Gå til innhold
Arkivverket

[#68789] Hvem var Ole Hansson Svinastein, Strandvik, Sunnhordland f.1708 sønn av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

23: Jeg har tidl. notert at Christi skal være død 1736 på Tvedt, 73 år gml., m.a.o. f. 1663 (ikke 1636). Mannen Engel var vel bruker på Tveit ca 1650-1700, på Ballesheim da han giftet seg, og eide og brukte hele Store Balderheim der han også var ved sin mors skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

24. Ja, jeg beklager at jeg roter det til. Jeg ser jo i skiftet etter mora i 1696 at familien hadde jordegods i Store Baldesheim, Berge i Kvinnherad og Skjørsand i Fusa.Da tar jeg kvelden, før jeg skaper mer forvirring, ikke minst for meg selv.Men det gjør selvsagt ingenting om jeg våkner i morgen tidlig til opplysningene om hvor Kristi Jonsdtr. kom fra. :-))Takk for hjelpen så langt.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Jon Ballesheim , 64 år i 1701, er Jon Knutsson Baldersheim (ukjent fødested, leiglending) 1637-1705 g. 1673 Anna Sakkariasdtr. Kleppe d. 1717 på Håvik i Ølve. Hun g. 1.g. forrige bruker Engel Pedersson Baldersheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nytt bidrag Kjell-Arne.Jeg har fått svar på skiftet etter Engel Pedersen Ballersheim. Selv om han ikke har noe med det opprinnelige spørsmålet å gjøre, kan det jo komme til nytte. For her var det et par Engeldøtre.Skiftet bekrefter at Engel Pedersen var gift med Anne Zachariasdtr. men hun var ikke mor til hans barn. Det vises til et skifte etter første hustruen fra 1663.' Dato 29. mars 1670. Engell Pedersen etterlot seg enken Anne Zachariasdatter og døtrene Aagaatte og Anne fra sitt første ekteskap. Det var ikke noe til arv, men døtrene hadde til gode morsarv etter skiftebrev 3. august 1663.' Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner ingen med navn Engel/Ingjel etc i koppskatten av 1645. Er der noen som vet hvor Engel Pedersen kom fra?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det første man blir blind på, skal visstnok være øynene. På gården Ballessemb i 1645 (koppskatten) finner jeg Peder med hustru Dorte og sønn Engell. Det tyder vel da på at Engel Pedersen giftet seg første gang etter 1645, han var jo født rundt 1623. Og døtrene Agate og Anne således er født mellom 1645 og 1663.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

14 og 15) Jeg har og dette fra bygdeboka. Engel ble gift 2 med Marta Olsdtr Henanger 1724-1760 i 1748: Fusa 4 side 310: 'Engel Jonson Ballesem 1713- 1757. G 1 1744 med Mette Stensdtr. Skaar f Lygre, 1703-1747.Barn: a Jon Revna g 1773 Gundvor Jansdtr. Uglehus, 1746-1814. b Johannes Kulild f 1753. c Ole Mjaanes, 1755-73, ug'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for ny informasjon Kjellaug.Nå har vel Engel Pedersen ikke noe med denne familien å gjøre så vidt jeg kan se, men det ser ut til at datteren Agate vel må være identisk med den som giftet seg 28.06.1685 med enkemannen Hans Sjursen Boge og fikk barna Engel, Vilhelm, Anders,Lars og Brita med ham.Og kanskje var det søsteren Anne Engelsdtr. som giftet seg 11.11.1682 med en Nils Johansen.Nå viste jo koppskatten av 1645 at foreldrene til Engel Pedersen Ballersheim het Peder og Dorte. Men sier bygdeboken noe mer om hvem de var?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Engel Pedersson Baldersheim er sønn av Peder Engelsson Gjøen/Håvik 1623-1669 g. 1. Dorte.Peder er sønn av Engel Olavsson Gjøen/Håvik 1565-1621 og Ingegerd Lauritsdtr. Håvik 1570-1631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Kjell-Arne. Jeg satt med en følelse av at dette kunne ha noe med Engel-folket på Gjøen å gjøre. Da fikk jeg orden på det også. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Peder Engelsson Gjøen/Håvik 1623-1669 var bare gift EN gang og det med Dortea, eller ukjent.Det var sønnen Engel som var 2 g. gift. Dorte og Anna Sakkariasdtr. Kleppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det gikk litt fort i svingene her.Peder Engelsen må vel være født før 1623. Faren Engel Olavsson Gjøen døde jo 1621, samt at sønnen til Peder, Engel Pedersen jo må være født rundt 1623, han er 43 år i 1666.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for avklaringen. Han var vel født en gang mellom 1590 og 1600. Du skulle vel ikke ha opplysninger om Peder og Dorthe hadde andre barn enn Engel?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Det virker som om fusabok forfatteren har Dorthe som Engel's kone. Faren Peder er ført i boken uten kone??Her er Peder Engelsson Håvik's barn: Engel 1623-1669 g. 1.g. Dorthe.En datter g. Hallvard Hagtorsen på Skòte(Skottum) f. 1606/09, levde 1666 b. SkòteGuro 1636-1717 g. Gunder Bårdson Leirsten.Ingeborg var sinnsykAnna d.1669 g. 1. Bendt Ballesheim br. 2, 2.g. 1659/60 Lars Jakobson Bårtveit, bror til Ole Bårtveit. g. 3 Anders Danielson Ballesheim 1639/44-1684. Anders g. 2. 1671 Kari Isaksdtr. 1640-1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen Kjell-Arne. Det kan selvsagt tenkes at Engels første hustru het Dorte, men vi vet i alle fall utfra koppskatten 1645 at Peders hustru het Dorte. Men det hadde jo vært interessant å vite vilke barn av Engel forfatteren har nevnt. Jeg kjenner som sagt bare til Anne og Agathe, men det kan jo være flere som var død før Engel i 1670 (ref skifte etter Engel)Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var jo litt underlig. Det burde vel ha vært en Dorte der, dersom Engels mor het Dorte. Men kan jo selvsagt tenkes at Peder også var gift to ganger. Jeg får vel slå meg til ro med det vi har fått frem her. Takk igjen for hjelpen.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei,Innlegg 32 (og 14, 15):Engel Jonson Ballesem (1713-57) fikk ekteskapsløyve også i sitt 2. ekteskap m. Marta Olsdatter Henanger, 7. juni 1748: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=ektebevi&gardpostnr=837&merk=837#ovre>LenkeMarta var vel datter av Ole Engelsen Henanger (ca. 1698 - e. 1753) g. 1715 i Strandvik m. Herborg Johannesdatter Henanger: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1716, side 76. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(44)Har ikke funnet noe slektskap enda. Men jeg har ikke kontroll på Engel sin farmor, Kristi Jonsdtr. 1663-1736. Kan det være noe der?Marte Olsdtr. Henanger og Mette Stensdtr. Lygre/Skår, var begge etterkommere etter Oluff Endresson Lygre. 4 og 3 ledd. Måtte man da ha løyve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Herborg Johannesdtr. Henanger 1701-1765 var vel datter av Johannes Larsson Orre/Henanger 1662-1745 og Kari Torbensdtr. (Torbjørnsdtr.)Uglehus/Henanger 1665-?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjell-Arne,Christi Jonsdatter er oppgitt som Jensdatter i databasen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=1383&merk=1383#ovre>LenkeHer er den originale KB-innførslen, øverst til venstre: Copulert Dmc 18. p. Tr. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1683, side 22. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjell-Arne.Jeg har det samme registrert i min database. Har du gjort deg noen tanker om hvor Ragnhild Pedersdtr.Årra kom fra? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.