Gå til innhold
Arkivverket

[#68726] Helene Othmarsdatter Elligers eller heter hun Helena Krefting


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Per Nermo mfl. har Helene Othmarsdatter Elligers (1704-1732) som hustru til Claus Winther (1692-1765). Jeg har sjekket alle hans barn i perioden 1724-1732 - se eks. Lenke og hustruen heter da beviselig Helena Krefting. (Se 3. post venstre side).Kan hun ha vært gift før og beholdt navnet Krefting ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I lenka står det vel: nu sal. Helena Krefting. Det betyr vel at Helena Krefting var død da datteren Helena Eligers ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Loge

Hei. Jeg har en god venn som heter Ottomar Elligers. Han er snart 90 år og bor i Oslo. Han stammer fra denne familien. Du kan sikkert ringe ham på telef 22 44 10 89 og hilse fra Bjørn Loge. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiHer er et skifte etter hennes mor i 1732:'Fossesholm Skifte 24.7.1732 Mette Sal: Otmor Jensen død. Barn: 1. Jens Otmorsen 19, hos sin morbroder Jørgensen i Holland. 2. Mademoiselle Barbro Otmorsd. ugft. 3. Helene Otmorsd. som var gm. med hans velerværdighed her: Magister Claus Winter som er provst og sogneprest i Stavanger. 18 august ved døden afgangen. 4. Mademoiselle Anne Krefting ugift. Formynder Hans Jørgensen Bragernes morbroder. Noe historie fra Fossesholm.'Det fremgår her at Helene døde 18.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Per Nermos oppføring er korrekt. Helene var datter til Othmar Jensen Elligers og Mette Jørgensdatter Neumann. Mette var datter til Barbara Krefting, og jeg vil ikke se bort fra at tipp-tipp-tipp-tipp-oldemor syntes at navnet hennes var bedre enn farens og morfarensMvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tok alle 3 for innlegg.Helt observant Berit, hun døde som også Egil bekrefter 18.8.1732.Jeg har funnet et giftermål 11.aug.1703 i Oslo Domkirke hvor Hendrich Krefting gifter seg med Anne Michelsdatter.Som faddere til noen av Claus og Helenes barn er også madmoiselle Anne Krefting og Hans Krefting.Jeg har antatt at dette er søsken av Helene.Det mystiske Krefting-navnet håper jeg på mere info om. (Som nevnt brukes Helene Krefting ved alle barnedåpene i Stavanger).mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Per, Der kom du imellom og jeg må bare takke. Konklusjonen er altså at Helene - og kanskje også mademoiselle samt broren Hans, valgte bort Elliger(s) til fordel for Krefting etter mormoren. Den av meg nevnte Hendrich Krefting kan være en fjernere slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg oppdager at jeg har en Maren Jørgensdatter Neumann (1688-1747) som var gift med Gabriel von Cappelen. Også her er Øvre Eiker adressen.Søster av Mette ? Litt rart at hun ikke er med i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det ble noe feil i lenken, men slektsbøkene jeg henviser til er listet opp på min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Geir. Ja nå har jeg i alt 13 og ganske riktig 7 i 1732. Det kom på plass litt lettere enn jeg trodde fordi jeg hadde Maren i en annen slektsgren.Jeg tror det holder foreløpig med slekten Krefting, men noterer meg selvsagt at det finnes slektsbøker hvis det trengs mere.Mange takk Lars Ove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 6, 7: Jeg har tidl. notert at Henrich Johansen Krefting (3. des. 1665-1723) eier Vøyen og Nesøyen, Bærum, og Nes herregård, Fredrikstad g.m. Anne Michelsdatter var morbror av Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Christian.Jeg ser nå at jeg har en annen slektslinje som har Johan Hermansøn Krefting (1618-1674) gift med Anna (Annichen) Jacobdatter Felbers. De hadde en datter Barbara Johansdatter Krefting født i 1661 som da trolig er søster av Henrich.Ganske morsomt at dette passer sammen endelig. Datteren ble gift Neumann og i senere slektsledd er det Lemmich og Cappelen og deslike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

14: Fint at det gikk ihop, Leif. Min mors farfar hadde en bror Georg Henrik Flor Samuelsen som var g.m. en Anne Cathrine Andreasdatter Neumann, hvis tipp(2)oldefar Jørgen Poulsen (Neumann) var g.m. Barbara Johansdatter Krefting f. 1661, så jeg har endel om denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg lager nå en egen tråd om Claus Winther (nevnt først i denne tråden) gift med Helene Othmarsdatter Elligers, fordi det er opptil 3 stk. Claus Winther med samme navn fra samme sted i samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.