Gå til innhold
Arkivverket

[#68823] Oppslag bygdebok for Os - Hordaland


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Jon Tordsen Borgen i Os solgte i 1594 i Kikedalen. Hva står det om han i bygdeboka?Jon Torbjørnsen Berge i Os solgte i Kikedalen i 1598. Hva står det om han i bygdeboka?I 1620 eigde Johannes Pedersen Tveit i Os i garden Gjøn. Hvem var Johannes P. sine foreldre og hvem var han gift med. Hva heter hans barn og hvem giftet de seg med? Johannes Pedersen solgte sin part til Lars Nedre Rød i Os, er de i slekt?I 1620 eigde Fabian Pedersen Mehus i Os også i garden Gjøn. Hvem var Fabian P. sine foreldre og hvem var han gift med? Hva heter hans barn og hvem giftet de seg med? Var han kanskje bror til Johannes P.?I 1640 eigde Daniel Jacobsen Borgen i Os også i garden Gjøn. Han var gift med ei Magdele. Hav heter deres barn og hvem var de gift med?Er det noen felles aner mellom disse familiene, eg treng kun hovedfakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Tord Borgen var brukar 1519. Jon og Ola Borgen var brukarar i 1563. Ola brukar 1603, d. oml. 1618.Jon Berge var brukar på Berge 1563 til 1603.Johannes Pedersen Tveit var brukar på Tveit frå 1625. han døydde oml. 1658. Kona heite Ingjerd. Deira born var; Ola ca.1635-1660. Jakob oml. 1640-... budde på Spansteigen. Eli oml. 1642-... brukar på Tveit etter faren. Gunnhild oml. 1650-... g.m. Jon Olson Rød i 1693.Johannes Pederson Tveit og Fabian Pederson Midthus var brør, og eigde saman i Gjøn og Midthus. Dei hadde og ei syster Marta som var gift med Ola Ferstad. Fabian si kona heiter Anna og var truleg dotter til Endre Rød.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Magne takk nok ein gong Arne, her var det mange opplysninger.Du har kanskje forstått at det er Gjøn som er mitt fokus, da opphav og evnt. barn av Oluf Thorbjørnsen Gjøn. Det har vært ein Oluf Thorsteinsen Gjøn der samtidig, i bygdeboka er barna til dei to blitt blanda i sammen. Bygdeboka har noen punkt som eg ikkje heilt klarer å få tak i, om eg finn ut ein teori så blir det lagt ut under mitt andre innlegg om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Noen spørsmål til.Står det noe nevnt om faren eller mora til Johannes og Fabian Pedersen? Hadde Fabian noen barn? Hadde Marta g. Ole Ferstad noen barn?Daniel Jacobsen f. Borgen finnes det noen kobling fra han til Johannes og Fabian Pedersen?Hadde Daniel noen barn som hette Engel, Oluff eller Thorbjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Det er ikkje nemd foreldre av desse brørne i Os-soga, det står berre at dei truleg er frå Fusa-Hålandsdalen.Fabian hadde følgjane born; 1. Jon f. oml. 1620 husm. Ytre Haugland. 2. Nils f. oml. 1630. 3.Brita f. oml. 1635-d. 1679. 4.Lars f.oml. 1640-d.1679.Det er ikkje nemd noko sikker kobling mellom Daniel J Borgen og dei 2 nemde personar, i Os-soga.Daniel hadde 11 kjende born, men ingen med dei namna som nemd i innlegg 4.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.