Gå til innhold
Arkivverket

[#68795] Hans Wulff Jakobson Bartolomæi (1751-1806) - livstidsfange Vik i Sogn/Bergen


Gjest Anders Lauglo Gjervan
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Lauglo Gjervan

I 1801 folketellingen står det om Hans: 'en på livstid i slaveriet dømt mand'.I gards- og ættesoge for Vik i Sogn av Gudmund Balvoll, side 216, er det opplyst at han var dømd for mord. - Spørsmålet mitt er om det finnes rettsprotokoller som kan gi svar på hvem som ble utsatt for udåden og hvor det skulle ha skjedd. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Dette er litt på sida av det du spurde om, men tar det med likevel.Dette er vel Hans i databasen: Slaver ved Bergenhus festning 1767-1810. Lenke Som du ser kom han inn 18. mai i 1789.Så udåden har vel skjedd rundt det året, kanskje litt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det kan vel tenkjast at Yngve Nedrebø på Statsarkivet i Bergen kan finne svar på dette, men då bør du spørje i Arkivforumet i staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Hans Wulff hadde drept en lensmann under et fyllekalas. Han ble opprinnelig dømt til døden ved en krigsrett, men etter mye om og men benådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Ok. Offeret het Christen Nielsen Mardal, 41 år; lensmann i Gloppen. Den 22. desember 1787 myrdet børsemaker Hans Wulff denne lensmannen på gården Reed, ved å stikke ham i magen med en kniv. Grunnen var at Wulff var blitt kastet ut flere ganger for bråkmakeri.Dømt til døden 16. juli 1788,ved krigsrett (1. Bergenhusiske Infanteriregiment). Den 24. oktober stadfestet Kongen dødsdommen. Imidlertid gikk pastor Johan Nordahl Bruun i forbønn for ham, og en ny kongl Resulosjon sendte Wulff til slaveriet hvor han senere døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Hei Torgeir !Dette ser lovende ut, jeg ser fram til flere detaljer i sakens anledning. Det med at den drepte var en lensmann er særlig interessant ut i fra at Hans hadde en halvbror som var lensmann i Vik i Sogn.Flere av etterkommerne etter Bartolomæi-slekta i Vik er veldig interessert i hvor den første Bartolomæi-en kom fra da han slo seg ned i Bergen. Det er mange spekulasjoner og teorier uten at opplysningene kan verifiseres.Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Tusen takk Torgeir !Mitt siste innlegg skrev jeg etter at du hadde svart meg.Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Jeg kjenner dog ikke hans to ytterligere etternavn 'Bartholomæi' eller 'Jakobson'. De er ikke nevnt noe sted i generalauditeurens dokumenter - og disse er ganske vidløftige - heller ikke i hans kopibok om saken. Han opptrer hele tiden som 'Hans Wulff' uten noe ekstra. Er du sikker på at dette med Bartholomæi ikke er en feilskrivning under folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Bartolomæi som etternavn, forøvrig funnet skrevet på mange forskjellige måter opp gjennom årene, er vanlig for etterkommerne etter den første kjente Bartolomæi(far til Hans) med Jacob som fornavn. Bartolomæi-navnet er brukt helt opp til våre dager i min kones slekt, riktignok som mellomnavn etter ca 1850. Etternavnene Wulff og Bartolomæi ble brukt sammen eller hver for seg i forskjellige kirkehandlinger sannsynligvis avhengig av hva presten bestemte seg for ved de forskjellige handlinger.Denne Jacob Jacobsen Bartolomæi Wulff f. ca 1686(ukjent sted), død 1772 i Bergen. Han var regimentssmed i Vik en periode og ble den 03.07.1750 i Vik gift II med Sæbilla(Isabella) Bendiksdtr. Lunden,som ble Hans' mor i 1751.I 'Siæleregister' for året 1760 om Vikørens beboere: Regimentssmed 'Sr Jacob Bartolomæi' og hans 'kiæreste' Isabella og sønnen Hans Wulff, 11 år.Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristin Biseth

Dette var interessant å lese da jeg driver med de navnene akkurat nå. Nils Bartholomeus ble gift med Charlotte Helene Wulff. Hennes far Gotfied Løsch Wulff. Vet ikke noe mer om Gotfried. Men de giftet seg i Bergen og flyttet til Kristiansand hvor de fikk 4 barn. Men ingen fikk navnet Bartholomaeus o.l. Jeg trodde dette var et fornavn, eller kan det være begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Christensen

Nokon som veit noko meir om kvar Bartelomæi slekta kom frå? Det første sporet er Jakob Bartholomey/Bartolomæisen som var bøssemakar i Bergen og som fekk to born der. Jakob Petter Jakobson Bartolomæi blei fødd i Bergen i 1721 og kom til Vik i Sogn ca 1740. Eg er direkte etterkommar etter han og bur framleis på Vikøyri.Kvar Bartolomæi slekta kom frå er enno eit mysterium tydelegvis. Nokon som veit noko meir???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.