Gå til innhold
Arkivverket

[#68789] Hvem var Ole Hansson Svinastein, Strandvik, Sunnhordland f.1708 sønn av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Heisann, her hadde det jo skjedd litt av hvert mens mannen var ute etter øl.Innlegg 72. Der skriver du at Svein Arnesson og Svein Amundsson var syskenborn.Betyr det da at min teori i innlegg nr. 69 om at Arne og Amund Olsson var brødre, er korrekt? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og jeg kan vel likegodt svare på mitt eget spørsmål selv. Jeg ser jo at Karin i innlegg nr.68 bekrefter spørsmålet mitt.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 75: Koppskatt 1645, Skjelnes:1. halvdel: Samson Sveinson var nok ikke død 1644, koppskatten ble vel satt opp 1645-46 der han er oppført med sin hustru Guren.Og som jeg er inne på i mitt innlegg 65 var Samson sammen med sin bror Herloff så sent som 1661 på Bolstad og hevdet sin rett til en part i gården da de prosederte på vegne av sin farmor (NN Åsmundsdatter Kleppe) som skulle være i slekt med....(ant. fra Tingboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 79. Heilt riktig som Christian her skriver, viser da til link i innlegg 72, som da viser den omtalte sak. Når det gjelder at Arne Olufsen er gift med ei NN Amundsdatter, så er vel dette kun en hypotese, som eg også så langt er enig i, men eg finner det forunderlig at både Arne og Amund kaller sine sønner for Svein. Arne Olufsen har vel ingen sønner som heter Amund heller, men ein Bård. Det er ett eller annet som skurrer her, eller har eg mista ein sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kan Oluf Olufsson Neteland ha vært sønn av en Oluf Sveinsson? Eller kan det være en Svein på morssiden de er kalt opp etter?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke mer om Ragnhild enn at hun var født rundt 1631 og døde 1704.I koppskatten av 1645 finner jeg 11 barn med det navnet, men ingen av fedrene het Peder. Nå betyr jo ikke det noe, all den tid det er relativt få barn nevnt i den oversikten.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det skal jo ikke være lett!I koppskatten er det jo en haug med Pedere.Hvem var de andre barna til Ragnhild Pedersdtr og Laurits (Lars) Olsen Orre d.e.? Jeg har kun Johannes.FS har en Gitle 1674-1733: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=700062974082&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeEn Nils 1657-1722: LenkeEn Brita ca 1672-1762:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, slektsgranskning har vel aldri vært lett, i alle fall ikke når vi snakker om 15 og 1600 tallet. Jeg begynnes å bli så forvirret av alle disse like navnene og alle ekteskap i andre og tredje ledd, at det er like før jeg legger denne grenen bort for en stund.Av barna til Ragnhild og Laurits hadde jeg kun sønnen Niels 1657-1722 gift med Anna Olsdtr. Ekeland d. 1734 (trolig datter av Ole Andersson Ekeland og Brita Eriksdtr.)Og sønnen Johannes 1662-ca 1745 gift med Kari Torbensdtr. Uglehus døpt 26.12.1675.