Gå til innhold
Arkivverket

[#68729] Hvor er dette?


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Finner et kort som det ikke står noe på hvor det er fra, og lurer på om det er noen som er lokalkjent på hvor dette er? Etter bussene å dømme kan det kanskje være fra rundt 1960? På forhånd takk, Reidar

bilete6845.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Hei, etter å ha hatt en forespørsel til Widerøe ang. hvor dette bildet er tatt har jeg nå fått att svar og bildet er fra Lena på Toten, og tatt i juni 1956. Jeg er overhodet ikke kjent på dette stedet så jeg lurte på om det er noen lokalkjente som kan fortelle litt om hva det er vi ser på bildet? På forhånd takk, mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Kan det være Valle landbruksskole det store hvite huset i nærkant?Ligner på hovedgata gjennom Lena sentrum med det som idag er Lena Grill som andre hus på venstre side, sett fra v.bildekant.Hvis dette stemmer er rutebilstasjonen idag lenger ned i hovedgata til venstre, og bussparkeringen på bilde er idag skoleomrde for Valle. Bl.a ligger gartneriet der.Håper noen arresterer meg hvis jeg er helt på jordet!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Hilde og takk! Dette er fine forklaringer, og hva er bygningen med den høye pipa, tenkte på et meieri, men det kan vel være noe annet? Ellers ser det ut til å ligge ei tennisbane e.l. bak den store hvite bygningen midt i bildet? Mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen for svar, bilder på flere plasser som er tatt ovenfra av hvordan det ser ut i dag og tror jeg har dannet meg et greit bilde av det, men går ut fra at en del er forandret siden 1956? Og dette huset med pipa kan sikkert tyde på et brenneri e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Huset med pipa ligger på høyre side av hovedgata på din dagens versjon av bildet. Omtrent der hvor Lena rådhus ligger idag.I andre gata nedenfor ligger et gammelt folkebad,Lena bad.Ved nærmere ettertanke tror jeg at brenneriet ligger/lå enda lenger ned, nærmere elva. Hadde håpet det kom noen østretotninger på banen her,jeg da:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ingen østretotning, men har da gått ett åt på Lena vgs.... Kan ikke si jeg kjenner meg igjen, men er enig i at det må være Valle som er nede til høyre.Har sakset følgende fra Valle vgs sin side, som sier litt om begyggelsen:'I 1917 kjøpte Østre Toten kommune garden Vestre Valle og starta kommunal småbruksskole på garden. Kristian Tollersrud var rektor.Oppland fylkeskommune tok over skolen på Valle året etter og i 1920 vart det også hagebruksskole på Valle. Namnet på skolen vart Oppland småbruks- og hagebruksskole.I 1921 var det stor byggeaktivitet på Valle. Nytt undervisningsbygg, snekkarverkstad, lærarbustad, rektorbustad, stabbur og utedo vart bygd. Arkitekt for alle desse husa var Arnstein Arneberg. Utedoen vart riven fyrst på 1970-talet. Resten av husa frå 1921 er i bruk ennå. Innvendig er dei ombygde og moderniserte, men eksteriøret er som Arneberg teikna det.I mellomkrigstida vart det kjøpt inn ein del ekstra areal til skolen. Dette heldt fram også etter andre verdskrigen. Den gamle sjefsgarden Grimstad på Østre Toten og Presteseter gard på Vestre Toten har vorti ein del av skolen.' http://www.vallevgs.no/omorg.asp?language=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere for innspill og utdypende forklaringer, og etter bildet å dømme måtte stedet begynne å ta moderne former med innslag av noe funkis-stil midt på 50-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei! Min mann er Lenaværing f i 1950. Han forteller at huset med pipa er Lena meieri. Der jobbet hans mor i mange år. Det store hvite huset i forgrunnen (foran tennisbanen) er en bank som har hatt diverse navn. Der jobbet hans morfar i mange år. Valle synes ikke i det hele tatt på bildet, det ligger utenfor venstre hjørne oppe, og da til høyre for 'Lenagata'. Ved siden av bussene var det en bensinstasjon som i hvert fall i seinere år ble kalt 'Shelltanken'. Det lange huset ved siden av bussene ble kalt 'Brandt-bua'. Vis-a-vis den ligger Narumsgården med Kjeldstad gården på venstre side og Grand Cafe på høyre side. Håper dette kunne være til oppklaring-Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Oj hvor feil man kan ta! Så bra for Reidar å få et sikkert svar,og vi andre fikk en rusletur på ville veier i Lenas gater;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Hilde og Sissel, tusen takk for flott hjelp med oppklaring og identifisering av objektene i bildet, egentlig undret jeg vel litt hvis det var en landbruksskole som lå midt i bildet for da ville det kanskje ha vært ei større driftsbygning, men for evt. hagebruk o.l ville uthuset kanskje klare seg til sitt bruk. Dette kortet dukket opp blant noen gamle billed-album etter foreldrene og så fort at stedet var totalt ukjent. Jeg har et lite spørsmål til da til de som er lokalkjent, hvor er nord og sør i bildet? Ellers ble vel Lena litt kjent på 1960-tallet da Inger-Lise Andersen (senere Rypdal) dukket opp med 'Fru Johnsen' for jeg husker hun kom fra Lena. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei igjen, det må vel bli slik at bildet er tatt vestfra med ca.nord til venstre i bildet. Du svinger ned i Lenagata fra riksv 33, og da kommer du først til venstre bildekant. Inger Lise vokste opp i Skreia sentrum,født på Lena.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen og takk! Hva er det som er Lenagata i bildet, er det den som går diagonalt oppover til høyre? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Når du kommer fra Reinsvoll (246 fra venstre i kartet) mot Skreia (33) svinger du til høyre ned i Lenagata ved rundkjøringa,(Valle ligger da først på høyre side) Litt nedenfor innkjøring til Valleveien ligger Narumsgården på høyre side. http://www.finnkart.no/lenagata_lena.htmlVåger meg ikke på himmelretniger en gang til.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen til Hilde og du må bare prøve på deg på himmelretningene, det gjør ittno om det blir noen grader feil. Jeg kikket litt på disse kartene og tror jeg har dannet meg et bilde av stedet i forhold til i 1956, og jeg lurer på om bildet er tatt litt sør-øst-fra, for en kjenner igjen det karakteristiske meieriet, en ser tennis-bana som ligger på samme plass i dag, men stedet har nok ekspandert siden 1956 og jordene der det i 1956 var hesjer er nok tatt i bruk til andre ting i dag? Men jeg må nesten si det var en egen sjarm med disse tettstedene på 50/60-tallet i forhold til i dag, hvor veier og rundkjøringer og parkeringsplasser og kjøpesentra (vet jo ikke om det gjelder Lena) tar opp store områder. Noen får arrestere meg hvis jeg tar helt feil av retningene? Glemte vel å takke Grete i 11 for hennes lokalkunnskap. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

