Gå til innhold
Arkivverket

[#68860] Lensmann Christian Michelsen Ski/Kråkstad f ca 1801


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

HeiLensmann Christian Michelsen fra Sander i Ski gifter seg 1.10. 1831 med Lisa Alette Schubart (f ca 1811).Hvor har ekteparet sitt opphav fra? Jeg fant ikke Christian i dåpsprotokollen for Kråkstad omkring 1801.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

I 1865 bor familien iflg folketellingen i Østre Aker, Tøien grund Marienfryd.I 1875 iflg tellingen bor enken i Tøiengade 12.Hvilke kirkebøker er relevante å se i i perioden 1851 - 1880 for dette området?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heimange takk.Jeg ser en del løse sitater knyttet til gårder i gårdshistorien til Kråkstad, men finner ikke noen sammenheng som hjelper meg direkte.Jeg har to teoretiske kandidater som opphav til denne Christian Michelsen:Teori 1: Lensmannen i 1801, Michel Hansen, døpte 2-3 barn Christian, men alle døde tidlig. Samme lensmann eide også vestre Sander/Capelle som Christian Michelsen senere eide. Michel Hansen er 51 år i 1801 og er gift for 2. gang med Maren Olsdtr (34). Michel Hansen ser ut til å være en ”Brochmann” idet han i 1792 kaller et av sine barn ”Hans Michelsen Brochmand”. Michel Hansen ser ikke ut til å være gravlagt i Kråkstad/Ski. Kfr Digitalarkivet med søkbare avskrifter av kirkebøker for Kråkstad. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebMeta.exe?spraak=n>Lenke Kan han ha flyttet til Christiania og fått en sønn Christian der?Teori 2: Kfr Robert Chr. Skoglys hjemmeside:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det er div. lensmenn Brochmann i Kråkstad og det var ganske vanlig i de tider å gi barna navn til kjente personer. Dette kan være forklaringen på Michel Hansens barn, Hans Michelsen Brochmann. Alternativet er jo en 'Hans Brochmann', men meg bekjent er det bare to slike som begge døde som småbarn, se Lenke Kjøpmann og lensmann Niels Michelsen Brochmann (ca 1721-1792) som døde i Christiania, kan ha vært far til nevnte Michel Nielsen Brochmann. Han ble gift i 1744 i Christiania med Sara Maria Jørgensdatter. Et barn i 1751 kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heidet er noe påfallende at en kar blir utnevnt til lensmann ca 25 år gammel og 5 år senere gifter seg inn i en kondisjonert slekt som Schubarth.Ikke hvem som helst som kan få til det....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er 'etter min tid', men det naturlige ville kanskje være å se nærmere på sønnen til daværende underbrannmester i Christiania Nicolai Michelsen som fikk sønnen Christian Michael Michelsen 29.07.1801 - en teori 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kanskje en helt unødvendig kommentar (10), vedkommende er sikkert forlengst avskrevet av en eller annen grunn jeg ikke har fått med meg/ikke kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Geir,takk.Jeg har også merket meg den kandidaten, etter å ha sett gjennom døpte i kirkeboken i Aker og Oslo Domkirke i perioden 1795 - 1805. Det er vel ikke andre kirkebøker som er relevante i Christiania denne perioden?Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hmmmm.... LenkeDet er vel neppe en tilfeldighet at lensmann Christian Michelsens førstefødte datter (1834) heter Sørine Marie. Det het også underbrandmesterns kone. Da tror jeg vi er på sporet.Takk for hjelpen!Mvh Ole BjørnPS Noen som tilfeldigvis har mer om denne underbrannmester Nicolai Michelsen og kona hans Sørine Maria Sørensdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Joda1801 tellingen gir mer.Og det er Christian Michelsens mor som gravlegges på Sander vestre/Capelle i Kråkstad 