Gå til innhold
Arkivverket

[#68789] Hvem var Ole Hansson Svinastein, Strandvik, Sunnhordland f.1708 sønn av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ole Hansson Svinastein var født ca 1708 og ved vielsen 03.01.1738 med Alits Olsdtr. Femanger er det oppgitt at han kom fra gården Svinastein. Der er ingen Hans på Svinastein i 1701, så mitt spørsmål blir da hvem som var foreldrene til Ole Hansson? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Foreldre er Hans Hansson Kleppe 1694-1743 og Ingeborg Alfsdtr. Skår/Svinastein 1679-1754. Ole f. 1718 d. 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Kjell-Arne, for rask respons på mitt spørsmål. Da fant jeg Olde døpt 02.07.1718. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, begge to,Dette trigger meg til å høre om flere kan være fra samme familie:1. Magdele Alvsdatter Skår (1663-1709) g.m. Bagge Pederson Nedre Vågen (1671-1729) i hans 1. ekteskap,2. Haldor Alvsson Skår (Sundavikjo) (ca. 1667-1743) fra Strandvik g.m. Ragnhild Arentsdatter (Sundavikjo) (ca. 1635-1730) i hans 1., hennes 2. ekteskap (er spesielt interessert i mer om henne!)Kan en, to eller kanskje alle tre være Alv Olsen Eikeland Femanger og Anna Mortensdatter Nordtveit Femangers avkom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Christian.Det er en interessant problemstilling. Og jeg har tro på at det kan være riktig. Der er ikke mange med fornavnet Alf/Alv i 1666 mantallet. Nå må jeg tilstå at jeg blir en smule forvirret. På gårdene Femanger, Svinastein, og Skår er der kun en Alf i prestemantallet for Os 1660.Nå har man forøvrig også en Alf Ellingsson på Gjøn med Kikedal i det samme mantallet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fra Fusaboken IV.Alf Oluffsson Eikeland/Femanger/Skår 1634-1725 g. Anna Mortensdtr. Nordtveit/Femanger 1638-1725.Barn:Ole Femanger 1659/1660-1723 g. 1695 Marta Andersdtr. 1677-1723 (datter til klokker Anders Torbjørnsson og Mette Clausdtr. Hørst)Haldor 1667/1668-1743 g. 1732 Mette Steensdtr. Lygre f. ca. 1703 d. 1747. ( Min mrk. Var han også gift med Ragnhild Arentsdtr.?)Johannes f. 1699 g. ca. 1708, hadde datter Alhed/Alis 15 år i 1725 g. Hans Brose, borger i Bergen. Formynder for Alhed var Johan Tangel.Agate Legland 1659-1739 g. 1. 1679 Lars Jonsson Legland. g. 2. 1703 Mikkel Monsson Legland.Magdele Vågen 1663-1709 g. 1702 Bagge Pederson Waage, Nedre Vågen 1671-1729.Alhed f. 1673 g. 1698 Kristen Larsson Vetle Baldersheim, hun er enke på Hovland i 1725.Anna Grønnestølen f. 1676, g. 1713 Johannes Nilsson Skår.Ingeborg Svinastein 1679-1754 g. 1717 Hans Hansson Kleppe 1694-1743.Christian. Kan du fortelle litt om ekteskapet mellom Haldor og Ragnhild Arentsdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Flott innspill Kjell-Arne. Takk skal du ha, da fikk jeg plassert noen Alfs-barn som jeg hadde uten foreldre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjempefint, Kjell-Arne, her falt det fire familier til på plass for meg også!Ragnhild Arentsdatter (ca. 1635-1730) skal ha vært g. 1) ca. 1660 m. Anders Nilsson (d. ca. 1684/86 på Tysnes) før hun ble g. 1689 m. Haldor. Anders skal ha tatt borgerskap i Bergen kort etter 1672, og de kom til Sundavikjo som gjestgiverfolk fra ca. midten av 1660-tallet. De lånte penger til Ludvig Rosenkrantz, og fikk utlagt gården Sunda med kremmersete og plass der de selv tidligere hadde sittet som leilendinger, samt nabogården Røo, halve Økland i Lundabygdo, Nera Lunde, Verno og en del av Heggland med Kjerafjorden.Anders er trolig gravlagt inne i Tysneskirken, da kirkeregnskapet 1684-86 nevner en inntektspost på 2 dlr. 'for Anders Lugsunds begrafelse'. Tysnes bind 3 side 778Se forøvrig debatt 56518: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Christian for interessant bidrag. Haldor skal jo ha dødd ca 1743. Er det noen av dere som vet hvor han døde? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

