Gå til innhold
Arkivverket

[#68771] Tydehjelp, dåp Sauherad, Telemark 1761


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Dåp nr 59, Ellef høyre side så mye av teksten som mulig. Far skal være en Mathias, men vanskelig å se.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sauherad, Ministerialbok nr. I 3 (1722-1766), Kronologisk liste 1761, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7923&idx_id=7923&uid=ny&idx_side=-159>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Min lesning er at faren heter Even Ellefsen og moren Sara Aslachsdatter. Dåpen er holdt 11. oktober, og som faddere står prestens Værsøster Margrete Olsdaatter, prestens datter Dorthe, samt Ole Tangen, Aasil Sanden og Tosten Olsøn Wejum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Kikki!Morgonfuglen Yngve kom meg i forkjøpet. Etternamnet til barnefaren er ikkje så godt å lese, men han står som fadder på sida framanfor, dåp nr. 48. Det ser ut til å vere R....fedt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

HeiFamilien (Eivind Eilevson fra Linneflåta og Sara Aslaksdtr fra Tangen og deres barn) på Rennefet under Prestegarden i Sauherad (ikke Nesherad) er omtalt i Sauheradsoga III s 240. Kfr også samme bind s 477/478.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei til alle tre! Det som er sikkert er at ett av barnebarna heter Lars Andersen f. Okt 28 1823 fra gard/plassen Østbye og kona Aaste Hansdatter f.Sep 22 1829 i Telemark (Seude,Sauherad). De emigrerte til USA og er begravet i Nebraska. Har en etterkommer der borte som etterlyste anene i Norge og det er 1st cousin four time removed for meg og navn jeg ikke hadde- så nå hjelper jeg ham/meg med å finne ut av dette.Under vielsen deres ser jeg at hun er fra Seude i Telemark. Hennes foreldre etter det jeg forstår er Hans Olsen Skaaba Weijum f. ca 1792 og Ingebor Ellevsdatter dåp Mai 28 1798 om jeg har funnet riktig Ingebor. Ingeborg sin far skal være en Ellev Mathiesen fra Fladhuus i Sauherad f. ca 1761 og mor Aaste Sigurdsdatter dåp Apr 9 1758 fra Gannes i Sauherad. Aaste er sannsynligvis datter av Sigur Tollefsen Holte og Aaste Olsdatter Klæver iflg Family Search men jeg har ikke nok forståelse av hva presten skriver når skriften blir så gammeldags.Så da stemmer jo ikke denne dåpen som jeg ba om tydehjelp til allikevel. Er noen av disse navnene kjente for dere? Jeg har kjøpt hele Seljordsoga bøkene og også bygdebok for Tjøme i Vestfold, men eier desverre ikke den boka, og ikke bil i åpningstiden så da er det vanskelig med bibliotek. Kunne en av dere være så snill å gjøre et oppslag eller gi meg hint på plassene, gardene eller evnt navnene?Navnene går jo igjen i barn og barnebarn, Aaste, Mathis, Ingebor(g) eks i folketellingen 1801 heter barna: Bratsberg Seude Seude Fladhuus Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn 1413 * Ellev Mathisen Hosbond 40 1ste gang gift Gaardbruger M 1414 Aaste Sigursdtr Kone 43 1ste gang gift K 1415 Mathis Ellevssønner Børn 19 Ugift M 1416 Ole Ellevssønner Børn 15 M 1417 Ellev Ellevssønner Børn 13 M 1418 Anne Ellevsdøttre Børn 10 K 1419 Aaste Ellevsdøttre Børn 8 K 1420 Ingebor Ellevsdøttre Børn 3 Ingebor kaller noen av sine barn opp videre med Ellef, Anne, Aaste og Mathis. Det må da være rett spor? Selv om Sigur ikke får noen barn oppkalt etter seg? Hva tenker dere kloke herrer om dette..hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Min forbindelse her forresten er via Niels Andersen Hem (Tindvik i Tjølling, Vestfold) og hans foreldre Anders Olsen Hem og moren Anne Larsdatter. Sistnevnte er mine 7 genereasjoner tipp tipp tipp tipp tipp besteforeldre. Sønnen deres giftet seg med Helvig Maria Hansdatter fra Kieringsvigen(Kjerringviken)og er foreldre til Lars Andersen f. Okt 28 1823 fra gard/plassen Østbye Tjølling som er nevnt i første setning i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Og dette er hva det hele startet med da jeg snublet over denne på nettsida norwayheritage.com sine ane-etterlysninger ved wildcard søk på google for å se om noen skrev om mine aner.Can you help me find records concerning my greatgrandfather: Lars Anton Anderson? On his tombstone it states he was born in 1831 in Norway, and died in Nebraska 1908, but the court house does not have a death certificate. He married Osty Hansen in Norway and emmigrated to the US in 1860 and she born 1836,died in Nebraska in 1907. I have their ship trunk that says 'Manhattan Kansas Nord. Amerika' on it. So they made to Kansas, later Clay Center, Kansas and then Hyannis, Nebraska. I know they had a son Lewis Anderson (my grandfathter)b. 9/27/1873 in Clay Center, KS. They arrived in New York Harbor on July 1, 1872 from Bergen. Lars Anderson, seaman -49, Aaste-42, Hans-16, Andreas-7, Martin-4, Othilia-4. From Norway, destination America.The ship was Steamer St. Olaf, there is info on this site about this ship. They would have been processed for immigration into this country at Castle Garden (Clinton) at the tip of Battery Park. From there, directly to trains to take them to their final destination in America. Their passage to their final destination in America was have all been arranged in Norway by the shipping line. just realized that Amalie Larsdatter (b. 1853) was not on this list. I do know she made it to the US, but will help me find her emmigration path? I'm always amazed how you find these things, so thanks a ton! I trying to find some living relatives in Norway as well, any hints?2 Kirkefjerdingens Thjødling Thjødling Østby nordre Pers.no. New household Given name Last name Family pos. Occupation Marital status Age Sex Birth place Horses Cattle Sheep Pig Barley Oat Potatoes 1403 1 1 Lars Andersen hf Gaardb. og Selveier g 43 m Thjødling 2 4 2 1 3/4 4 10 1404 2 Aaste Hansdatter Hans Kone g 37 k Saude Pr. 1405 3 Anders Nilsen Hans Fader Føderaadsmd. e 76 m Thjødling 1406 4 Amalie Larsdatter Deres Datter ug 13 k Thjødling 1407 5 Hans Johan Larssen Deres Søn ug 10 m Thjødling 1408 6 Otilie Larsdatter Deres Datter ug 4 k Thjødling 1409 7 Anders Larsen Deres Søn ug 1 m Thjødling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

ps- det eneste jeg ikke har funnet er det navnet Anton som han har, Lars Anton Anderson, mulig han endret navn etter ankomst i Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

enda et ps..yngve skriver jo at en av fadderene er fra Vejum. Så nå er jeg spent på om jeg finner forbindelsen ved hjelp av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.