Gå til innhold
Arkivverket

[#68853] Etterkommere etter Arne Larsson Rosseland fra Kvam i Hardanger


Gjest Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Kan noen tipse meg på etterkommere etter eller slektninger av Arne Larsson Rosseland fra Kvam i Hardanger som er i live i dag? Saken gjelder opplysninger om utvandring til Amerika.Arnt-Erik Selliaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har du ca årstal for fødsel, konfirmasjon eller død for denne Arne? Utvandra han til USA? Viss ja, kor tid ca?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Historien er slik ifølge Theodore Blegens bok 'Norwegian Migration to America 1825-1860' at da den kjente innvandrerpioneren Ole Rynning fra Snåsa døde i 1838 i Beaver Creek, ble han 'buried' av Sjur Rosseland. Senere returnerte han til Norge med alle Rynnings personlige papirer. Og så skriver Blegen at i ca. 1930: 'They are now in the possession of Arne Larsson Roseland of Kvam.' Jeg er svært interessert i disse papirene. Derfor vil jeg gjennom hans etterkommere kanskje komme på sporet av dem.Arnt-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er ikke godt å vite hvor vi da skal begynne å lete. Det er en 10 år gammel Arne Larsson på gården Rosseland i Vikør (Kvam) i 1865-tellingen.I 1900-tellingen bor han fremdels på Rosseland, er gift med Helga Andersdtr., men det bor ingen barn hos dem da. Du må vel inn i kirkebøkene og se etter vielsen deres og ev. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har kikka i Norske gardsbruk, bind 16, Kvam, Rosseland. Bandet kom ut i 1963. Ingen Arne Larson eller Lars nemd på dei 4 bruka som er omtala.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

På Dis/Gravminner for Kvam, finn eg ein Arne L Rosseland, fødd 5. febr 1856 og død 28. april 1951.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Finn også ei Helga A Rosseland død 8. febr 1926. Truleg Arne si kone. Ho var fødd 12. aug 1856. Dei ligg ikkje i same grava, men det er kanskje naturleg sidan det er så mange år i mellom?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Dette må være de riktige personene. Takk skal du ha. Men hvordan kommer vi videre til etterkommere som lever og som kan fortelle hvor det ble av Ole Rynnings papirer? Det må da finnes noe i bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Rosseland 10. Arnegarden. Arne Larsson Rosseland gift med Helga Andersdtr Øydjordi, Torsnes. Som barnlaus mann let han skøyta garden til ein slektning av kona, Olav Gunnarsson Ødegård frå Torsnes, gift med Anna Arnesdtr N. Byrkjeland. Dermed blir vel det neste prosjektet å finna etterkomarar etter Olav og Anna.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Ja, enten det eller finne skiftet etter Arne Larsson Rosseland. Yngve Nedrebø er vel mannen her, men han har kanskje tatt påskeferie - og det skal vel du også gjøre?Arnt-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Arne Larsson og kona hadde ikkje born, jfr. ættebok for Kvam. Men Arne hadde mange syskjen, med ein del etterslekt. Det ville nok vera lettast å leita opp Rosseland i Kvam i telefonkatalogen, og prøva seg fram til ein treff på slekt.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Attende til Norske gardsbruk: Rosseland indre. Gnr 22, brn 7: Far til eigaren kjøpte garden i 1926 av Arne L Rosseland (dette hadde eg oversett). Eigar i 1963 Arne O Ødegård, son av Ola Ødegård og Anna f Byrkjeland. Arne O vart gift i 1944 med Ragnhild Brandvik. Dei fekk desse borna (før 1963): Ola f 1945, Erik f 1948, Astrid f 1951, Tone f 1956.Det er ein Olav O Rosseland f 1946 i Skattelister Kvam. Kan det vera Ola f 1945? Erik og jentene finn eg ikkje. Jentene kan ha skifta navn. Du får prøve deg fram.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Mange gode tips her. Det er dessuten 42 telefonnummer på Rosseland i Kvam som jeg kan begynne å nøste i. Men jeg tror jeg får gjøre det over påske.Arnt-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Takk for tipset, og god påske til deg også. Jeg skal orientere deg / dere om resultatet av jakten på Ole Rynnings papirer.Arnt-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ut som der er på god vei til å finne noen slektninger.Det er vel også en mulighet for at 'papirene' kan ha blitt overlatt til noen som har arkiv-funksjon, f.eks. bibliotek, lokalt museum, kommunalt arkiv, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Jeg har tenkt det samme og sendt henvendelse til Nasjonalbiblioteket (Norge-Amerika-samlingen), utvandrerarkivene i Stavanger og Hamar, Kvam folkebibliotek og et par andre steder - i håp om å få napp.Arnt-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.