Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Borgny Fremo

[#68836] Sør Tr.lag. Strinda- Klæbu

Recommended Posts

Gjest Borgny Fremo

Min oldefar Ole Pedersen Storvoll i Klæbu. Her finner jeg en Ole P.i tilgangslisten for 1854 nr. 24 og i tilgangslisten for 1855 nr. 13. Her står han kommer fra Strinda , er 22 år begge årene og arbeider hos samme bonde Krokum.Han blir gift med oldemor 25.nov. 1862.I f.t. 1865 er han 34 år født i Strinda. I gravminner Flå er hans fødselsdato 15. nov. 1833, som kan stemme ved hans alder ved vielsen. I boka fra Bratsberg står fra Raaen at O. P ble gift med 'olde' men jeg får det ikke til å stemme. Jeg har lett i kirkeb. fra Strinda, Bratsberg, Tiller, Melhus, Klæbu uten å finne han. Kan noen hjelpe meg? Takknemlige Borgny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Bakketun

Kunne vera lurt om du tek med kva oldemor heitte og gjerne barn i 1865.Marianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Bakketun

I fylgje vielsen var Ole fødd i Bratsberg. Det er ein Ole Andreas fødd 3. des 1833, med far Peder Arentsen. Kan det vera din Ole? LenkeMarianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Bakketun

Den lenka over var jo heilt feil! Skjønar ingen ting.... Her er denne eg ville legge ved: LenkeMarianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Bakketun

Lurer på om det er noko gale med lenka for klokkarboka. Prøver ein gong til: LenkeMarianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Finner en Peder Arentsen i 1801 på Røstad i Bratsberg-Strinda Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Takk for hjelpen. Skal jeg ta det som riktig selv om ikke det passer med hans gravminne? Er det mere jeg kan søke i? Hilsen Borgny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Bakketun

Når døydde Ole? Og kona.Marianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Bakketun

Inga tvil om at Ole Pedersen Storvold var fødd 15. nov 1833. Eg kan ha funne feil person fødd.Marianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Bakketun

Det må vera noko gale med dei to kyrkjebøkene for fødde i Bratsberg? Ministerialbok 1833, 3.des, Ole Andreas med far Andreas. Klokkarbok 1833, 3. des, Ole Andreas med far Peder Arntsen. Forstå det den som kan?Marianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Bakketun

Her blir iallefall Ole Andreas fødd 3/12-33 konfirmert.Marianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Minsterialboka, fødte 1833 med feil foreldre, men se på nr.7 Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som om en forskyvning mellom nr.5-6-7 dåp her i ministerialboka i forhold til klokkerboka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Lund

Hei - Borgny ! Berit Knutsen har nok rett, og da kan jeg summere opp.Ole Pedersens fødselsdato i gravminner er neppe korrekt. Dette er den sansynlige personen du leter etter:1) Ole Andreas Pedersen (Røstadhaugen) f. 3 des 1833, døpt 26 des 1833 i Bratsberg kirke med foreldrene - Peder Arntsen og hustru Sophie Olsdtr. Røstadhaugen. Ref. klokkerbok for Strinda/Bratsberg 1831-1843 608 Co4 s.4 nr.5.2) Konfirmert 24 sep 1848 i Bratsberg kirke Ole Andreas Pedersen Sæther(n). Ref. kirkebok for Strinda/Bratsberg 1848-1861 MINI 608 A01 s.32 nr.4 og klokkerbok for Strinda/Bratsberg 1844-1863 608 C05 s.60-61 nr.2.Foreldrene til Ole Andreas fødte tidligere en Ole f. 7 feb 1831, døpt 27 feb 1831 i Bratsberg kirke, men han kan jeg ikke finne konfirmert så han er trolig død før han nådde konfirmasjonsalderen. Ref.: Kirkebok for Strinda/Bratsberg 1826-1840 MINI 606 A04/4 s.224 nr.9.3) I folketellingen 1801 finnes som tidligere nevnt en Peder Arntssen 18 år ugift dreng på Røstad i Strinda (født ca.1783) som mest sannsynlig er Ole Pedersens far.4) Vielsen til Olse foreldre: gift 22 juni 1828 Enkem. Husm. Peder Arntsen (Røstad) 40 år (f.ca.1788) og Pige Sophie Olsdtr. (Raaen) ingen alder oppgitt. Ref. Kirkebok for Strinda/Bratsberg 1826-1840 MINI 606 A04/4 s.451 nr.5.5) Peder Arntsen gift I 23 juni 1822 Tjenestedreng Peder Arntsen Røstad 34 år (f.ca.1788) og Tj.pige Sirri Arntsdtr. Røstad 27 År (f.ca.1795) Ref.: Klokkerbok for Strinda/Bratsberg 1817-1827 608 C02 nr. 190 nr.2.6) Sirri Arntsdtr. død 23 aug 1827, gravlagt 2 sep 1827 34 år (f.ca.1793) Ref.: Klokkerbok for Strinda/Bratsberg 1821-1831 608 C03 s.62 nr.7.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Takk alle sammen. Jeg legger han inn blandt mine aner som den dere mener. Jeg lurer på, hvorfor er han vaksinert 5.7 1832 og revaksinert 13.9 s.å. som det er notert under vielsen Kan han ha beholdt sin forhenv. brors vaksinasjonsattest? Men uansett tusen takk. God påske! Hilsen Borgny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.