Gå til innhold
Arkivverket

[#68789] Hvem var Ole Hansson Svinastein, Strandvik, Sunnhordland f.1708 sønn av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Hei igjen Kjell-Arne. Jeg hadde også det meste av dette i min database. I tillegg har jeg Endre Ellingson Lygre (1592 Fusa-1672 Sundvor, Strandvik) og hans 1. hustru Guro Isaksdatter Åse (1590 Åse, Fusa-1657 Sundvor) g. 1610 som Olufs foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg hadde ikke foreldre til Magdeli Heinesdtr, finner heller ikke dette paret gift i Os. Kom de fra et annet sted? Kysnes? Bodde de på Baldersheim? Jeg hadde nemlig Stein Jonsson Håvik gift med Malene Kysnes, men det er vel muligens samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Heine Knutsson Bondhus/Kysnes 1624-1700 g. Kristi Andersdtr. Kysnes 1624-1697. b. Kysnes. De er foreldre til Magdele Heinesdtr. Kysnes 1656-1727 g. 1672 i Strandebarm m. Sten Jonsson Håvik 1649-1721. b. Hauge i Fusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(19)(48)Må nok beklage. Engel Olsson var nok trolig bare g. 1 gang.Har rettet Kristi Jonsdtr. til Jensdtr., men vet ikke hvem hun stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk skal du ha, Kjell-Arne. jeg har og en Guldbrand Knutsen Bondhus f ca 1630, kan han være en bror montro. Han ble gift med Johanna Andersdtr Våge.Har kun notert et av deres barn, en sønn Knut f ca 1666 og gift på Nernes.Angående Kristi Jensdtr/Jonsdtr og Engel Olsen Er det de som står øverst til venstre i kirkeboka? Jeg greier ihvertfall ikke å finne ut om det står Jens ell. Jonsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kristi Andersdtr. Kysnes 1624-1697 har jeg gift første gang med Nils Samsonsson Kysnes 1585-1652. I det ekteskapet har jeg registrert en sønn Samson Nilsson Kysnes 1642-1732 gift med Inger Lassesdtr. Tveit. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(56)Gudbrand og Heine Knutsson Bondhus er brødre. Foreldre er Knut Gudbrandsson Bondhus 1587-1666 og Eli Bårdsdtr. Sundal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da er det kanskje Baard Arnesson Kleppe og Magdalena Gotskalksdtr. som var Elis foreldre?Jeg har notert meg at hun het Arnesdtr. til etternavn, og var datter av Arne Olavsson og N.N.Aasmundsdtr. Kleppe, og at hun således var søster til Baard Arnesson. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(61)Hvem mener du er datter til Arne Olavsson Kleppe og N. N. Aasmundsdtr. Kleppe?Det jeg har av gamle slektsopplysninger er tatt fra bygdebøker, med noen oppdateringer inni mellom. Det er nok det beste utgangspunktet, med selvfølgelig feil og mangler. De gamle bygdebokforfatterene la ned et godt arbeid iforbindelse med kartlegging av eierforhold osv, det har ikke jeg prøvd meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

61: Hei, Rune og Kjell-Arne,Jeg har også tidl. notert at Bård og Magdalene var Elis foreldre, men at det var Bård som var sønn av Arne Olsson Nettland Kleppe. Eli skal ha hatt broren Gottschalk g.m. Anna Samsonsdatter Gjerde, og Knut og Eli skal foruten sønnene Gulbrand og Heine også ha hatt sønnen Bård g.m. Bothilde Hansdatter Gjøen Håvik.Videre skal Gulbrand og Johannes sønn Knut ha vært g.m. en søster av hustruen til Gottskalk Pedersen Gjerde (ved skiftet etter sistnevnte den 5. aug. 1720 var Knud Bondhuus formyndere for hans barn (deres mosters mann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

(62) Det var Eli jeg mente. Jeg hadde notert henne som Arnesdtr. og ikke Baardsdtr. Det er altså samme slekten vi snakker om. Men dersom Eli var en Baardsdtr. og ikke Arnesdtr., så er jeg enig i Christians frmstilling i innlegg nr.63.Jeg har dessverre ikke notert hvor jeg hadde opplysningene fra. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

