Gå til innhold
Arkivverket

[#68864] Forfedre til Peder Knutsen,Tysse,Samnanger


Gjest Gunnstein Jordal,
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnstein Jordal,

Min oldefar Peder Knutsen,er fødd i Tysse Samnanger ca 1860-1870,han blei gift med Gurine Andersen frå Røldal (Odda) i Sannanger Kirke nyttårsaften 1898-99. De bodde i Tysse Samnangerde første åra etter att de var gift,trolig frem til 1904-05 da de flyttet til Røldal Odda,sammen mmed sine 2 første fødde døtre Signe Bergitte 1899,og Borghild 1900. Peder Knutsen hadde tre søstre Marta,Anna,LinaMvd Gunnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser ut for at det mangler KB for OS for de første månedene i 1864, men det er nok dem.Nå ser jeg at de har en datter på 1 år i 1865, Gurine Bertalene, kanskje Lina.FT 1865 viser også hvem som var Knuts foreldre, Peder Knudsen og Guro Sjursd.Utfra alderen deres kan du også finne Engelines foreldre og Guros foreldre.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og her er familien på Askøy i 1875 LenkeSå da har vi et utg pkt for å lete opp foreldrene som altså er f i 1843 og 1841, begge i Os prg, Samnanger sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnstein Jordal,

Mange tusen takk til Anfrid,som hjelpte meg så masse med og finne opplysninger om min Oldefar Peder Knutsen. Har ikkje fått tid til,og studere alle opplysingene enda.Tusen takkMvh Gunnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Knut Pedersson Tysse f 1843 var bror til min oldemor Seselia Pedersdtr Tysse. Han ble gift med Synneve Olsdtr Høysæther i 1873, som var tremenning til en av mine oldeforeldre.Foreldra til Knut var Peder Larsson Tysse og Magdela/Malena Knutsdtr GjerdeHan er oppført som husmann her frå 1832 og frametter til 1865. Då fostra han 3 malkekyr, 4 sauer og 1 geit, og sådde 1/2 t. havre og 1 t. poteter.I 1865 bor de på Tyssebakken: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f61243&gardpostnr=545&personpostnr=3280#nedre>LenkeFinner ikke flere enn to barn med hans første kone. LenkeLenkePermanent bildelenke: LenkeYngve Nedrebø, SAB / DA, 1.4.2009 16:15 (2) 'I dødsfallsprotokollen står det 'Enke og 8 børn hvorav 1 umyndig'. ' Dvs at et av hans barn i 1. ekteskap må ha levd opp.Hans andre kone:Fadderne til Magdela var: Ole Haugland, Ole Waxdal, Signi Haukenås, Anna Gjerde og Malene Gjerde. Lenke Ders ekteskap var 18 juni 1843.Han var først gift med Anna Knutsdtr Eikedal/Steinsland Foreldra til Synneve Olsdtr Høysæther f 1841 var Ole Monsson Høysæther ca 1798-1859 og Marta Pedersdtr Langeland 1805. LenkeDe ble gift i 1824.Jeg har jo en haug om dem som jeg gjerne kan dele med deg. Vi har da felles tippoldeforeldre ser det ut for og skulle således være firmenninger.For tiden er jeg i Norge og har ikke alt her, men ta gjerne kontakt: kellypetit@hotmail.comPeder Knutsen Tysse, din oldefar, er altså også etterkommer av presteparet som vi holder på og jobbe med. Loss- slekta, Landgrav, etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Prøver med et skjermbilde her, men denne maskinen er ikke helt lik den jeg har til vanlig. Håper det ikke blir for stort!!

bilete6874.p.tysse.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(14)Ang. nederste person. Marte Nilsdtr. Foer 1767. Hun gifter seg med Tomas Hansson Vik f. 1793 i 1828. Nr. 9 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-200>LenkeKonen til Anders Andersson Rein 1769-1803 skal være Marta Nilsdtr. Opsal/Boga/Rein 1771-1853. De er viet i 1792 LenkeEnken Marta Nilsdtr. 1771-1853 gifter seg 2.g. i 1803 Lenke med Hans Olsson Tomre/Rein 1781-1822.Anders og Marta får datteren Sesilia Andersdtr. i 1797, Høyre side, midt på. LenkeNår konen til Knut Larsson Slåtta/Gjerde 1787-1865, Sesilie Andersdtr. dør i 1834 så er hun oppgitt til 48 år, dvs. f 1786. Er det samme person som Sesilie f. i 1797? ca. 10 år skjevt?I Fusaboken er datteren (Sesilie f. 1797) til Anders Andersson Rein 1768-1803 og Marta Nilsdtr. 1771-1853, g. 1822 m. enkemannen Lars Olsson Haga, og b. Haga. Vielse nr. 6, Høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det du sier Kjell-Arne, stemmer, men dette er ikke den samme jenta. Anders Andersen Rein fikk en datter før ekteskapet og det er hun som ble gift med Knut Larsson Slåtta.Cicilia var født untenfor ekteskapet i 1786, hun ble døpt 28.12.1788 og her står det: uægte, døpt Cicilia, far som er oppgitt er uk. Anders Andersson Rejn, mor: p. Martha Nielsdtr Foer. Faddere var: Anders Nielsson Foer, Michel Nielsdtr Foer, Martha Haga, Guri Jonsdtr Foer, Ingeborg Nielsdtr Foer. I folketellinga 1801 var Cicilia tjenestepike på Gjerde og i 1803 var hun konfirmert, men da var hun på Steinsland, nabogarden til Gjerde.Døpt: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Retting, det skulle selvsagt stå at hun ble født i 1788!! jeg overså nok siste innlegget ditt for her ser det ut for at du har funnet ut av det selv!Litt ironisk at han først får en uekte datter med en Marta Nilsdtr og så gifter seg siden med en Marta Nilsdtr og også med henne får en datter Seselie.Han får og en sønn Anders døpt juni 1888 med Anna Helgesdtr Storli: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siste setn i (19) skal vel være 1788. Mao var han aktiv i sengen rundt i bygden, den godeste Anders Rein. To uekte barn med to forskjellige jenter samme året. Han føyer seg inn i rekken av de mange rundbrennerne vi slekter på i denne delen av Hordaland.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det var ikke enkelt med disse to. Heldigivis fikk jeg god hjelp av Geir Eide før kirkebøkene var skannet. jeg har ellers ikke greidd å finne ut av hvem Anna Helgesdtr Storli var heller ikke funnet verken henne eller sønnen i ft 1801-Marta Nilsdtr Foer f februar 1767 var datter til Nils Andersen Foer 1728-1802 og Ingeborg Hansdtr Hammersland 1726-1798 og hun ble som du skrev over gift med Thomas Hansson Store Vik i 1828, da var hun 53 år gammel.Litt påskekrim skal man da ha.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, sjølsagt, Arnfrid. han var aktiv, men ikke over et så langt tidsrom!!En i juni og en i november samme året. Det kan være flere og for alt jeg vet for jeg har egentlig ikke sjekket mer.Ja, det var en del rundbrennere i slekta du!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå når dere likevel er inne her; se på lenken i (9), bla til 'førre'. Hvem er denne familien i 1875 i Olsvik;Engel Engelsen Husfader, Skibsredder og Gaardbruger, selveier, f 1819 Os Pr. Samnangers S. gm Magdalene Samuelsdatter , f 1820, Os Pr. Samnangers S..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.