Gå til innhold
Arkivverket

[#68758] Aaste Marie Torjusdatter, Bamble


Gjest Jens Dag Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Dag Halvorsen

Håper noen kan hjelpe til med å verifisere hva jeg til nå har funnet om henne. Aaste Marie er f. 23.10.1794 på Dørdal i Bamble, datter av Nils Torjusen og Inger Maria Evensdatter. (Ba 1775- 1814, s. 122) Hun var konfirmert i Bamble 7.5.1809, hun var fadder ved dåp på Vestre Tveten i Bamble i 1819, da var hun titulert som pige. I søk på FS finner jeg kun en Aaste Marie Torjusdatter gift 9.7.1821 (29 år)i Søndeled med Knud Ouesen (27 år). (Alderen hennes stemmer ikke helt). Aaste Marie og Knud fikk,etter det jeg så langt har funnet, 5 barn født på Sjåvåg i Søndeled. Når jeg ser på fadderene til hennes barn finner jeg ikke noen av disse som er fra Bamble eller Levang i Kragerø hvor hun hadde nær familie. Jeg finner henne død 27.12.1852 på Lindfjell(?) (Min.bok, Søndeled 1839- 1860, s. 404) dette stemmer med at hun er født i 1974. Jeg er usikker på om jeg her har funnet den rette Aaste Marie fra min slekt fra Bamble. Er det noen som har noe info. eller betraktninger om dette hadde det vært interessant- Beklager at jeg har problemer med lenker! Jens Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er lenke til vielsen du nevner i Søndeled. Se nr. 7 LenkeDessverre står ikke fars navnene ved vielsen. Med hensyn til oppgitt alder, så er vel ikke den alltid ført så nøyaktig :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Hei, Gunn og mange takk for svar.Det blir kanskje vanskelig å få verifisert om det er Aaste Marie fra Bamble som giftet seg i Søndeled, da hverken fars navn eller hennes fødested er oppgitt ved vielsen.Jeg har funnet unøyaktigheter i kirkebøkene tidligere, men her er det snakk om 2 års aldersforskjell forskjell ved vielsen, er det mye?Som nevnt stemmer alderen ved hennes død i Søndeled, og jeg finner henne heller ikke død i Bamble.To av hennes søstre ble gift på Levang i Kragerø, derfor synes jeg det er noe underlig at ingen, hverken fra Bamble eller Levang var faddere ved dåpen til hennes barn på Sjåvåg, det er jo ikke snakk om lange avstander.Dette blir kanskje en uløst gåte?Med hilsen fraJens Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg tror ikke at en aldersforskjell på et par år ved vielsesinnføringer er uvanlig. Men er enig i at det er litt merkelig at ingen av hennes familie ser ut til å ha vørt faddere. Kan hende det ikke var så godt vennskap her :-) Det kan være så mange årsaker til at de valgte andre faddere.Hva med skifter etter foreldre til Aaste? Kan det være mulig å finne ut noe der? Vet ikke hvor disse skifteprotokoller finnes, og om det er enkelt å slå opp her?Utflytterlister finnes vel ikke ført i kirkebøker i Bamle?Håper noen kjenner til slekta , så du får hjelp til å avklare dette.Lykke til , og riktig god påske.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Hei igjen Gunn.Jeg skal forsøke å finne skifteprotokoller, det er vel kanskje den eneste muligheten for å få kontrollert disse opplysningene.Igjen, takk for svar, og ha en god påske !Hilsen Jens Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Hei igjen Gunn.Jeg skal forsøke å finne skifteprotokoller, det er vel kanskje den eneste muligheten for å få kontrollert disse opplysningene.Igjen, takk for svar, og ha en god påske !Hilsen Jens Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.