64: Videre har jeg notert at Arne Olsson Nettland Kleppe - som forøvrig også skal være n. på Revna - også skal ha hatt en sønn Svein bosatt på Skjelnes som 1605-10 eide 1/4 av sin gård, der sønnene Samson og Herloff 1625 eide hver sin 1/4 part av gården. Denne Svein skal igjen ha hatt en sønn Samson som sammen med sin bror var i sak og prosederte på vegne av sin farmor som skal ha vært i slekt med.... (her mangler jeg noe, noen som vet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Svein, far til Samson og Herlof heter Svein Amundson g. Sigrid Samsonsdatter Tokheim, Odda. Svein og Sigrid var bosatt på Måge i Ullensvang. Svein Amundson eide i 1615 bl.a 1 lp.smør, 1 hud i Skjelnes. Han døde ca 1619. Enken giftet seg opp igjen med Knut Halvardson Måge/Randa. I 1598 deltok Svein Amundson Måge , Svein Amundson Skjelnes og Bård Arneson Skjelnes i et arveforlik om arven etter Torstein Askjelllson.Ref. gards-og ættesoga for Odda, Ullensvang og Kinsarvik bind 4.1Bård var sønn av Arne Olson Nettland/Revna. Bård Arneson har en sønn Gotskalk. Se forøvrig tema om rike Torstein Askjellson og mitt tema 40909Lenke Romstad&nr=15&antinnlegg=19&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk skal du ha, Karin! Ser jo tydelig at det er en del sammenblanding ute og går i eldre litteratur. Kjenner du til hvem som var foreldre til 1. Svein Amundson Måge, 2. Svein Amundson Skjelnes?Jeg har tidl. notert at Svein Amundson Skjelnes Måge (!!) var g.m. en Ingebjørg (Ingeborg) Samsonsdatter (datter av Samson Ormsen Tokheim og Sigrid Saksbjørnsdatter), og at det var Ingebjørg som ble g. 2. m. Knut Haldorsen Måge. Hvor sikre kan vi være på hennes fornavn, og hva er korrekt på mannen Svein, Skjelnes og/eller Måge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Selvfølgelig skal det være Ingebjørg Samsonsdatter. Hun er nevnt med navn i jordbøker. Svein Amundson Måge er fra Skjelnes.Det er sammenblanding grunnet navneoppkalling i samme slekt fra Skjelnes. Problemstillingen har vært drøftet i eldre litteratur.Asgaut Steinnes sier at Skjelnes i Strandebarm i 1615 var delt likt mellom Svein Skjelnes, sønn av Arne Olson Revna/ Kleppe i Strandvik og Svein Måge, sønn av Amund Olafson Skjelnes.Asgaut Steinnes mener Arne Olson bodde på Revna i 1563 utifra lensrekneskap, og regner med at han er svigersønnen til Amund Kleppe nevnt 1563. (Arne var bror til Ingebrikt O Nettland, Johans O, Amund O Skjelnes og Eiliv O)Det er ikke usannsynlig at Arne Olson Revna også kan være far til den Amund Arneson Austbø i Sandeid, som i 1617 og 24 eier i Taksdal, jf. eiendommene til Rike Torstein AskjellsonRef. Asgaut Steinnes. Om Rike- Torstein, namnen hans på Bjørko og rikdomen hans. N SHT XV III 1962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for interessante bidrag Karin.Dette jeg fremkaster her, har jeg absolutt ingen dokumentasjon på. Det er kun en tanke som dukket opp da jeg leste gjennom de siste innleggene.Du skriver at Skjelnes var delt likt mellom Svein Arnesson og Svein Amundsson. Er det helt utelukket at deres fedre , Arne og Amund Olsson, kan være brødre? Eller at grunnen til at de begge har en sønn Svein skyldes en annen felles forfader? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 66 og 69Det skal forefinnes sikre kilder for at Samson og Herlov Sveinson Skjelnes sin far er Svein Arnesen, da sønn av Arne Olufsen Kleppe/Netland. Det som står i bygdeboka for Strandebarm skal da være feil, der de er oppført som barn av Svein Amundsen. Svein Amundsen sin far er da Amund Olufsen Netland.Her er så mange like navn at det lett kan blandes sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er dette Samson Sveinsson , sønn av Svein Amundsson Skjelnes i koppskatten av 1645. Og er det i så fall noen som vet hvem hustruen Guren er? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=kopp1645&gardpostnr=4582&merk=4582#ovre>LenkeOg er det da hustruen Guri vi finner som enke på samme gård i 1666? Og hvem er da denne Herlof?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei Rune, eg limer inn to innlegg fra Arne Gjerstad i denne debatten LenkeNår det her er nemd at Samson og Herlog Skjelnes er søner av Svein Amundson Skjelnes, reknar eg med at dette er henta frå O.Kolltveit si bygdebok Strandebarm og Varaldsøy bd II. Dette er ikkje rett, noko Kolltveit først vart klar over seinare.(sjå om dette Hardanger 1957. s. 582.) Desse brørne var søner av Svein Arneson Skjelnes/Kleppe, som var syskenbarn med Svein Amundson Skjelnes/Måge.ArneTil punkt 1. i innlegg 43. så er kona til Amund O. Netland, Birgit Åmundsdtr. Jordal.(Det er å anbefala, ein studie av Odd Handegards` 'Vår felles slektshistorie')ArneSvaret på ditt spørsmål i innlegg 71 blir da at det er Samson Arnesen g. Guri i koppskatten. Det er broren Herlov Arnesen som er nevnt sammen med enken Guri i 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det skulle jo sjølvsagt i innlegg 72, stå Samson Sveinson og Herlov Sveinson, da sønner av Svein Arnesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Videre så kan det også kommententeres at i dette innlegg om garden Skeie i Kvam, så står NN g. Herlov Sveinson Skjelnes. Han står i bygdeboka oppført som gift med Ragnilde Nilsdatter Øvsthus. Så ett eller anna stemmer ikkje heilt. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fra Strandebarm II.Skjelnes delt i 2. 1625, mellom Svein Amundsson sine sønner Samson og Herlof.Samson g. Guri. kjente barn,Svein br. 5,Elling br. 5, Ingeborg, Johanne, Anna.Herlof g. Ragnhild, barn. Amund, Svein, Herborg.Da skal det vel ifølge Strandebarnboken være slik:-----Koppskatt 1645, Skjelnes:1. halvdel: Samson Sveinson d. 1644 g. Guro (hun ukjent)2. halvdel: Herlof Sveinsson 1602-1668 g. Ragnhild Nilsdtr. Øvsthus br. 1.-----Manntall 1663-66 Skjelnes:2. halvdel Herlof Sveinsson, samme som Koppskatt 1645.1. halvdel br. 5: Ellend o.? 40 år. Elling Samsonsson 1626-1687. (Sønn til Samson, på 1. halvdel i 1645.)1. halvdel enken Guri: (enken etter Samson, på 1. halvdel i 1645. Mor til Ellin S. på br. 5)2. halvdel br. 5 enken Kari: Kari Torsteinsdtr, som har søsken i Ølve og Strandvik (enke etter Svein Samsonson 1620-1665, sønn av Samson Sveinsson d. 1644 og Guri, og dermed bror av Elling Samsonson 1626-1687.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.