Gå til innhold
Arkivverket

[#68761] Påskenøtt: Knud Olsen Echen/Eikje


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Gjennom flere innlegg, inkl. 45940, har jeg forsøkt å finne foreldrene til Knud Olsen Echen, som giftet seg i Fredrikstad 24. november 1815 med Anne Bentsdatter, nederst på høyre side: LenkeJeg starter derfor på ny frisk i håp om å finne ut av det: 25. januar 1789 blir Knud Olsen døpt på Albjerkeie. Foreldrene, Ole Halvorsen og Ragne Knudsdatter, trolovet seg 21. juli (forlovere: Kittil Haga og Ole Amundsrud) og giftet seg 16. oktober 1782. Han soldat og unkar, hun pike. I desember 1782 døper Ole Halvorsen Amundsrud datteren Barbro (trolig samme mann), 19. februar blir O.H. Hovseies barn Tosten døpt, og i 1789 bor de på Albjerkeie, der de fortsatt bor i 1801-tellingen.Alderen på Ole (41) og Ragne (32) må imidlertid være feil i tellingen, jeg tror Ole er 'uekte' sønn av Halvor Kittilsen og Barbro Taastensdatter, døpt i Holmen kirke, Sigdal, 22. mars 1755, og Ragne er trolig 10 år eldre.Da sønnen Halvor (døpt i 1799) blir konfirmert i juni 1816, står det at han var 'paa Echen for kosten', og under foreldre: enke Ragne Knudsdatter. Det er flere som heter Ole Halvorsen i Sigdal på denne tiden, men 23. desember 1804 blir Ole Halvorsen Langerudeie begravd, 56 år. I 1806 blir Knud Olsen Echen konfirmert, og da Knud og Anne reiser fra Fredrikstad, bosetter de seg først på Langerudeie rundt 1824, før ferden går til Krødsherad og seinere Modum, der han drukner (selvmord?) i Kaggestad-fossen i 1833.I disse påskenøtt-tider hadde det vært flott å knekke denne gåten, og ALL hjelp mottas med takk.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Har funnet dødsfallet til Lægslem Ragne Knudsdatter Langerudeie 4. april 1842, 88 år gammel, så hun var nok født rundt 1755, og en 'smule' eldre enn 32 i 1801, ja... NB: kan legge til at det også står Echen på henne i forbindelse med 1816-konfirmasjonen.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg lurer på om jeg nærmer meg nå.... Blant fadderne til Elling Halvorsen 5. juli 1835, er Ole Knudsen Hovde, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det er den eldste sønnen til Knud og Anne - familien bodde på Hovde-eie i Modum da Anne ble begravd i 1832: LenkeBarnets foreldre, Halvor Olsen Grasvig og Elie Ellingsdatter Sund giftet seg i 1829, og da Halvor var 30 år, stemmer det veldig bra med han som ble konfirmert i 1816, født i 1799, og i såfall en yngre bror av Knud. Halvor og Elie, som bodde på Bjørnerud, fikk mange barn, og mitt håp er nå at noen kan bekrefte at Knud Olsen Echen ER sønn av Ole og Ragne, som var på Albjerk i 1801.håpefull hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Noen Sigdølinger, eller andre, med tilgang til bygdeboka for Sigdal som kan slå opp på Langerud og Langerudskorta (Skorta) i håp om å finne ut mer.... En mulig bror av Knud Olsen, Peder Olsen, bygselmann på Langerudskorta blir begravd 7. nov. 1875, 83 år gammel. Han var gift med Barbro Thoresdatter, som ble begravd 12.02.-70.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Har 2007-utgaven av Sigdal/Eggedal-bøkene på hjemlån nå i påsken. Her er kopi av noe av det som sto undre Langerud, bruk 3 Skorta:

bilete6890.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen, tusen takk! Dette forsterker 'følelsen' jeg har av at 'min' Knut kan være deres sønn, og at de flyttet fra Albjerk tidlig på 1800-tallet. Jeg har funnet dåpen til alle barna, og sønnene Halvor og Peder er nok de jeg har omtalt. Kan du se om det står noe om familien under Albjerk? Har holdt på i en årrekke med å finne løsningen på 'gåten Knud Olsen Echen', og har aldri vært nærmere (trur eg),mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Jeg fant noen på Nymoen under nordre Albjørk som minner om den samme familien. Dette var alt som sto der.Mvh. Asbjørn

bilete6902.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk atter en gang! Det er samme familien, selv om alderen på foreldrene, iallefall moren, er noe lav, jfr. innlegg 1 - de giftet seg i 1782. Legger lenke til det andre ekteskapet hennes i 1808, nr. 11, jfr. opplysningene i innlegg 5: LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Har fått tilbakemeldinger som ikke 'avviser' muligheten for at Ole Halvorsen og Ragne Knudsdatter er foreldrene til Knud, samt tips om at Ragne muligens kom fra Krødsherad. Jeg tar for meg barnerekka deres, i håp om at noen vet mer:- desember 1782: Ole Halvorsen Amundrudeies BARBRO. Faddere: Ragnil Amundrud, Aase Ulberg, Helge Nordre (?) Baasum. Aslac Ulberg, Åge Hagevold (?). Barbro Olsdtr. Albjerkeie begraves 15. januar 1797, 15 år gammel.- 19. februar 1786, Hovseie: TOSTEN. Faddere: Berit Hov, Else Sandodden, Ole Hov, Anders Hov, Hans Langaas.- 25. jan. 1789, Albjerkeie: KNUD. F: Berit Langard, Gunil Bjørnerud, Knud Eidahl, Ingebret Ramstad, Kittil Øverbye.- 1. april 1792, Albjerkeie: PEDER. F: Maren Albjerk, Randi Eriksdtr., Lars Albjerk, Tosten Ramstad, Niels Moen.- 22. mars 1795: Ole Olsen Albjerkeie begraves 8 dager gammel.- 28. mars 1796, Albjerkeie: OLE. F: Aase Moen, Anne Gresvig, Ole Moen, Stener Albjerk, Peter Albjerk.- 11. august 1799, Albjerk: HALVOR. F: Ragnil Dalen, Maren Skinemoen, Kittil Olsen Narumeie, Gunder og Elling Blekaberg.Alle tips mottas med stor takk, inkl. opplysninger om Tosten/Torstein og Ole,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.