Gå til innhold
Arkivverket

[#68780] Hjelp til oppslag i bygdebok for Tysnes, Hordaland-gården Møklestad


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til oppslag i nevnte bok på gården Møklestad. Den 16.01.1737 giftet Barbro Nielsdtr. Mochlestad seg første gang i Strandvik/Fusa med Sjur Lothe.Hun giftet seg andre gang 24.06.1744 samme sted med Ole Olsen Femager og tredje gang 07.01.1762 med Hans Monsson Vindenes.Barbro døde på Åkre i Fusa i 1767 (skifte 03.06.1767). Ved 1701 tellingen ser jeg en Niels Knudsen på Møklestad, 30 år gammel. Kan han være far til Barbro? Hva sier bygdeboken om om Barbro Nielsdtr. og hennes foreldre? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Dette står i bygdeboken om Myklestad bruk nr 5 Londo, fradelt fra bruk nr 3 (Nils kom fra bruk 3, var første bruker her): Nils Knutson Myklestad f ca 1672 d 1747, g 1 med Kari Larsdatter Stokken Fitjar 1676-1729, g 2 i 1730 med Mette Olsdatter Svinastein Strandvik 1707-1762. Kari og Nils bygslet denne farsjorden hans i slutten av 1690-årene, fikk bygselbrev i 1704. Mette giftet seg med neste bruker. Nils drev med heimefiske og vintersildfiske. Han var militær legdsmann. I 1730-årene satte han opp ny røykstove på bruket. Før hadde familien bodd i Storstovo. BARN Kari og Nils: Brita b på Nera Flygansvær, Barbro f ca 1710 d 1767, b på Åkre i Strandvik, g 1 i 1737 med sersjant Sivert Olsen Lothe, g 2 i 1743 med Ola Olsen Femanger og g 3 i 1762 med Hans Monsen Vindenes, Knut busatt på Tre, Mari ugift, Kristi d liten, Anna g med Anders Olsen Kvåle, Lars f og d 1725. Mette og Nils fikk 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Grete for rask bistand. Da fikk jeg samtidig bekreftet ekteskapene hennes den veien også.Og farens ekteskap i 1730 med Mette Olsdtr. Svinastein kan vel være forklaring på at Barbro havnet i Strandvik. Ektemannen Ole Olssons familie hadde jo fotfeste i Femanger/Svinastein. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Rune, jeg tror Barbro allerede var i Strandvik da hun ble g. 1744 m. Ole Olsen Åkre:Om jeg ikke tar feil, kan hennes første mann sersjant Siver Olsen Lothe ha vært den s.s. Sjur Olsen Lote (1683-1742) fra Kinsarvik som 1722 ble g.m. Mette Clausdatter Høst (1652-1734) i Mettes 4. ekteskap, og var bosatt på Åkre i Strandvik.Dersom dette stemmer hadde Mette lenge vært enke etter Engel Jansen Mentz Bolstad (begr. 7. april 1704), og kan ha giftet seg med den ca. 31 år yngre Sjur på sine eldre dager.Og etter at Mette døde 1734 kan Sjur som enkemann ha giftet seg i 1737 med Barbra.Og etter at Sjur var død har så Barbra giftet seg 1744 m. Ole Olsen Åkre (sønn av Martha Andersdatter Åkre og dattersønn av Mette Clausdatter Høst).Barbra ble m.a.o. antagelig g.m. dattersønn av sin 1. mann Siver Olsen Lothes 1. hustru Mette (Martha var Mettes datter fra 1. ekteskap m. Anders Torbjørnsen Vindenes).Se forøvrig innlegg 53-54 her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Christian for innlegget ditt. Det er slik jeg også har tenkt. Og det igjen bekrefter jo som vi har sett i arbeidet med slektsboken, at her er det tette bånd mellom familiene, for ikke å snakke om alle ekteskapene hvor ektefolkene var i slekt med hverandre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Knut (Nilsson Myklestad) (br nr 6?)f ca 1642, tok over i 1661. Farsnavn og fødested er ukjent, men Knut kan være sønn av Nils på br nr 6. Konen, som er ukjent, han ha vært en slektning av Jacob (forrige bruker), kanskje et barnebarn? Knut var militær legdsmann. BARN: 1) NN (Ivar?) død f 1717, var gift og hadde datteren Kristi Ivarsdatter- Kristi tjente p Myklestad og druknet i Myklestadvatnet i 1717. Var faren hennes Ivar Sæbjørnsen Færavåg? 2) Peder b nr 4, 3) Nils b nr 5, 4)Anna g med neste bruker 5) Brita d ca 1718 vel 23 år gml 6) Ingeborg til Tegland b nr 6Dette er avskrift av bygdebokenGrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Grethe.Jeg finner ikke gården i koppskatten 1645, medmindre det kan være gården Møchelstue i Opdal Skipreide i Sunnhordland. Der er det i alle fall en Niels med hustru Agatta. LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.