Gå til innhold
Arkivverket

[#68755] Etterlysning om Askøyfamilie på 1700-1800-tallet (innom Arna, Meland, Åsane)


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Nils Larsen Kaldestad f. 1736 i Vaksdal d. etter 1801……. Gift 1759 med Jorunn Oddsdatter Tesdal f. 1736 på Voss d. 1805 på Ask på AskøyNils var sønn til Lars Monsen og Anna Olsdtr. Kaldestad i Vaksdal.Jorunn var datter til Odd Jonsen og Kari Rokne / Tesdal på Voss. Nils fikk skjøte på et bruk i Mellingen i Åsane 27. november 1764. Nils flyttet til Breisteinli i 1767. Han ble uansett ikke værende lenge på Breisteinli for i 1769 var han husmann på Langhelle i Vaksdal. I 1801 bodde de på Ask på Askøy der Nils var pakter og husmann på husmannsplassen Oldervik under Ask Hovedgård.Barn:a. Anna f. 1760 på Kaldestad i Vaksdal d. 1791 på Ask på Askøyb. Kari f. 1763 på Kaldestad i Vaksdal d. 1826 gift 1791 med Mons Mikkelsen Rossland f. 1761 d. 1805. Bosted: Ask på Askøyc. Lars f. 1767 på Breisteinli i Arna, nevnt i sjeleregister 1775 under gården Myrtveit i Melandd. Odd f. 1769 på Langhelle i Arnae. Gjertrud f. 1772 på Fosse i Meland d. 1792 på Ask på Askøyf. Isak f. 1773 på Fosse i Melandg. Torgeir f. 1775 på Fosse i Melandh. Isak f. 1778 på Myrtveit i Meland gift 1800 med Ingeborg Ørgensdatter Ask. Bosted: Ask på Askøy i 1801. Er det noen av Digitalarkivets flinke brukere som kan hjelpe meg med den videre skjebnen til de barna jeg ikke vet så mye om. Det kan være når de døde, hvem de ble gift med og hvor de ble bosatt.Dessuten har jeg ikke klart å finne dødsfallet til Nils Larsen etter 1801.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takker for det. Men jeg hadde henne som død i 1826 i oppsettet mitt i innlegg 1Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(4) Jeg ser at alderen ikke stemmer, avvik på 5 år, kanskje litt vel mye.Kan det være at Isak f 1773 døde før den yngre Isak ble f i 1778?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet i Hamre mellom Isak Nilsen Myrtvedt og enke Kari Rasmusdtr. Hopland 12.11.1797.LenkeIsak var jo født på Myrtvedt i 1778.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det må være Isak f 1773, som jeg fant i 1801 på Hopland. Isa f 1778 bor jo på Ask i 1801.PÅ Myrtvedt er også n 'unge mandkjøn' Isak f 1773 i mannskapsrullene.Det er vel Isak f 1773 som henger seg av tungsinn i 1818. Kari Rasmusdtr dør i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kenneth Bratland

Isak på Hopland er identisk med Isak Nilsen Myrtveit f. 1770 (døpt 30. mars) på Greve på Osterøy av foreldre Nils Johannessen og Marta Isaksdatter. Nils og Marta kjøpte seg gård på Myrtveit i 1776. Dermed må det være denne Isak som gifter seg med Kari Hopland. Dermed kan det være at min kandidat Isak f. 1773 døde som barn.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.