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ser nå at jeg hadde både Gitle og Nils i min database, men uten foreldre.Nils Larsen og Anna Olsdtr fikk sønnen Ole Nilsen i ca 1686 gm Eli Christophersdtr Austestad. Men de fikk nok sikkert flere barnGitle var gift med Jorun Bergesdtr Brattebø i hennes andre ekteskap, vet ikke om de fikk barn.Med hensyn til Anna Olsdtr Eikeland, så har jeg to Olav Andersen Eikeland (det har jeg vel nevnt tidligere)Olav Andersen f ca 1622 sønn til Anders Brynjulfsen Havnerås og Borgny Eriksdtr Fugleberg (mine 8. tipper). Han var gift med Brita Eriksdtr i 1647.Den andre er min 7. tipp f ca 1615 og g i 1650 med Elisabeth Lassedtr BergeJeg undres på om foreldra til den første (eller den andre) er rette og om det her dreier seg om samme person. Eller var det 2 Olav Andersen Eikeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Så viser det seg at jeg og har Brita Larsdtr Årre, men ikke med det samme fødselsår som over, jeg har henne ca 1680-1762 (har ikke sjekket verken dåp eller død) og hun ble gift med Ole Samsonsen Brathus 6/6-1702: LenkeMen noe lenger kommer jeg ikke med slektskapsproblemet over for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Kjellaug,vedr. Olav Andersen Eikeland:Den ene var vel sønn av Anders Brynildsen på Vik, og bodde på Ø. Eikeland (Eikelandsosen) på Samnangersiden i Strandvik skipreide, del A, der han var bruker fra 1658. Det var vel han som 1674 fikk skjøte på Ø. Eikeland i Fusa etter lensmannen på Tysnes Ole Mæland (skifte 1674) fra dennes arvinger Henrik Stusvik og sistnevntes svoger Samson Waage, Tysnes, og ble boende der. Her er litt om ham:Anno 1676 den 16 och 17 Octobris bleff holt høste, ledingsz, skatte och sageting paa Lille Ballesem udj Stranduigh schibred, med dedz skibredz almue: Olle Egeland affstaar en søsterlod for ligemange `pengeþ, alt forschreffne udj Berge i Stranduig schibrede och Fussze sogen beliggende med bøxel och herlighed. Samme breff daterit Marchus til it almindelig skatteting den 10 Augustj 1676.Den andre, Olav (Olle) Andersson Eegeland (Eikeland) var bror av Pål Hamnerås, og de var blant Hordalands rikeste menn på 1600-tallet. Olav eide helt eller delvis 8 gårder. Solgte en part vare til sin bror Pål. Her er litt om ham:Anno 1655 Den=13 Marty Waare Wi Effterschreffne Christen Bertelsen Sorensschr: offuer Sundhorlehn Siffuer Netteland, Laurs Huch Aas, Herloff Schielnes, Knud Mundem, Joen Jbm. och Olle gierde, Laug Rettes Mend udj Strandebarm schibrede, Effter louglig anfordring til Neffnelse och Effter Ombudzmanden, Erlig Acht och Wel Diseret karll Rasmus Jngebretsen Sampt Olle och Baard (Jensen) Eegeland deris begiering forsamblet paa Eegeland at Schiffte Husene, Sampt Agger och Eng, Jmellum gaarderne Jbm Huor Olle Eegeland fremlagde Jt schiffte breff der om till forn Scheed er Jmellum Olle och Anders Jbm. aff Jngemor trouig, Johanes Jbm. Sigfus klette och Aamund Schagge forseiglet Dat: Eecheland den 10 Marty Ao 1646 Der nu forne Olle Eegeland till Spurdte Anders Eegeland att hand nu Wilde bekiende och tilstaa, Entten hand Wilde bliffue Med samme forlig eller Jche, Huor til Anders Suaret och benechtet at hand Jche haffde Sambtycht forschrne forliig i Nogen Maade huilchet Olle Strax begieret at Motte Jnd føres, Strax der effter samme dag Effter lang Sambtale och Woris Jmellum handling bleffue Olle och Anders saa forligte, at Aggeschifften Jmellum dennem effter forne Schifftetreffs formelding Schulde Endnu her Effter holdis. Och Engen som de Selff tilforn haffde Schifft sig Jmellum, der om bleffue de saa forligte at Olle schall her effter haffue och brugge den Enge part som Anders hid Jndtill brugt haffuer, Och Anders der Jmod at schall her effter følge den Enge part som Olle hid Jndtill brugt haffuer Nemblig at Olle som bruger halffparten i Gaarden Schall haffue den Østre part aff Engen,Samme dag och til Schiffte Wi den Anden halffue part aff bete Echeland udj tuende lige parter, Jmellum forn Anders och hans Suoger Baard Jensen Saaledes som effter