Gå til innhold
Arkivverket

[#68741] Hjelp, Kari Olsdtr død Skjeberg 1819 mor til Randi Svennungsdtr


Gjest Arne Kingsrød
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kingsrød

Kari Olsdtr var (gift) med Svennung Olsen fra Børth i skjeberg de fikk en datter som het Randi f 1816 Skjeberg kirkeb mini 1815-30 side10 nr11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det kan se ut som om Kari kom fra Sveen i Biri prestegjeld. Fadderene er Ole Biri og Anders Sveen. Permanent sidelenke: Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Denne Kari Olsdatter KAN være den samme som KAREN OLSD., tjener på Hornes Ø. i FT 1801, 20 år gml. :LenkeKari Olsd. som dør i 1819 - 14 D. efter sin Barsel.. - oppgis i KB til å være 48 år. Men dette er kanskje feil ? Vel høy alder for en barselkone ?Kari Olsd. og Svennung Olsen bor på Hornes Ø.-plassen Hagelund ved barnedåpene i 1816 og 1819 og hennes begrav. i 1819. Tj.piken Karen Olsd. på Hornes Ø. i 1801 er mer lik i alder med Svennung Ols. Børt som er 16 år i FT 1801.Men selvsagt KAN også andre Kari Olsd. i FT 1801 for Skjeberg være akt. Alder passer heller ikke for de andre, men 38 og 50 år KAN jo være 'trykkfeil'.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Enig med (3) - Kari Olsdatter er fra Sveen i BERG. Lenke i (3) er til Kari og Svennungs vielse i Rokke (nabobygd til Skjeberg) i juni, 1808.Forlovere er nok hans far Ole Børt og en bror eller annen slektning (?) av henne fra Sveen.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

MEN:Finner ikke noen Sveen-gård eller plass i Berg eller Skjeberg ....Nærmeste Sveen-bruk ser ut til å være i Degernes! Det er ikke uvanlig med ekteskapsforb. mellom Børt/Langsholt-grenda i Skjeberg og Degernes-gårder 'på andre siden av skogen' ....Kari kan ha bodd på Sveen i Degernes ved vielsen. Forloveren Anders Sveen kan være den gamle husbonden på denne Sveen-gården.Men det kan nok bli vanskelig å finne ut mer om Kari ....De har også en datter til dåpen i 1809 fra Grinerød (?) i Rokke og en annen datter fra Hagelund (Hornes Ø.), Skjeberg i 1812.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Dette må vel være Svennung ? Hans mor heter Randi.Berg / Rokke Annex : Ulset Casa 1801 Svenong Olsen 22 år : Lenke(3)Forloveren 16 juni 1808 heter Ole Roche ( gården Roche/Rokke )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kingsrød

Hei og takk for mange tips men var ikke Svennung gift mde Marte Asbjørnsdtr Nipen Varteig 1808 Tune krkb 1797-1815 viede 1808 s377 nr3. (er ganske nybegynner kan ikke dette med å lage lenker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kingsrød

Hei igjen Litt av en fyr denne Svennung hvis jeg har rett kar 1811 er han far til Marte Marie Skj s79 nr89 buer søndre, 1816 far til Randi med Kari Olsdtr Flytter fra Skj 1819 til (Tune Varteig sammen med Oleane Haagensdtr mor til Marte Marie Tune krkb 1819 s630 nr21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Svennung og Kari fikk dtr. Oleana dpt.10.12.1809 i Berg og dtr. Karen dpt. 27.9.1812 i Skjeberg. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen!Ang. (7), Rita: Ja, det kan synes sannsynlig at den Svennung som vies i Rokke i 1808 er han du viser ... Også at den ene forloveren kanskje heter Ole Rocke. Men i hvert fall i FT 1801 ser det ikke ut til å være en klar kandidat.Men det KAN vel også være en 'klønete' versjon av Ole Børte ... ? Jeg har gått ut fra at Arnes utg.pkt., Svennung Olsen Børt er riktig.Stedsnavn knyttet til paret Kari Olsd. og Svennung Olsen finner vi på kartet ved '3-riks-røysa' Skjeberg-Rokke-Degernes: Sveen, n. for Ertev. i Degernes, Kynningsrud (Svennung v. vielse) ø. for Bergsjøen i Rokke, Grinderød (datter Oleanna) s. for Børtev. i Skjeberg, Hagelund v. for Bergsjøen i Rokke (kanskje annen plass enn Hagelund under Hornes).Rokke kirke var vel nærmeste kirke også for Børt-grenda i Skjeberg?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kingsrød

