Gå til innhold
Arkivverket

[#68810] Andries Bratt of Fredrikstad


Gjest Darin Flansburg
 Del

Recommended Posts

Gjest Darin Flansburg

Hello,I am looking for information on Andries Bratt born around 1578 in Fredrikstad. Andries had two sons Arent born about 1615 and Albert born about 1607. These two sons eventually found their way to the New World and became the first Norwegians to reach the New World and live there.Any help would be greatly appreciated.Darin Flansburg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

How do you know that Andries was born in Fredrikstad in Norway and not in Friedrichstadt / Holstein ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at det finnes et par som bruker Bratt navn i 1664-1666 i dette prestemantallet? LenkeVet ikke om du Tore, kan gi en forklaring på hvor dette Bratt navnet skriver seg fra? Vet at du har studert eldre slekter nøye, så det er veldig fint om du kunne skrive litt om dette navnet her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darin Flansburg

In New York he was known as 'de Noorman' this is traditionally said of the Norwegians that lived in America in the early years.Fredrichstadt, Holstein was founded in 1621. Thank you for the links Gunn, I will study them carefully.Darin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har ikke lyst til å greie ut at vi vet om Bratt her i tråden, bare fordi det har oppstått enda en ny debattråd om dette slektsnavnet.Men jeg kan si: 1) det er aldri påvist at det har eksistert noen Andries Bratt født i Fredrikstad. 2) Det er knappest bevist at det har eksistert noen ved navn Arent Bratt eller Albert Bratt. 3) Det er ikke påvist at noen eventuell Arent Bratt er kalt Noorman eller at noen eventuell Albert Bratt er kalt Noorman. 4) Jeg synes de vil hevder at en Arent Bratt er kalt Noorman snart legger frem bevisene for påstanden, i steden for kun å gjenta den til det kjedsommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg forstår din holdning og din vegring her, Tore. Du har jo lagt mye arbeid i denne saken tidligere.Ønsker deg en riktig god påske. Fint at du ellers deler mye av din kunnskap med oss.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg forstår din holdning og din vegring her, Tore. Du har jo lagt mye arbeid i denne saken tidligere.Ønsker deg en riktig god påske. Fint at du ellers deler mye av din kunnskap med oss.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

De som hevder at Albert og Arent kom fra Fredrikstad / Norge har bevisbyrden. For min del vil jeg mene at når en ung mann gifter seg i byen Stade og oppgir å komme fra Fridrichstadt, skal byen identifiseres med den av samme navn som ligger litt nord for Stade. I samme område, så og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ron  Jones

Hi, Thank you for your response to my inquiry. Sorry it took so long to answer you but there was something wrong with the program yesterday. The trouble is I can't read the information. In the Debatt Forum #18488 is Albert Bradt. Would it be possible for you to tell me what is says?Thank you.ron Jones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.