Gå til innhold
Arkivverket

[#68851] En nøtt å tyde? Dåp i Eid kirkebok 1803.


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang
LenkeDåp av Brithe. Helt til høyre nest øverst. Brithe skal være døpt 1.1.1803 med foreldre John Jansen Graadaas/Grotaas og Eli Ellingsdatter. Jeg er på utkikk etter fadderne for om mulig å finne spor av Eli's aner. Mulig det ikke er så vanskelig for et trent øye,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Vi prøver:Bottel Larsen SolemPeder Pedersen LødemelBottel Eliesen SchredeLucrets Ellings Dr LaugvoldRagnild Johns Dr BackeJøran Rasmus Dr Lied

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Takk for innspill og godt forsøk Torodd. Skal sjekke mot mullige kandidater og se om det er noen likheter. (ikke skjønner jeg åssen du får fornuftige navn ut av det notatet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Torodd har lagt inn fadderne til den øverste dåpen, dåpsbarnet Ole.Brithe sine faddere er: Rasmus Larsen Maursæt, Jan Johnsen Grotaas, Ingebrigt Arnesen Mørkelønst??, Gunild Pouls Dr. Øye, Ahlet Ols Dr. Kiøs, Magnild Pouls Dr. Juttedal.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Den med to spørsmålsteikn etter, er frå ein gard Myklebust (skrive med moderne skrift). Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Auda.. og jeg som håpet å finne noen Ellingssønner eller døtre som søsken til mora Eli Ellingsdtr, og det passet jo så fint i det som Torodd skrev. Men da får jakten fortsette. Takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Ifølge Ætteboka for Hornindal var Eli Ellingdtr. frå Maurset, datter til Elling Anderssson og Stine Klemetsdtr. på plassen 'Botnen' Eli hadde ei syster Helga f. 1779 men det står ikkje meir om henne.Eli og Jon overtok plassen etter foreldra hennar og hadde 4 barn.- Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Kan dessutan legge til at syster til at Elling Andersson si syster Brite gm. Valdemar Absalonson Svarstad er mi 4 x Tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Så da er du i slekt med naboen min da. Men, med fare å virke kverulantisk, er det noen dokumentasjon som bekrefter Ætteboka for Hornindal at Eli er datter av Elling Andersen? Eller finnes det noe sted en antydning om fødselsår? Eller har jeg bare oversett det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg tror vi skal til Brynestad i Olden, der finner en under Ellingsbruket(mellom nr 9 og 10) Elling Andersen Årheim?? og 2 kona Steine Klemetsdtr. Nesje, Elling var før han kom til Brynestad brukar på Visnes og der får han en datter Eli døbt 6/12-1763, han får også en datter på Aarem Helga 6/11-1778, disse to er jo nevnt på Botnen på Maurset, da vil jo noen med engang si at denne Eli er for gammel, for der står i BB for Horningdal at de får en datter Helga i 1810, det er helt feilt, i 1801 tellingen er hun nevnt Grodås hos sine besteforeldre og er 8 år, hun blir confirmert i 1808. Elling var jo gift 2g. 1 kona er nok Helge Absalonsdatter Yttreide som han gifter seg med i 1759, han er da oppgitt å være fra Bø, og alle barna er med 1 kona. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Har sett litt mere på denne nøtten, Elling har sitt opphav fra Maurset, Far Anders Magnesen 1699-1791 g 1726 m Brite Paulsdtr. Sindre 1698-1786, men problemet er Eli, der er en kandidat, og hun er døbt 6/12.1763 på Wesnæs og kone Helge Absalonsdatter, da disse 2 gifter seg 7/11-1759 er han fra Bø og hun fra Yttreide, men i et skifte i 1759 etter Absalon Larsen Eide ytre, er Helge Absalonsdtr nemnd som trolovet med Elling Andersen Bødal, så da er jeg like langt med å kunne finne mor til Eli. Eli dør i 1858 på Heggen og er da 96 år, så alder stemmer med den Eli som er døbt i 1763, ektemannen Jon Jansen dør i 1844, Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Kjempefint at du engasjerer deg Rune. Det kan av og til bli mye navn og datoer å skille fra hverandre. men du sier at Elling og Helge gifter seg 7.11.1759.Og i skifte etter Absalon i 1759 er Helge og Elling trolovet.Dersom skifte er tidligere enn 7.11. 59 burde vel det være normalt ?Eller går ting helt i ball for meg nå ? For om det er Bødal eller Wesnes er vel ikke så avgjørende?Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Iflg denne internettsiden Bergesen og Stensen: Døypte i Innvik prestegjeld 1750-1815 Digitalpensjonatet, Digitalarkivet er dette Elling sine bedrifter: Bø Kari (U)6.1.1754 mor Kari Jacobsdtr Ope Wesnæs Kari 15.2.61 mor Helge Absalondtr Wesnæs Eli (Elj) 6.12.63 mor Helge Absalondtr Wesnæs Anders 4.4.67 mor Helge Absalondtr Wesnæs Anders 13.7.68 mor Helge Absalondtr Aarem Absalon 6.6.71 mor Helge Absalondtr Aarem Rasmus 18.11.75 mor Helge Absalondtr Aarem Helge 6.11.78 mor Helge Ellingsdatter (må vel være feil?) Så dersom dette er rett avskrift av kirkebøker, er vel Eli vel plassert. Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.