følger, først Agger m ken paa den Enne part, Siør Aggeren saa meget den Westre part tilkommer, och Lang Acher och Schouff Agger Halfparten aff Løffre Acher øffreparten, Sampt En Agger kaldis Kielluig Acher, Der Jmod paa sen Anden part, først den Nederste part aff Løffre Agger, Jttem Lunder Agger, den øffre part en flech quernhus flech kaldet, och Klungerflech, Sampt en Agger flech ligger med , Jttem den halffue part aff Scharpe Aggern,Anno 1666 den 22 February weret paa Røsszeland i Quindherrit effter tolderen Anders Rasmuszens wdtagen slodtz citation, med dissze tuende mend Lauridtz Sunde och Jndre Tuett som retten effter thold ordinantzen i confiscations sager betientte.Paa Pouell Hammeraaszes vegne møtte hansz broder Olle Egeland. Erich Aachre møtte paa hans broder Pouell Hammeraaszes wegne. Olle Egeland och Erich Aachre proffuede at de har szeett en gamell sedell paa nogen naffne,Vet ikke om vi på grunnlag av dette kan utelukke at de var samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

85: Prøver meg på fadderen til Gitle: Døpt Dnca Eja.. 1674 i Hålandsdalen, Faddere: Viguleick Ejde, Johannes Ejde, Mogens Rosvold, Marrita Larsd., Anna N. Bolstad, Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1674, side 4. Permanent sidelenke: LenkeVigleik var ihvertfall farens farmors firemenning, men jeg vil ant at han var nærmere beslektet med moren Ragnhild. Kan hun være datter av Peder Ingjaldsen Ballesheim Håvik?Hans kusine NN Bjørnsdatter Gjøen hadde også en sønnedatter Ragnhild (Olufsdatter Orre Skogseide) som ant. var oppkalt etter Bjørnes moster, Ragne Bessesdatter Skogseide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 86,87,89.Det er to forskjellige Oluf Andersen Eikeland.Anna Olufsdatter Eikeland g. Nils Larsen Årra, var brordatter til Rike Pål Andersen. Oluf Andersen Eikeland g. Brita Eriksdatter. Om det er funne bevis for at han faktisk er sønn av Anders Brynjulfsen, det veit eg ikkje, men eg har sett dette nevnt.Den andre Oluf Andersen Øvre Eikeland i Strandvik, han var gift Elisabeth Lassesdatter. Denne mannen var ingen rik mann.Her er skifte etter Elisabeth Lassesdatter Skiftet er datert 27. februar 1694 og nevner enkemann Olluf Andersen og seks barn: Anders Eikeland, Joen, soldat, Efuind, hjemme, Guro, g.m. Johans Qvale, Ingeber, hjemme, Ingegjer, g.m. Niels Gjerde. Formuen og gjelden var like stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

89 91) Ja, det er nok riktig får tro at de er to forskjellige. Skiftet hadde jeg faktisk, så jeg burde ha sett det!90) Var ikke Peder Engelsen Håvik / Baldersheim denne?'Han var lensmann. Nemd 1623-69, budde på Store baldersheim.Koppskatten 1646: LenkeHan fikk en sønn Engel 1623-1669 så tidsrommet tatt i betraktning kan han være en kandidat.Jeg har notert dette, men vet ikke hvor det kommer fra (sikkert fra et innlegg her et sted):'Engel 1623-1669 g. 1.g. Dorthe. En datter g. Hallvard Hagtorsen på Skòte(Skottum) f. 1606/09, levde 1666 b. Skòte Guro 1636-1717 g. Gunder Bårdson Leirsten. Ingeborg var sinnsyk Anna d.1669 g. 1. Bendt Ballesheim br. 2, 2.g. 1659/60 Lars Jakobson Bårtveit, bror til Ole Bårtveit. g. 3 Anders Danielson Ballesheim 1639/44-1684. Anders g. 2. 1671 Kari Isaksdtr. 1640-1698.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

90) Christian, dersom du har rett var Peder Engelsen Håvik/Balderseheim søskenbarn til Lars Olsen Årre d.e. som var oldefar til Marta Olsdtr Henanger. Måtte de da ha bevilgning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

