Gå til innhold
Arkivverket

[#68827] Jacob Torchelsen. Hans koner og barn. Hobøl, Østfold


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

På Hogne Holts avskrifter av kirkebøker: http://www.hognes.net/hobel/t17331759.htm har jeg funnet Jacob Torchildsen gift to ganger: 7 15. November 1739 Jacob Torchildsen og Marthe Povelsdatter caut. Ole Amundsen Holo og Bent Thorsen Schielstad10 18. October 1754 Jacob Torchildsen og Anne Pedersdatter caut. Hans Andersen Mere og Bent Larsen LuurDer er og en barneflokk med Jacob Torchildsen som far:29 8. Juni 1738 Johannes Uægte soldat Jacob Torchelsen / Marthe Poulsdatter12 25. Mars 1745 Torchild Jacob Torchildsen Bærøe 13 samme dag Poul Jacob Torchildsen Bærøe 25 2. October 1747 Arne Jacob Torchelsen 11 26. mars 1750 Sven Jacob Torchildsen 26. mars 1750 Marthe Jacob Torchildsen 9 9.Februar 1755 Johanne Jacob Torchildsen fra Hougsplass 20 5. juni 1757 Torbor Jacob Torchildsen (datter) Er det noen med lokalkunnskap fra Hobøl som kjenner til denne mannen, koner og barn? Er det noen som besitter bygdebok for området som kunne være så snill og gjøre et oppslag på de gårds/plassnavn som er nevnt, og se om mannen er omtalt der? Spørsmåler er om det er samme mann det er snakk om eller er det to med samme navn der på samme tid?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarte ikke å lese det, men jeg synes det slutter på ..rud. I 1801 finnes det en gård som heter Tisbjørnrud, men jeg synes ikke det står det heller. Ligner mere på Tispenrud eller noe lign. Alle krusedullene oppå gårdsnavnet kommer fra ordet i linja under - besovet.Ang. vielsene til Jacob Torchildsen. 18/10 1754 var forlovelsesdagen til enkemann Jacob Torchildsen og Anne Pedersdt. De ble viet 1/1 1755. Det står enkemann ved vielsen.30/3 1750 ble det begravet en 'huusqvinne fra Tonderud (Tonerød?) Marthe Poulsdt. 42 år.Du har utelatt ett barn i lista, og det er tvillingsøsteren til Sven, Marthe. Det mangler også et barn som ble begr. 27/4 1760 (ant. dødfødt/ikke døpt).Du kan sjekke fadderne ved barnas dåp, og se om ikke det er de samme som går igjen før og etter 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for hjelpen. Da kan jeg slå fast at det er samme mann sonm er gift to ganger. At tvillingsøsteren til Sven falt ut av listen var en glipp, jeg har henne notert på en lapp sammen med resten, enn så lenge, før det går inn i datasystemet. Det dødfødte barnet hadde jeg ikke registrert.Jeg så også Tisbjørnrud i FT 1801, men fikk det ikke helt å passe med kråketærne jeg heller.Hobøl er for meg en smule ukjent terreng enda, men det kommer vel etterhvert.Mener jeg så en gårdsoversikt også på siden til Hogne Holst, får sjekke den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.