Gå til innhold
Arkivverket

[#68727] Pasientjournal med vanskelig skrift


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

12. februar 1895 dør en ung mann ved Løgstør sykehus i Danmark. Jeg har fått tak i pasientjournalen hans, men har store problemer med å tyde legeskriften. Er det noen som kan hjelpe (journalen består av tre håndskrevne sider)?

bilete6842.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Noe har jeg klart å tyde:7/1: Han klager i de sidste dage stadig over sm. I halsen, men der er intet andet at opdage end en del tørhed.10/1: Klager stadig over halsen...24/1: ..Urinen indeholder....af Al...1/2: Vesentlig som 24/1, dog...7/2: Nyder nesten intet, døser meget, er lidt uklar og delir... om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er til liten hjelp med slikt, men ser det ut som han blant annet har god appetitt i første side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja den var nok ustabil, og helt ned på 20-tallet hvis jeg forstår det rett og det er kanskje på slutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Mnei, den var nok ikke lavere enn 35 og noe. I alle fall ikke mens han var i live... Uansett skal jeg nok klare å finne ut av tallene. Det var verre med bokstavene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, det er vel 3-tall som ser ut som 2. Ja det er verre med skrifta, og er det doktor-navnetrekket som står nederst til høyre på side 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tror ikke det. Du vil se at det flere steder står Rp. (eller noe) etterfulgt av tekst som bare er skrevet på høyre siden av arket. Jeg tror det må være medisineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

24/1: I første linje skjønner jeg bare nest siste ord: 'kun'. Fra linje to og utover våger jeg meg på følgende bruddstykker:Ødemerne er...(meget)kun en lille, nu kun 6-700 gr. Urinen inneholder... af Al... ..som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

7/1: Han klager i de sidste dage stadig over sm. I halsen, men der er intet andet at opdage end en del tørhed. Ødemerne... ; der er nu ogsaa tydelig...(kan det forresten være jeg tar feil med 'ødemerne'. Samme formulering i innførslene for 3/1, 7/1 og 10/1 (moderert med et 'noget'). Ordet jeg har tolket som 'ødemerne' brukes også 24/1.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Og 10/1: Klager stadig over halsen? Han måtte nå slite med noe mer i halsen enn bare tørrhet kanskje? Måtte nesten være noe de ikke fant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Per Helge (12) Rp (på resepter) er forkortelse for latin: recipe, som betyr : ta (den og den medisinen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Litt mer 10/1: Klager stadig over halsen, urinen noget ....? ca. 1200 gr.? Blir jo bare prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei!'Doktorskrifta' er visst like lite leseleg i andre land, òg...3/1- Ødemerne tiltage; Kraften, Huld[?] og Appetit svinde. Stadig betydelig Hoste med en del purulent [....]; af og til Mavesmærter, især efter Maaltiderne.7/1- Ødemerne tiltage, der er nu ogsaa tydelig A[....].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

1/2- Væsentlig som 24/1, dog mere psy[...] medtagen, idet han nu er dygtig klynkende og deprimeret; døser en Del.7/2- Nyder næsten intet, døser meget, er lidt uklar og delirerer om Natten.(Her er truleg litt feiltolking)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Her var litt meir som eg hadde notert på andre sida:21/1- Tandkjødet bet. svuldent og ømt.24/1- Kræfterne [...] [....] , han spiser kun lidt. Ødemerne er aftagne noget[?], skjøndt diuresen[?] kun er lille, nu kun 6.700 gram. Urinen indeholder Masser af Albumin. Hoster som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg skal ikke prøve meg på doktorskriften, men lurer på om du har noen tips om hvor/hvordan man skal henvende seg for å få utlevert journaler fra Danmark? Hva gjorde du? Jeg har prøvd meg, men blir bare henvist fra den ene instansen til den andre...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Takk for komlimentet, Reidar!Nei du, eg er langt ifrå doktor. Det går vel helst på intuisjon, og litt teft... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.