Gå til innhold
Arkivverket

[#68869] Tydehjelp til forlovererklæring 1807


Gjest Inger Bjelke
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjelke

Jeg håper noen kan hjelpe meg med tyding av forlovererklæring i forbindelse med ekteskap mellom .....svend Søren Stiernholm og.......... Else Sophie Offenberg, .....19.October 1807…skilt ..sin forrige mand Sadelmager Johannes Usteri, som ...10 aar.... (Her må jeg så å si gi tapt for forståelsen av resten av erklæringen og håpe på hjelp) Lenke nr. 5 nederst på venstre side.Mvh. Inger Bjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Lenka di er død. Du må bruke Billedinformasjon, Øverst, og så merke og kopiere en eller begge de to nederste linjene du får opp (Ctrl C) og legge dem inn i mailen med f.eks. Ctr V. Prøv igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg mangler endel, det er mye som er utydelig her, og jeg håper noen kan supplere og rette opp feil; i og med at jeg ikke helt får meningen så er det åpenbart noen ord jeg har feiltolket. Men her er så langt jeg har kommet:At velagtede unge Karl Sadelmager, // Knud Søren Stiernholm og velag=tede// Else Sophia Offenberg, der ved Byetingsdom af 15de October 1807 er // skilt ved sin forrige Mand, Saddelmager // Johannes Urteri, som faa 10 (Barn?) ….. // ??=erigste faa hende …. I den Hensigt at hele // kunne være Sikkr…, …. ere på begge // Sider faae fra andre Trolovelse, //Ægteskab eller Ægteskabsløfte, og med …. // … Foged Wulfebergs Attest af 12de // Februari 1806 er godtgjøred, at denne // Faders …. er alldeles insolvent, alt=// saa intet befinder, som dette Brave foretagende Ægteskab hva …. kunne // forefindes, alt dette viide vi med Vished // og som trolover Pigen derfor … i // saadan …. under? ….. Christiania den 5te April 1808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, du har selvsagt rett, Berit. Jeg håpet på at du kanskje kunne klare å rette opp og tyde resten, vi har litt andre ting å drive med før påsken tar oss! Men det var greitt å legge uy det jeg klarte i farten, ellers må dette vente til over påske. mvh pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare såvidt innom. En liten rettelse, det var ikke 10 barn, men sveitseren Johannes Ustrie hadde vært bortreist i 10 år. Paret hadde ellers 8 barn, hun fikk også et barn døpt i Aker 19.12.1798 hvor hun forsøkte å oppgi falsk navn på seg og barnefaren (sadelmakersvenden Søren Holm).Ordrett tekst kan tas senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Tusen takk til alle så langt. Det siste om dåpen til min tipptippoldemor har jeg stusset på da ingen av opplysningene om moren stemte - så jeg trodde det var helt feil dåp. Der har jeg heller ikke klart å tyde påskriften på siden av dåpsinnførselen, selv om jeg har fått med meg at den omtaler Johannes Usteri og Søren Holm. LenkeInger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

I margen står det så vidt jeg kan se: 'NB! Falsk angived, og siden opdaged at tilhøre Sadelmager Usteris Kone, der har avlet dette Barn i Mandens Fraværelse med Sadelmagersvend Holm. Anmldt for Stiftsprost Lumholtz. Anmeldt for Hr Teilmann d. 5te Sept.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.