og materiaforvalter ved Akh Festning.Sibilla Reichvaldsdatter Semb vet jeg ikke hvem er.Noen som vet noe mer om disse?John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Nykvist

Hej!Det är egentligen Anders Thorsen Holös andra hustru som är mest intressant för min del, men i kyrkböckerna från Rakkestad har jag hittat följande: LenkeDöde, november 1729: jag tror att det står Capitain Reichvold Semb. 66 år. Det låter som att det skulle kunna vara Sibillas far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.