Gå til innhold
Arkivverket

[#68727] Pasientjournal med vanskelig skrift


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Takk Gunnar, for dyktig deschiffrering! Slår jeg nå sammen det du har funnet ut med hjelpen jeg har fått fra DIS Danmark, og mine egne anstrengelser, kommer jeg fram til følgende:3/1 Ødemene tiltage. Kræfter, huld(???) og appetit svinde. Stadig betydelig hoste med en del purulent l..pest...t.. ; af og til mavesmærter især efter maaltiderne.7/1 Han klager i de sidste dage stadig over sm. i halsen, men der er intet andet at opdage end en tørhed. Ødemene tiltage, der er nu ogsaa tydelig A(sirter???)10/1 Klager stadig over halsen. Diuresen meget tiltagen, c 1200 gram.15/1 Uforandret.19/1 Uforandret21/1 Tandkjødet bet./let svullent og ømt.24/1 Kræfterne aftager sterkt, han spiser kun lidt. Ødemerne er aftagne noget/meget, skjønt diuresen kun en/er lille, nu kun 6-700 gr. Urinen inneholder masser av Albumin(???). Hoster som tidligere.1/2 Vesentlig som 24/1, dog mere psykisk medtagen i det han nu er dygtig klynkende og deprimered; døser en del.7/2 Nyder nesten intet, døser meget, er lidt uklar og delirerer om natten.Så er spørsmålet: Hva slags medisinering fikk han? Medisineringen er beskrevet på høyre side av journalarkene ved følgende datoer: 3/1, 7/1, 10/1, 15/1, 19/1, 20/1 og 21/1.På første side av journalen står det som må være en forsøksvis diagnose: Tuberkulosis Albi... (klarer noen å tolke resten?)

bilete6866.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Fra Danmark har jeg fått følgende plausible tolkning av diagnosen: 'Tuberculosis Albuminurie elev.', noe som vel kan oversettes med tuberkulose med forhøyede Albumin-verdier i urinen. 'Huld'en som 'svinder' i innførselen fra 3. januar, betyr at pasienten går ned i vekt. Og finnes det noen leger i bygningen, tar vi med takk imot alle 'second opinions' i forhold til diagnosen fra 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tydelig 'asirter' skal nok heller være 'Tydelig ascites', som betyr 'Tydelig væskeansamling i bukhulen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