Kan samme mann være gift 2ggr samme år på 2 forskjellige steder,(3)Berg/Rokke 16 juni og Krkb 1797-1815 vied 1808 (tune) 'Svenning Olsen Børt af Skieberg pige Marte Asbiørnsdtr Niben Forl, Lars Buer, Erik Buer 6 februar (3)Berg/Rokke 16juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Selvfølgelig 2 forskj. Svennung ... Som Rita viste i (7) er den Svennung som vies i Rokke 1808 fra Ulset, Rokke. Paret Kari Olsd. og Svennung Olsen har altså ikke noe å gjøre med Børt ... ! Men de har riktignok bodd i nærheten av Børt.Utg.pkt. i (1) var altså feil ...Den Svennung som får barn på S. Buer kan vel gjerne være fra Børt ... ? Buer er ca. nabo-gård til Børt.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Svennung Olsen Børt gift 1. g. m. Marthe Asbj.d. - 2. g. m. Oleanne Haagensd.1. datter i 2. ektesk. oppkalt etter avdød 1. kone - helt etter tradisjonen.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Marthe Asbjørnsd: Børte E: (Børte-eie), død 1809, 28 år gml - nr. 319, nede t.v.:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 3 (1792-1814), Døde og begravede 1810, side 154. Permanent sidelenke: LenkeEgil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina B.

Randi Svennungsdatter sin dåp: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7439&idx_id=7439&uid=ny&idx_side=-12>LenkePermanent bildelenke: LenkeRandi er født på Hagelund Faddere: Anne Olsdatter, Sidsel Olsd., Kari Andersd., Peder Andersen, Børre Mathisen og Lars OlsenKari og Svennung sitt giftermål nevnt ovenfor med ikke med lenke: Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNå er det ikke ført innflyttningslister i Skjeberg før i 1816 i Skjeberg.Det er oppgitt at Kari dør i 1819 i barsel.I 1823 er det en Svennung Olsen som flytter fra Skjeberg til Rokke Sogn.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenkefra nummer 402 til og med nummer 406 står familien med alder på alle. Ser ut som om Svennung har giftet seg på ny med ei Cathrine Aasmundsdatter. Barna: Oliana (14 år), Karen (11 år) og Randi (7år)Dette stemmer jo med tidligere angitte barn ovenfor.Finner ikke Cathrine innflyttet til Skjebeg før hun flytter ut i 1823.Etter et søk på familysearch.org finner jeg et giftermål i Eidsberg kommune mellom: Svennung Olsen og Cahtrine AasmundsdatterVed å se de skannede kirkebøkene finner jeg følgende: Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke (nr. 17)Her kan man se at alderen ikke stemmer særlig overens med uflyttningen fra Skjeberg, men det står 'Enkemand Svennung Olsen Hagelund af Schieberg Sogn 51 Aar'. Så dette må vel være den samme Svennung?Cathrine ser ut for å komme fra Glomsrud, hvor også forloverne kommer fra. De er gift 18. mars 1820 i Kirken.Karen Svennungsdatter er angitt til å være konfirmert 18.10.1829 i Skjeberg. Da er hun angitt til å bo på Syverstad. Hos slektninger? Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke (nr. 17)Hverken Randi eller Oliana er funnet konfirmert i Skjeberg.I 1832 er Svennung og Cathrine meldt flyttet til Ingerøen i Skjeberg. Her er alderen til Svennung 60. Det er meldt at han er født i Rakkestad præstegjeld. Cathrine født også i Rakkestad Præstegjeld. de er kommet fra berg den 19. december. En datter av Cathrine flytter også samemen med dem til Skjeberg. Dette er en datter som hun ikke har sammen med Svennung.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke(nr. 51 og 52.)Svennung og Cathrine er meldt utflyttet 12.10.1835 til Rokke Sogn. Alder på Svennung er angitt til å være 63, Cathrine 53. Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke (nr 33 og 34)I foraaret 1833 er Randi Svennungsdatter innflyttet til Skjeberg fra Bergs Prestegjeld. Hun flytter til Bastemarken. (for å tjene)Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke (nr. 63)Karen Svennungsdatter er funnet utflyttet 1831 til Søetorp i Berg. hun er angitt som tjenestepike. Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke (nr. 55)Hun flytter inn til Skjeberg ( fra Berg) til Rønnild vestre som tjener i 1840: sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke (nr. 32) Den 12.09.1834 er det en vielse mellom Ole Olsen Tangen og Randi Svennungsdatter i Skjeberg. Hun er angitt til å bo på Ingerøen. Faren kalles Gaardbruger Svennung Olsen Ingerøen.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke (nr.24)23.12.1862 begraves ei Randi Svennungsdatter med alder 47. Hun har bosted Tangen i Skebergdalen Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ifølgje ordensregel nr. 1 her på debattforumet til DA, skal alle som deltek oppgje m.a. fullt namn. Det kan eg ikkje sjå er gjort i (16) og (17), uvisst av kva grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Svennungs første kone Kari ser i hvert fall ut til å ha Rakkestad-tilkn. ved vielsen med 'adresse' Sveen og forlover fra Sveen. Jeg antar at dette må være Sveen i Degernes (Rakkestad).Svennungs ekteskap med enken på Glomsrud i Eidsberg 'toucher' min egen slekt. Forloverne Christian Rasmussen og Christen Larsen, h.h.vis Østre og Vestre Glomsrud, er bror og sønn til min tipp-tipp-oldemor Else Rasmusdatter Glomsrud Ø. Men jeg har ikke klart - foreløpig - å identifisere enken Cathrine Osmundsd.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

