Gå til innhold
Arkivverket

[#68838] Hjelp til tyding


Gjest Torleiv Imingen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleiv Imingen

Hva er foreldrenes etternavn til Johanna Maria nr. 58 høyre side. Gårdsnavnet er Hafsteen prestegård iflg. matr. fra 1884. TorleivLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du var litt raskere enn meg i dag, Berit. Nå har du svaret: enkemand Erich Andersen Hafsteen 44 år og Pige Sophia Olsdatter Østreng, 23 år & hiemme. Her er deres førstefødte:Johan Marcus Erichsen, nr 57Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7584&idx_id=7584&uid=ny&idx_side=-52>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Til innlegg nr. 5. Hvem er bruden? Jeg går ut fra at navnene til høyre er fedrenes, eller hva? Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Neida, dette er noe MYE MORSOMMERE! Nesten hele denne høyresiden dreier seg om denne familien, så det er bare å lese i vei (nå får du fin trening!)Som du ser i 1801 så ha Anders Rejersen og Rønnoug Christophersdatter to sønner: Erik Andersen 28 år (1801) og Christian Andersen (25). Enkemann Erik Andersen vies i 1820 til Sophie Olsdatter Østreng. Men i innlegg (5) så finner du tre ting:1. Ungkar Erik Andersen forloves (lyst) med Marthe Svendsdatter Løren 2. februar 1804, copulasjonen (vielsen) skjer 22.mars. Forlovere er Niels Christophersen Bøler og Jacob Eriksen Logn2. ungkar Christian Andersen forloves (lyst) med Mette Sophie Svendsdatter Løren 1. februar 1804, copulasjon 22. mars. Også her er forloverne Niels Christophersen Bøler og Jacob Erichsen Logn.3. Ungkarl Harald Svendsen og Dorthe Nielsdatter Solberg, lyst 2. feb 1804, copulert 22.mars. Forlovere: Anders Rejersen Hafsten og Johannes Østen Hafsten.Jeg kan nesten gi venstrearmen min (men det MÅ sjekkes!) for at det her er tre søsken Marthe, Mette og Harald som gifter seg med to brødre Andersen, SAMTIDIG! Og så kommer Dorthe utenfra. Så her må det ha vært en heidundranes bryllupsfest, tri heile dåggå til ende, og masse penger spart i bryllupsutgifter. Det ville ikke overraske om dette trippelbryllupet er omtalt et eller annet sted, dobbeltbryllup var ikke uvanlig, men trippel er spesielt.Bøler, Logn og Solberg lyder forresten VELDIG Enebakk, men det får du finne utav. Kanskje også Høland har disse navnene? God Påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Tusen takk Per Håkon, dette var interessant. Får begynne å tyde meg igjennom siden(e). Takk igjen. Hilsen Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare hyggelig. Som du ser så var det forlovelsen (ekteskapsløftet) som var det vesentlige, det var ikke så lett å løpe ifra. Selve vielsen er nærmest påført med utydelig skrift nedenunder, den var nødvendig, men ikke et så stort sprang. Men datoen er den samme for alle tre parene, så dette må ha vært en stor fellesbegivenhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Innlegg 11. Jeg tror du har vært litt rask i dine slutninger Per Håkon, for så vidt jeg kan tyde prestens kråketær står det Harald Syversen (nr.3), og det finnes ingen Harald Svendsen i ft.1801, derimot er det en 17 år gml. H.Svendsen på Aanerud i Fe(d)t, og da er han 21 år i 1804. Morsomt allikevel å finne et dobbeltbryllup. Forøvrig er både Bøler, Logn og Solberg gårdsnavn i Høland. Fortsatt God Påske. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.