9: Haldor ble i hvertfall trolovet og copulert med Mette i Strandvik: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1732, side 105. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og her er kanskje hans hustru Mette Steensdatter, midt på høyre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1747, side 138. Permanent sidelenke: LenkeKan hun ha flyttet til S. Ballesheim som enke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har tenkt samme tanken Christian. Det er skifte etter Mette Stensdtr. på Ballesheim og jeg har lagt inn forespørsel om skiftet i arkivforumet.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er skifte etter Mette Stensdtr. i 1747 på Lille Ballesheim. Dersom dette er rett Mette, må hun ha giftet seg på nytt etter Haldors død i 1743, og det kan ikke være barn i ekteskapet med Haldor. For her er nevnt enkemannen Engel Joensen, hennes mor Anne Andersdtr. og hel og halvsøsken fra faren, Sten Olssons to ekteskap.Skiftet er holdt 6.og 7. juli 1747 og nevner enkemannen Engel Joensen og hennes mor Anne Andersdatter, salig Steen Olsen Lygres, og hel- og halvsøsken:Helsøsken: Anders Steensen, død, etterlatt datter Anna Andersdatter, Steen Stensen Hiertager, 37 år, og Torbjørn Steensen, 28 år.Halvsøsken: Samson Stensen Lygre, Ole Steensen Særsvold, død, etterlatt seg Johannes, 21, Steen, 19, Marthe, g.m. Siur Gotschalchsen, Daardi Olsdatter, og Anna Olsdatter, 16 år, Haldor Steensen Haaevig, Hans Steensen Løeningsdal, og Marithe Steensdatter, g.m. Hans Hansen Lillevig. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Flott, Rune, da nærmer vi oss.Og Mette og Engel fikk ekteskapsløyve! LenkeDermed var vel Engel sønn av Johan Engelsen Store- Ballesheim Tveit og Magdele Johannesdatter Revne, slik at Engel ble g.m. sin fars tremenning, Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Glemte å si at Mette het Schaar v. vielsen, og dermed er vel saken klar vedr. forrige giftermål-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er faren Jon Engelsson på Ballesein i 1701, 15 år gammel.Hans far er jo da tydeligvis den Engild Ballesem 58 år gammel som også befinner seg på gården . Men hvem er denne Engild? LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan jeg kanskje svare på selv. Jon Engelsson Ballesheim var vel sønn av Engel Olsson Tvedt/Ballesheim 1643-1727 og Kristi Jonsdtr./Jensdtr. De giftet seg i Strandvik 15.10.1682.Lenke.Da blir jo neste spørsmål, hvem var denne Kristi Jon/Jensdtr. datter av?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(17)Engel Olsson Tveit/Baldersheim 1643-1727 g. 1682 Kristi Jonsdtr. 1663-1736. (Han er enkemann ved den vielsen. Ukjent hvem han var gift med 1. g.?)Engel Olsson sønn av Ole Olsson Nordtveit/Tveit 1616-1714 og Ingeborg Torbjørnsdtr. Vindenes/Tveit 1621-1696.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bekreftelsen Kjell-Arne. Har bygdeboken noen formening om hvem Kristi var datter av, eller hvor har du opplysningene om hennes fødsel og dødsår fra?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

18: Kanskje Kristi Jonsdatter var datter av Jon Ballesheim 64 år gml. oppsitter på Lille Ballesem v. FT 1701 m. sønnene Engel (24), soldat, Knud (16), Johannes (12) og Zacharias (8)?En slektning (bror?) Engel Jonsen Ballesheim (s.s. d.o.?) trolovet Die Pentecost 2da 1702 i Strandvik m. Marta Hansdatter Vindenes?En slektning (søster?) Kari Jonsdatter Ballesheim copulert Dca 23 p. Trinit 1702 i Strandvik m. Anders Michelsen Baartveit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Christian. Dersom Kjell-Arnes informasjon i innlegg nr.19 er korrekt, så var Kristi født ca 1636. I så fall kan ikke Jon Ballesheim , 64 år i 1701, være hennes far. Da vil jeg vel heller tro han kan være en bror. Jeg har vel en følelse av at det var Kristi som kom fra Ballesheim, og at Engel Olsson giftet seg til gården. Men hva sier bygdeboken om dette? Jeg ser forøvrig på FamilySearch at Engel og Kristi fikk mange barn. (Ja, jeg vet at den informasjonen kan være svært tvilsom). Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Engel Olsen Ballesheims (1642-1727) død (midt på til h.): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1727, side 96. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.