Gå til innhold
Arkivverket

[#68861] Tyding av morens navn - kirkebok Solum, Telemark 1733 og 1734


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror det står Karen, men resten klarer jeg ikke. Synes det kan stå noe slikt som Lap...., men det er mere eller mindre gjetning.Sjekket etter på FS og der står det Karen Sophie og ikke noe etternavn. De fikk 3 barn?, tror jeg: Jacob 1733, Ellen Sophie 1734 og Anne Sophie dpt.25/8 1736 Søndeled AA. Lars Winther får sammen med Inger Tommesdt. sønnen Thomos dpt.26/2 1738 Søndeled AA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei og takk Berit.Det er flere barn (her er alle): Jacob døpt 25. juni 1733 i SolumEllen Sophie døpt 31. okt 1734 i SolumAnne Sophie (eller er det Karen Sophie døpt 26. aug. i Søndeled, GjerstadDorthea Cathrine døpt 28. nov. 1728 i BambleKnud døpt 23. mars 1730 i Bamble.og som jeg ikke hadde, Thomas døpt 26 feb 1738 i Søndeled.Giftermålet med Inger Tommesdtr må trolig vært i Søndeled (eller nærliggende område) mellom 11. feb. 1737 da første hustru dør og Thomas sin dåp 26. feb. 1738. Hvor ???Forøvrig - hva kan Tommesdtr være utledet av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har også tydet navnet som Karen Sophie. Paret får tre barn i Solum: Ingeborg, Jacob og Ellen Sophie. Her er det jeg har samlet om familien -- men uten å ha fått med meg noe utenfor Solum: ([url="http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=15100>Lenke)Så langt jeg kan se, bodde vel familien på Vestsida i Porsgrunn, som dengang hørte inn under Solum prestegjeld.Du har selvfølgelig sett av jeg har skrevet av hele denne kirkeboka? (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Grete, og takk for det. Jeg er enig med deg.Hei Leif. Du har registrert at Ellen Sophie dør tidlig, ser jeg og det var greit å få på plass. Jeg kan ellers føye til at jeg har to barn til som jeg tror hører til 2. ekteskap, dog usikkert mht. denne,Christopher som ble gift med Elisabeth Cathrine Bistrup og får barna Claus død i 1848 og Karen Sophie død i 1853.Anichen døpt 8. okt. 1847 i Risør.Og, jeg har mange ganger hatt glede av de avskrevne kirkebøkene i Skien/Porsgrunnsområdet, fordi jeg også har flere andre slektslinjer der.Takker så meget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Berit,Jeg synes det står Inger Tomasdtr. Regner en 8-9 mdr tilbake fra dåpen til Thomas, er vi på ca mai-juni 1737 og når første hustru dør i febr. 1737, bør ekteskapet ha vært omtrent i den perioden, hvis de ikke tyvstartet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg finner ikke noe ekteskap i Søndeled eller nærliggende områder. Jeg vil nevne det poeng at Lars Winther kalles 'Mons.' - en ærestittel og er det da rimelig at han bare blir samboer i 1737/38 ?Jeg trodde presten da omtrent vil forlange han straffet i de tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fortsatte letingen ut 1741, men fremdeles ikke noen vielse. Heller ikke i Risør.Jeg fant at datteren Karen Sophie ble begravet 30/4 1741 Sønneløv(Gjerstad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har fått tak i en dato for Lars Winthers 2. ekteskap, nemlig 8. aug. 1737, men ikke sted.Jeg sjekker http://www.morchslaegt.dk/bauers/kal_31a.htm og ser at nevnte dato ikke er søndag.Mitt spørsmål er da, kunne en gifte seg på en torsdag i 1737, eller er datoen 'feil' ? (Jeg trodde det meste skjedde på søndagene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror ikke det er noen skikk der. Tror hvilken som helst dag var bra nok. Jeg vet ikke, men kanskje søndager ble mye brukt av praktiske hensyn.Her kan du se at alle dager ble brukt. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.