1833.;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Underbrannmesteren og hans familie ligger innenfor mitt interesseområde, jeg kan gi en kortversjon i løpet av påskedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ikke helt sikker på hvilke opplysninger om underbrannmesteren og hans familie du er ute etter, men her en kortversjon;Nicolai Michelsen født 1763, døpt 07.07.1763 i Vor Frelsers Kirke som sønn av høker (tidligere vannpost-maker) Michel Baltzarsen og hans andre kone Birthe Andersdatter (viet 1.11.1751 i Vor Frelser).Rådstuetjener, senere underbrannmester. Gift etter kongebrev ”i huset” i Aker med Sørine Maria Sørensdatter Houger 07.03.1789. Hun var født på Breche i Aker 1772 og døpt i Aker kirke 31.05 dette år.Barn: Wilhelm Friderich (1790-1791), Wilhelmina Maria født 10.07.1793, Randi Andrena (1794-1804), Sophia Birgitha født 12.03.1797, Nicoline Kirstine (1800-1800), Christian Michael født 29.07.1801, Lovise født 19.02.1804 og Johanne (1805-1809). Dåp og begravelser i Vor Frelsers Kirke/Byens kirkegaard.Foruten Christian har jeg et par ekteskap til, Sophia Birgitha ekter kjøpmann i Fredrikshald, Rasmus Hansen Baarstad ”i huset” i Vor Frelsers Menighet 26.10.1815 etter kongebrev av 10.10.1815. Dessuten ekter Lovise (nå bosatt på Grønland) Petter Christian Klempe i Aker 11.09.1828, også dette etter kongebrev.Sørine Maria har du funnet død og begravet 16. og 29. mars 1833, Nicolai Michelsen dør i Christiania 19.11.1819 og begraves 26.11.1819 (Vor Frelser)Håper noe har interesse. Selv har jeg ”satt strek” ved 1815, men det kommer jo til en del opplysninger etter dette år også med årene (dog ikke systematisk bearbeidet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Geir,igjen mange takk for både tips og ikke minst samlet informasjon!Dersom du skulle ha mer om Sørine Marias foreldre (Søren Madsen og Marthe Torbjørnsdtr) og linjene bak Michel Baltzarsen og Birthe Andersdtr ville det vært strålende.... ;-))Jeg går ut fra at det er Nicolai MiChelsen som også er spækhøker/borger registrert 1792.Kan det være Nicolai som har et sidesprang i Hurdal Lenke i 1783 og har en datter (Kistine) med Ragnil Olsdtr Fagerlie? Han er der og da kalt 'Postmager søn'.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Nevnte Rasmus Hansen Baarstad (1785-1852) er sønn av spækhøker Hans Olsen Baarstad og Anna Maria Danielsdatter i Chra. Han giftet seg 3 ganger (med Karen Maria Jensdatter før 1807, med Sophia Maria Michelsen 26.10.1815 og med Anne Henrica Bendixen 6.8.1824). Birgitte Sophia døde 8.1.1823 i Fr.hald og ble begravet der 16.1.1823. I det ekteskapet var det 4 barn. Rasmus flyttet fra Chra til Halden ca 1805 sammen med to av sine brødre (og 2 brødre ble igjen i Chra). Alle 5 ble kjøpmenn/høkere. Også den eneste søsteren ble gift med en kjøpmann/høker, nemlig Ole Arnesen Grue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Leif, Ole Arnesen Grue hadde nok borgerbrev som høker, men var vognmand det meste av livet.Til Ole Bjørn, ja, det er riktig at den blivende underbrannmester fikk en datter i Hurdal. Det hadde sikkert vært fint å få servert slekten videre bakover i tid, men det går langt utover det jeg gir fra meg gratis. Men du har kommet på rett spor og tips om veien videre - et ekstra tips, ikke vektlegg Houger-navnet for mye, se vielse i Aker 30.12.1767. Og et tips til, underbrannmesterens sjef var hans eldre bror Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Geirmange takk så langt. Du bekrefter i alle fall at det er mer å finne for den som leter. ;-)Det er vel kanskje Nicolais bror Anders (f 1754) som i 1801 er Brandmæster?Mvh Ble Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.