93: Kan du vise dette? Jeg får søskenbarn to ganger forskjøvet, og også tremenninger en gang forskjøvet:A:Lars Olsen Orre-Oluf Olufsen Orre Gjøen-Oluf Thorsteinsen Skote Gjøen-Thorstein Thorbjørnsen Gjøen-Thorbjørn Gjøen og Ingrid BessesdatterPeder Ingjaldsen Ballesheim Håvik-Ingjald Olufsen Gjøen Håvik-Oluf Thorbjørnsen Gjøen-Thorbjørn Gjøen og Ingrid BessesdatterB:Lars Olsen Orre-Oluf Olufsen Orre Gjøen-NN Bjørnsdatter Gjøen-Bjørne Olufsen Gjøen-Oluf Thorbjørnsen Gjøen og fru NN (Kari?) Lauritsdatter? HåvikPeder Ingjaldsen Ballesheim Håvik-Ingjald Olufsen Gjøen Håvik-Oluf Thorbjørnsen Gjøen og fru NN (Kari?) Lauritsdatter? Håvik Stemmer dette med det du har?Uansett er vi kanskje inne på noe, ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette ser faktisk ganske så interessant ut. Men på den annen side, kan slektssammenfallet ha vært på morssiden? Peder var jo gift med en Dorthe, men hvem var hun? Mor til Laurits var vel enKari Lauritsdtr. Hva vet vi om henne?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

94) Jeg rotet nok litt her! Glemte at Ragnhild Pedersdtr jo var formor til Martha Olsdtr Henanger!Dessuten har jeg ikke alle de du har over, Christian.95) Ja, det kan jo være andre muligheter og. Jeg vet ingenting om hvor Kari Lauritsdtr kom fra og Dorte er jo ukjent. Dessuten har jeg ikke mor til Herborg Pedersdtr Mehus (dette på er alt på Martas side)En annen mulighet er at Herborg Pedersdtr og Ragnhild Pedersdtr kan ha vært søstre, men de er jo da begge på Martas side.Jeg får sjekke den rekka Christian har satt opp senere i dag.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 96:Jeg har tidl notert Herborg Pedersdatter Mehuus (ca. 1648-1721) g. 3x, 1) m. en Ole Mortensen Orre (hvem var han?), 2) 21. juni 1674 m. Torben Larsen Orre/Bru (sønn av en Lars Olsen Risa, hvem var han?) og 3) 2 juli 1702 i Hålandsdalen m. Morten Olufsen Skogseide (døpt 1685 Hålandsdalen, skifte Strandvik 29. juli 1765) i sistnevntes 1. ekte.Mor til Herborg skal ha vært en Lizbeth g.m. Peder Pedersen Mehus d.e. De skal ha hatt 6 barn, bl.a. sønnen Peder Pedersen Mehus d.y. (1658-72) og den nevnte datter Herborg (1648-1721(, så Ragnhild (1631-1704) er vel i eldste laget til å være deres datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har det samme som deg, Christian. Men jeg må si at jeg har lurt litt på dette 3. ekteskapet til Herborg Pedersdtr Mehus, hun var 54 år og Morten var 17!!Peder Pedersen Mehus var gift 2 ganger. 1. kone er ukjent og andre het Lisbeth, har jeg. Nå spørs det hvem som var mor til hans barn! Ragnhild kan ha vært fra 1. ekteskap, men det var jo bare en idé jeg luftet!Jeg vet heller ikke hvem Ole Mortensen Orre var, heller ikke hvel Lars Olsen Risa var.Jeg har og seks barn for Peder Pedersen Mehus:1. Herborg ca 16482. Baard ca 1652 gm Kari Eyvindsdtr Henanger (hvem var hun datter til?)3. Peder 1658-16724. Kristi ca 1660 (skal ha dødd ugift)5. Marta ca 1662 gm Nils Jonsson Mundheim (han skal ha blitt veldig gammel)6. Inger ca 1665 gm Anders Andersen Mehus (sønn til Anders jakobsen Mehus og Anne Aslaksdtr Dalland)Det er alt jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Rart med det 3. ekteskapet til Herborg Pedersdtr Mehus, ja.Baard g. ca 1652 gm Kari Eyvindsdtr Henanger (kjenner ikke til henne) skal ha vært g. 2. m. Marita Olufsdatter, n. v. morens skifte som g.m. Baard Henanger. Hun var da datter av Ola Olsen Nordtvedt Tveit og Ingebjørg torbjørnsdatter Vindenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.