Gå til innhold
Arkivverket

[#68859] Hans Jørgen Hansen Stampe f ca 1758


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

HeiHans Jørgen Hansen Stampe gifter seg 1793 i Eiker med Elisabeth Jørgensdtr. De bor de neste årene på Modum og i 1801 bor de på en plass under Sætersberg Under Buskerud. Hans Jørgen er gift for 2 gang med Elisabeth.De har i alle fall barna Hans Jørgen f 1796 på Modum og Ingeborg Margrete f 1799 på Modum.Noen som vet hvor Hans Jørgen og Elisabeth kom fra? Jeg har sjekket kirkeboken i Eiker uten å finne dåpen til Elisabeth.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvordan vet du at Hans Jørgen hadde vært gift før? Det står ikke at han var enkemann da han ble gift med Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hans Jørgen Hansen og kona Elisabeth Olsdatter i 1801 LenkeHer ser jeg at det står at det er hans 2.ekteskap, men her står kona oppført som Olsdatter og ikke Jørgensdatter. Om dette ikke er feil så ble han altså gift med 2 forskjellige Elisabeth'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heijeg tror 'Olsdtr' er feil i 1801. Ved de 3 barnedåpene i 1790 årene er det Elisabeth/Lisbeth 'Jørgensdtr' som er oppgitt som mor.Dersom du søker i 'alle databaser' dukker en Hans Stampe opp i et skifte på Kongsberg i 1774. Kan det være faren til Hans Jørgen?Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant skiftet, men det står at Hans Stampe var gift med enkemannens søster. Men, det er da ingen enkemann der i det skiftet? De er jo døde alle sammen ser det ut til.Det er vanskelig å finne en gård som heter Stampe. Det eneste jeg har funnet til nå er at det finnes en bekk i Lier som heter Stampebekken, og det er mulig at den renner ved siden av eller gjennom Gifstad gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(FS)Fant følgende barn av Hans Jørgen og Lisbeth Jørgensdt. i Modum., født-døpt: Hans Jørgen 17/10-23/10 1796, Ingebor Magrete 21/1-27/1 1799, Maren Kirstine 5/10-11/10 1801, Malene 8/10-14/10 1804 og Karen 14/9-6/10 1816.Jeg vet ikke om fadderne til disse barna kan gi en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Beritmange takk!Det ser ut som Hans Jørgens første kone er Maren Ottersdatter. I alle fall er det moren til Helle som er 15 år i 1801. Kfr LenkeMvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom en bekk kalles Stampebekken, vil jeg anta at det har vært ei stampe der - for stamping av vømmøl (vadmel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heijeg tror 'Stampe' er et familienavn og ikke et stedsnavn. Navnet benyttes i familien i kilder både på Kongsberg, på Modum og i Eiker i perioden 1750 - 1820 så langt jeg kan se foreløpig.Når det gjelder (snekker) Hans Jørgens opphav har jeg funnet hans dåp på Kongsberg 27.6. 1758. Hans far heter Hans Stampe og er også snekker. det ser ut som om Hans Stampe gifter seg 27.9. 1753 med enken Ingeborg Margrethe Holmer, datter til Peter Holmer. Dette siste iflg skifteregisteret på Kongsberg.13.11. 1765 gifter Jørgen Olsen fra Hassel jernverk seg med Helene Pedersdtr. Lenke De har datteren Grethe til dåpen 1766. Som faddere til Elisabeth og hans Jørgen på modum er det ei Grete Jørgensdtr andre med Jørgen som patronymikon at de er dels fra Hassel jernverk. Videre har Elisabeth og Hans Jørgen ei datter Helene. Dette indikerer at Jørgen og Helene som gifter seg 1765 er Elisabeths foreldre. Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei igjen,jeg fant følgende på nettsiden til Deichmanske:Tittel Stampeboken : en bok om slekten til snekkermestrene Peter Holmer, Hans Rasch og Hans Stamp som kom fra hertugdømmet Slesvig til bergstaden Kongsberg på 1700-talletForfatter Ronold, Knut OlavSpråk Bokmål og EngelskUtgitt Oslo : K.O. Ronold , 2005 . - 554 s.Opplysninger Bibliografi: s. 551-554Emner Holmer, Peter Petersen , Dansk , 1680-1736 - Etterslekt Rasch, Hans Larsen , Dansk , 1711?-1736 - Etterslekt Stamp, Hans , Dansk , 1724-1796 - Etterslekt Stampe, SlektenISBN 82-419-0269-7 ( ib.) : 300.00Hylleplass r 929.2 StampeID 694965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.