Gå til innhold
Arkivverket

[#68735] Torkel Raffaelsen Hjelvik, født omkring 1540.


Gjest Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Bonesmo

I et dokument fra 1600 går det fram at Torkel eier gårdparter flere steder i Romsdalen. Farsnavnet er ikke av de vanligste. Er det noen som kjenner til mer om Torkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Har du teksten i dokumentet tilgjengelig ? Jeg vil heller tro at farsnavnet var Ravaldsson i steden for Rafaelsson som overskriften i denne tråden tyder på. Men en undersøkelse av dokumentet burde gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

For det første vil jeg påpeke at ''født omkring 1540'' er ren gjetning.For det andre vet man (foreløpig) ikke hvorvidt Torkjell Ravaldsson selv bodde på Hjelvika i Veøy.For det tredje var han død ved dokumentets opprettelse i 1600. Han er der kalt ''Torkel Raffaelsen'' ifølge gårds- og slektshistorien for Tresfjord (s. 429), som siterer ''Topografisk-historisk Beskrivelse over Vestnæs Prestegjeld'' (1901), hvis forfatter hadde tilgang på det aktuelle privateide dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Til Tore Vigerust/Kjell Hattrem.- Har ikke tilgang til originaldokumentet, kjenner det bare gjennom Tresfjordboka.- Enig i at fødselsår/bosted er antagelser.Nysgjerrig på hvorledes dere begge velger å kalle Torkell Ravaldsson - fortell, fortell!Jeg har spekulert i om gårdpartene han eier hist og her er rester etter Giskegodset, og hvorledes han i såfall har blitt eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Til Tore Vigerust/Kjell Hattrem.- Har ikke tilgang til originaldokumentet, kjenner det bare gjennom Tresfjordboka.- Enig i at fødselsår/bosted er antagelser.Nysgjerrig på hvorledes dere begge velger å kalle Torkell Ravaldsson - fortell, fortell!Jeg har spekulert i om gårdpartene han eier hist og her er rester etter Giskegodset, og hvorledes han i såfall har blitt eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Navnet Ravald kunne i danske tekster (forfattet i Norge) på f eks 1500-tallet staves Raffuel eller Raffuael. Jeg finner det mer sannsynlig at tekstgjengivelsen mangler en 'v' etter de doble f'ene fremfor at fornavnet Rafael skulle være anvendt i Norge før reformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Finnes det skannede kilder for perioden 1500-1600 hvor en kan spore Ravald/Raffual? Siden mannen sitter med gårdparter bør han vel ha vært et skatteobjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Jan Våbenø Larsen

Olav Bonesmo.I 'Ættelinjer fra Middelalderen' forfattet av Olav Ødegård og gitt ut i Stavanger 1959 er han omtalt med 2 sønner og 2 døtre: Olav, Birgitte, Jon og Margrethe (kanskje noe du vet). Hvis ikke, så står det (under Hjelvik-linjen) at Torkel Rafalsen,Ravalsen, Ravaldsen,Raffelsen,(Ødegård brukte flere skrivemåter på hans far, Raval Larsen) var av Landre, Småge, Ulla, Nesje-ætt).Ødegård fører linjen tilbake 8 slektsledd fra Torkel og starter med Nesje-ætten slik: Jon Ivarsson g m Gaute Nilsson Kanesdatter (noe som i boken med penn er overstrøket og rettet til Gaute Gunnarson Kanesdtr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Takk for innspillet Jan! Jeg kjenner ikke til hverken boka eller forfatteren, så hvis noen kan gi meg et signal på hvor boka finnes så var jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Til (9):Ødegårds referanse til kvinner ved hjelp av 'fullt navn på far'-datter synes noe eiendommelig og mindre tillitvekkende.Her må det være grader av gjettverk.Gaute Kane (n. 1437-1452), er kun kjent med en datter ved navn Turid (jomfru Turid), men ut fra senere disposisjon av jordegods så later det til at denne Turid ikke har etterkommere.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.