I følge min mann ligger Lenagata temmelig mye nord-sør og med nord oppe i høyre hjørne. Ja, Lenagata går diagonalt fra midt på venstre kortside og opp mot høyre hjørne. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen Sissel! Da har vi nok kartlagt det meste av betydning rundt dette bildet, men er det noen som har mer å fortelle fra tiden på stedet på 50/60-tallet er jo det interessant. F. eks. rundt disse bussene. Det skimtes en bygning (muligens i mur) med et spesielt tak bak tennis-bana, hva er det? og når jeg først er inne på tennis, var det tennis-miljø på stedet? Ellers må jeg nesten gi en ros til Widerøe for imøtekommenhet med identifisering av bildet, dette vitner vel om et solid og seriøst firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hvis du tenker på det lange huset som er delvis gjemt bak skogen bak tennisbanen, så er det Felleskjøpets mjøllager. Den bygningen er ikke der mer. Det var en trebygning. Jernbanen fra Reinsvoll til Skreia ligger mellom trærne og den bygningen, stasjonen til høyre utenfor bildet. Jernbanen kommer inn i nederkant av meieriet og krysser Lenagata. Bussene står på buss-stasjonen. Det var bl.a bussforbindelse til Gjøvik. Iflg mannen min, var det ikke noe veldig aktivt tennismiljø og han vet ikke hvem som anla denne flotte banen.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen, veldig flott å få forklart hva vi ser! Ja jeg tenkte på bygningen som er delvis gjemt bak trærne. Buss-stasjonen må da være forholdsvis ny i 1956? Jeg vet ikke hvor godt tennis-bana vises i innl. 1 for det er innlagt med dårlig oppløsning, men på originalen ser den ganske ny og fin ut og den har nett oppspent så det ser nesten ut som den må være i bruk på denne tiden? Det ligger kanskje en idrettsplass ved sida av tennisbana også? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Det ligger en park ved siden av tennisbanen, idrettsplassen på Lena har ligget utenfor sentrum siden før denne tida. (Mannen min lekte til stadighet i området rundt tennisbanen.) Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ok og takk igjen, og da er vel egentlig det meste kartlagt rundt dette 'ukjente stedet' fra kortet, men som jeg var inne på i et tidligere innlegg så har stedet ekspandert på 50 år, og det er vel stygt å si det og ikke vondt ment, men konstaterer at 'matjord' er forsvunnet til fordel for andre ting. Og er det noen som har mer å fortelle fra 50-årene er det bare fint. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.