en del purulent l..pest...t.. det manglende ordet er 'expectorat' - 'opphost' er vel det folkelige ordet. 'purulent expectorat' betyr at han hoster opp puss-lignende materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tydelig 'asirter' skal nok heller være 'Tydelig ascites', som betyr 'Tydelig væskeansamling i bukhulen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk, Torgrim! Jeg tror nok du har rett, selv om det ser ut til at 1895-stavingen er expectorath.Når jeg googler 'albumin i urinen' kommer det opp endel treff som handler om nyresykdom/nyresvikt. Kan det være dødsårsaken, heller enn tuberkulose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kristinn! Min fremgangsmåte var som følger:Jeg fikk vite fra Landsarkivet i Nørrejylland at det ikke var arkivert pasientjournaler fra Løgstør sygehus der, men at de muligens kunne ha blitt overtatt av Aalborg sygehus eller Sygehus Himmerland da Løgstør sygehus ble lagt ned på 1970-tallet. Jeg sendte mail til begge sykehusene med spørsmål om de hadde overtatt journalene, og fikk etter en ukes tid svar fra en jurist ved 'Region Nordjylland' om at journalene fra Løgstør befant seg ved Sygehus Himmerland, og at hun hadde bedt personalet der om å se etter den etterlyste journalen. En time etterpå kom det mail fra Sygehus Himmerland med spørsmål om noen flere opplysninger for å forsikre seg om at det var den riktige Jens Hansen de hadde funnet, og da jeg gav dem det, fikk jeg mailet over scannede kopier av journalen. Det hadde neppe vært like enkelt om journalen jeg etterlyste var av nyere dato, så det kan jo være en av årsakene til at du har fått andre svar. ellers vil jeg anbefale deg å søke i daisy-databasen til rigsarkivet (www.rigsarkivet.dk), for der får du mange treff om du søker på 'sygehus'. Vet du hvilket sykehus det er snakk om, ville jeg forsøkt en mail direkte til sykehuset (googler du navnet på sykehuset, finner du sikkert hjemmesiden deres). Ligger den i Rigsarkivet eller ved et av landsarkivene, koster det ca. fem hundrelapper per påbegynte time å få hentet ut dokumentene, så det er jo langt billigere å finne dokumentene på sykehuset. Men det ser ut til at det er forskjellig praksis i forhold til hvor lenge sykehusene beholder journalene. Aalborg sygehus meldte for eksempel tilbake at de ikke hadde så gamle journaler i sine arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da er diagnosen satt: Nyretuberkulose! Og det er vel muligens også det 1895-legen har antydet med sin diagnose.'Diurese' betyr forøvrig urinproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det noen som tør å våge seg på medisineringen?3/1 ser det ut som om starter med 'crm. Mixt. a(...) alk.' Andre linje klarer jeg ikke tyde. Tredje linje begynner med 'Pill.' fjerde linje ser ut til å være 'No. 2...'7/1: Rp (så klarer jeg ikke tyde teksten før det avsluttende:) 'Mixt. ... alk.'10/1: Vanskelig å tyde, men avsluttes med: 'Til gurgling'.15/1: '(S)eg digital' Resten vanskelig...16/1: Vanskelig å tyde...20/1: Starter med 'Rp. Te. digital.' Resten vanskelig21/1: Vanskelig å tyde hva som kommer etter 'Rp'Det er nok tøffere å tyde dette enn selve teksten, men jeg blir glad om noen har forslag. Jeg skal vise det som blir deschiffrert til en lege, som kanskje kan se sammenhenger, og fylle hull, selv om legeskrift pussig nok er like uforståelig for leger som for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

'Alk' har kanskje noe med injeksjon å gjøre? men har jo ikke peiling da, det er bare artig å eksperimentere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Litt ang. 20/1, er kanskje litt rart om ordet 'digital' er oppfunnet på den tiden, ser 'Felleskatalogen' var å finne, men den var så vond å komme ut att fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Forslag til forordning 21/1: 'Rp. Te. n...tia til pensling' - Ett eller annet skal pensles på det hovne og såre tannkjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

3/1: synes som han har fått en syrup. Morph.vespere? = Hostesaft om kvelden. (alle opoider er effektive mot hoste)10/1: Linement. Borae? , glycin og mere Morfin. Borvann ble tidligere brukt til øyeskylling. Kanskje til munnskylling/gurgling her? Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Den 3/1 får pasienten en Mixt am.? alk.(alkaloid: fellesbetegnelse for en Gruppe medisiner (opium, morfin, cocain etc.) Den 7/1 blir behandlingen stoppet: Sep. Mixt am. alk.Ellers går spirit. igjen i mange av reseptene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Petter - dette var bra! Tror du har løst mye av behandlingen her.Klarer du å se hva han fikk penslet på tannkjøttet den 20/1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for flott hjelp. Det kan jo virke som lindrende behandling, dette. Er det mulig å tyde hva slags medisin som gurgles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Lindre behandling kanskje - han var vel i ørska av alle drogene, men det hjalp visst dessverre ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Ser dere kom i mål med denne journalen. Er det mulig å få tak i journaler i Norge. I tilfelle hvor? Riksarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Onkel til mor mi døydde på Lovisenberg sjukehus i 1922, og pasientjournalane derfrå er på Oslo byarkiv. Det var ingen problem med å få kopiar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Per Helge!Journalen det er kopi av her, er frå nyttår 1895 og fram til pasienten døyr 12. februar 1895. Har du journalen frå han blir innlagd 20. november 1894 og fram til nyttår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.