Gå til innhold
Arkivverket

[#68864] Forfedre til Peder Knutsen,Tysse,Samnanger


Gjest Gunnstein Jordal,
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Engel Engelsson Trengereide og Magdela Samuelsdtr. Haukanes? g. 1848 nr. 5 LenkeHan er sønn av Engel Anderson Tregereide 1774-Kristi Monsdtr. Langeland 1780-1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Der slo du meg med et sekund! Magdalena var datter til Samuel Olavsson Haukanes 1792-1881 og Siri / Sigrid Knutsdtr Langeland 1791-1875 Så deres barn (paret over i 27) er etterkommere til vårt prestepar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnstein Jordal,

Hei Kjellaug Tusen takk for god hjelp med og finne forfedre til min Oldefar til Peder Knutsen,når eg snakker med de som han var bestefar til får eg stort sett til Svar: 'han var ifrå Tysse i Samnanger, og noe meir veit eg ikkje',så han kan ikkje ha fortalt så mykje om slekta si. Har forresten hans gamle Bibel hvor han har skrevet inn navet på alle sine barn 8 jenter og 2 gutarTusen takk for god hjelp.Mvh Gunnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(27)Det var da merkelig. Jeg finner verken dåp eller konfirmasjon til Engel Engelson Trengreide f. ca. 1820. Noen som har funnet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(32) (33)Fra Fusa II.Anne Helgesdtr. Storli f. 1746, hun har sønn Anders Anderson Rein f. 1788. Datter av Helge Olsen øvre Tufta fra Ølve, 1715-1770 g. 1755 Inger Johannesdtr. Storli. Helge fikk 18 barn,9 vokste opp.Har ikke sjekket hennes dåp i 1746?, foreldrene gifter seg i 1755? Kan være 10 år feil på en av handlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(34) Hans eldre bror Mons Engelsen Trengereide er f febr 1819. Lurer på om famiien kan ha flyttet fra Samnanger. Eller er han døpt et annet sted. Finner vi hans søskn blant vaksinerte og konfirmerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Christian, den over i 33 er nok fra Storevik.Ja, da er det nok Anna Helgesdtr som blir døpt her i februar 1756 (høgre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1756, side 68. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Permanent bildelenke: LenkeTenkte meg at hun var fra Fusa. Det er jo Stor(e)li i Samnanger og, men der fant jeg som sagt ingen.Finner, som sagt, verken Anna eller hennes sønn Anders i ft 1801 for Os / Fusa34) jeg har heller aldri funnet dåpen til Engel Engelsson Trengereide, men i Samnangerboka står han født 1820 og at 'dei busette seg i Olsvik ved Bergen'. Det kan jo hende at dåpen hans ikke er oppført. Nå gjelder jo dette ikke forfedrene til Gunnstein, så jeg håper vi ikke forvirrer han!!Nå har jeg ikke Samnangerboka her, men har notert far til Engel Engelse, Engel Andersen død i 1843: Død n° 8 i 1843, 69 år gammel: Kildeinformasjon Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Døde og begravede 1843, side 300. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Arnfrid 37 og 38)Nei, etter bygdeboka ble jo de (foreldra til Engel Engelsen Trengereide/Olsvik) boende i Samnanger. jeg har ikke sjekket dåpen til barna i kirkeboka. Engel Andersen Trengereide var bror til en av mine tipptippoldemødre og Kari Monsdtr var og i slekt men en tremenning til en av mine tipptipper.Etter det jeg har ble de gift 13 juli 1807: LenkeFikk flere barn før presten begynte å rote...1. Anders 18082. Samuel 1810 gm Siri / Sigrid Andersdtr Aarland i 1833 8datter til Anders johnson Holdhus og Magreta / Marita Larsdtr Tysseland)3. Magdela 1811 gm Peder Knutsson Haga i 1845 (sønn til Knut Johannessen haga og Aagatha Pedersdtr Kismul)4. Mons 1819 gm Magdela Hansdtr Utskot i 1846 (datter til Hans Engelsen Utskot og Anna Nilsdtr Djupvik)5. Engel 1820 (men det må vøre galt for alderen ved vaksinasjon sier vel at han var eldre enn Mons! Han skulle da være f ca 1818)Det er jo et stort hopp mellom Magdela og Mons, men om de fikk barn som ikke vokste opp så er vel de ikke notert av denne drukkenbolt av en prest!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er mye mulig at det er slektsforbindelser mellom disse to familiene, men jeg har dessverre glemt å ta med meg koden til Legacy så da jeg lastet ned gratisversjonen for å sette opp ged-com fila mi, er det bare et minimum jeg får 'lov' til å gjøre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Innlegg 1 2)Gunnstein, du sier at din formor var Gurine Andersen, men da de ble født står hun som Jensdtr og da Signy Bergitta ble født i 1899, står hun og som Jensdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger, Ministerialbok nr. A 1 (1885-1901), Fødte og døpte 1899, side 76. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1932&idx_id=1932&uid=ny&idx_side=-77>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDa er det vel hun som er født her 1 april 1878 med foreldre Jens Andersen (f 1855) og Britta Nielsdtr (f 1857): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Røldal, Ministerialbok nr. A 4 (1870-1886), Fødte og døpte 1878, side 20. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Du har vel funnet ekteskapet til Jens Andersen og Britta Nielsdtr 12 juli, 1877: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Røldal, Ministerialbok nr. A 4 (1870-1886), Ekteviede 1877-1878, side 138. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7057&idx_id=7057&uid=ny&idx_side=-76>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare for å avslutte fam som Kjellaug har satt opp i (40); nå har jeg gått gjennom listene og det ser ut for at det kun er Anders f 1808 og Samuel f 1810 som finnes i KB over døpte. De andre finnes imidlertid i vaksinasjons- og konfirmasjonsprotokoller. Kan nevne at Magdele da får f år ca 1811, Mons ca 1814 og Engel ca 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(46)Her er vel familien til Brita Nilsdtr. i FT 1865, Hamrene i Røldal. LenkeForeldre Nild/Nils Ormsson f. ca. 1831 og Guro Ingebrigtsdtr. f. ca. 1821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Britta het nok Nieldsdtr. Ser det står en 'd' både da hun giftet seg og i ft 1865, for det er vel hun som er her på Hamrene i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Innlegg 14) Har plutselig oppdaget en feil i bygdeboka her. Det mangler nemlig en datter til Knut Larsson Slåtta (Gjerde) Det var ikke Magdela f 1829 som ble gift med Peder Larsson Tysse i 1843: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11626&idx_id=11626&uid=ny&idx_side=-227>LenkeMen hennes søster Malene: Dåp, nede til høgre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Fødte og døpte 1818, side 35. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.