Gå til innhold
Arkivverket

[#68756] Alma Lydia Ingerøen født 1894, Neiden


Gjest Kåre Lunderbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Uten at jeg vil påstå det ene eller det andre så fant jeg denne dåpen på FS: Pehr Ingero/ø? dpt.20/12 1840 Tervola, Lappi, Finland. Foreldre Michkel Ingero og Maria Caisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Lenka kopieres ikke riktig inn. Plusstegn vises ikke. Skriv plusstegn mellom se og t7970942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Og her er Britha Maries dåp i 1863, foreldrene er kvenpike Britha Caisa Seidajärvi og kven, gift mann Mikkel Asko. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

7. september 1884 ekteskap mellom Per Mikkelsen Ingerøen (skrevet Inkeröinen) og Brita Maria Mikkelsdtr Asko. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6785&idx_id=6785&uid=ny&idx_side=-176>LenkeJeg tror du kan gå ut fra at det er riktig person som er funnet i Tervola, innlegg (6) og (7). Søker du på Hiski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da ser det jo ut som om deres sønn som ble døpt Pehr i 1840 muligens døde(5). Men det ser ut til at det var riktige foreldre så da kom det jo noe godt ut av det alikevel, og det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Berit, jeg forstår ikke hva du mener. Jeg tror vi har funnet riktig Pehr/Per/Petter (Pekka på finsk) født 17.12.1840 (i Kemi som oppgitt ved giftemålet?) og døpt i Tervola 20.12.1840 og riktig familie, her også i husforhør fra Tervola: Lenke Per og Petter ble brukt om hverandre av finske innvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Ser sånn det ut, enig i det. Men det kan være feilskriving. Ved FT1900 står det 1840 og ved Almas dåp 1841. Dåpsprotokollen for både Tervola og Kemi er fullregisrert. Søk på fornavn P, fars fornavn M og etternavn I gir bare ett resultat. Jeg tror vi har riktig person. Men nå er det bare vi to som diskuterer ... Ha en god natt1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da er det altså feil fødselsår som er skrevet i vielsen. Det er jo godt å få ryddet opp i slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Jeg klarte ikke å dy meg, jeg måtte leite videre her: Først fant jeg Brita Maries konfirmasjon [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6785&idx_id=6785&uid=ny&idx_side=-119>Lenke Så forsøkte jeg å finne hennes mor; men uansett om jeg bruker Seidajärvi eller Seipajärvi som etternavn, finner jeg henne ikke, ikke i kirkebøker i Norge eller Finland, heller ikke i folketellinger. Derimot ser det som om Brita Marie bor sammen med sin far (som, som før oppgitt, er gift med en annen) ved FT 1875. Lenke Far kaller seg her for Ask, men det riktige etternavnet er Aska. Her er dåpen hans i 1816 (født 10.02.1816) med foreldre Johan Aska og hustru Susanna Lenke. Og her er familien ved husforhør i Sonkylä før 1824 Lenke og her før 1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Kan dette være Brita Maries mor, Brita Seidajärvi, som gifter seg med Karl Johan Isaksen Mattila i 1868 (nr. 11) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9803&idx_id=9803&uid=ny&idx_side=-86?>Lenke Her mangler riktignok mellomnavnet Caisa, men en god kandidat er det. Da finnes hun her i FT 1875 Lenke, og sannsynligvis her i 1865 Lenke og her i 1900 Lenke. Ved alle barnas dåp bruker hun Seidajärvi: Bernhard Lenke, Hans Peter Lenke, Mina Lovise Lenke, Marie Mathilde Lenke. Og her er dødsfallet hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.