I innlegg 17, av Nina B., hevdes det at Svennung er sønn av Ole Jørgensen og Randi Svennungsdatter. I og med at jeg har aner fra samme område, Skjeberg/Degernes-Rakkestad/Eidsberg, har jeg muligens et bidrag i min database. Jeg har i alle fall funnet følgende:1.Randi Svennungsdatter, født 1752. Hun giftet seg med Ole Jørgensen.Foreldre 2.Svennung Sørensen, født 1714 i Lilleheier, død 1782. Han giftet seg med (1) Sidsel Johannesdatter, gift 1743, født 1725 i Storefosser, død 1762. Han giftet seg med (2) Mari Gunnersdatter, gift 1764, død 1777. Han giftet seg med (3) Gunhild Nielsdatter, gift 1779. 3.Sidsel Johannesdatter, født 1725 i Storefosser, død 1762.Besteforeldre 4.Søren Olsen, født 1678 i Lilleheier, død 1754 i Lilleheier. Han giftet seg med Siri Svennungsdatter. 5.Siri Svennungsdatter, død ca 1765.6.Johannes Christensen, født 1696, død 1747. Han giftet seg med (1) Inger Arnesdatter. Han giftet seg med (2) Ingeborg Trulsdatter. 7.Inger Arnesdatter.Oldeforeldre 8.Ole Sørensen, født 1639 i Lunde, død 1733 i Degernes. Han giftet seg med Randi Joensdatter, gift 1679. 9.Randi Joensdatter, født 1650 i Storeheier, død 1734.Tippoldeforeldre 16.Søren Lilleheier, død før 1682 i skifte 29.05.1682. Han giftet seg med Berthe Svendsdatter. 17.Berthe Svendsdatter. 18.Joen Andersen, født ca 1614 i Storeheier, død ca 1672. Han giftet seg med (1) Ingeborg Eivindsdatter, født ca 1620 i Næristorp, død etter 1672 i Næristorp. 19.Ingeborg Eivindsdatter, født ca 1620 i Næristorp, død etter 1672 i Næristorp.Tipptippoldeforeldre 36.Anders Hansen, født ca 1580, død ca 1639. Han giftet seg med Helle Iversdatter. 37.Helle Iversdatter, død 1685 i Sønstegaard. Hun giftet seg med (1) Anders Hansen, født ca 1580, død ca 1639. Hun giftet seg med (2) Ole Olsen. 38.Evind Joensen, født ca 1578 i Stensrud, Degernes, død etter 1671. Han giftet seg med Ragnhild Lauritzdatter. 39.Ragnhild Lauritzdatter, født ca 1580 i Levernes, død ca 1668.3. tipp-oldeforeldre 72.Hans Heier. .mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Svennung Olsens 2. (?) ektesk. med enken Cathrine Aasmundsd. Glomsrud, 1820:Cathrine Aasmundsd. er fra Torper i Os, Rakkestad. Tror ikke hun finnes i FT 1801. Gift 1801 m. Gunder Larsen Krossby V., Eidsberg. Viet Rakkestad, 30. mai, 1801 - nr. 5Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 5 (1784-1814), Ekteviede 1801, side 296-297. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7&idx_id=7&uid=ny&idx_side=-150>LenkeGunder dør 1807 (ref. Eidsberg g.hist, b. VI, s. 537). De ser ut til å ha en før-ektesk. sønn Amund (f. 1798 - ikke sjekket) som oppfostres hos Cathrines bror (?) på Torper i Rakkestad og datteren Anne Gundersd. som konf. i Eidsberg, 1819 med Martin Glomsrud som formynder (nede t.h.):Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 7 (1814-1832), Konfirmerte 1819, side 257. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Her er det jo mer av min egen slekt - ref. (20):Svennung Olsens mor, Randi Svennungsd., er søster til min tipp-tipp-oldemor Ingrid Svennungsd. Pilhaug/Lilleheier (1747 - 1825).Jeg har imidlertid notert at faren Svennung Sørensen er fra Pilhaug og kommer til Lilleheier en gang i per. 1747 - 1760. Er dette feil?Ingrid Svennungsdatters svigerforeldre er forøvrig også et eks. på ekstesk.forb. Degernes/Nord-Skjeberg. Svigerfaren fra Grimsrud, Degernes og svigermoren fra Langsholt i Skjeberg (så vidt jeg kan forstå).Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Hei! Mange av disse opplysningene (innlegg 20) er fra såkalte 'sekundærkilder'. Ved siden av egen kirkeboklesning, har jeg hentet mange opplysninger fra to bøker: 'Engslekten' av Elise Eng, og 'Dangstorp i Rakkestad' av Egil Torp. Det er for mye tekst i min database over mine Degernes- og Rakkestadslekter for å kunne legge det ut på forumet. Om 'noen' er interesserte i ytterligere opplysninger, kan jeg sende en word-fil.tbirkelu@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.