Gå til innhold
Arkivverket

[#68873] Philip Sjursen Lote (f.ca.1660), Nordfjord


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Denne Philip var sønn av Sjur Philipsen Lote (f.ca.1615) og var iflg. 'prestemanntallet' født ca. 1660. Av en eller annen grunn kan jeg ikke finne ham i manntallet for Nordfjord fra 1701, men takket være opplysninger i en annen tråd ( Lenke ), har jeg disse opplysningene om ham:Han giftet seg i Gloppen krk. 7. jan. 1694 med Anne Antonsdatter Lote og de fikk i alle fall disse barna: Jon (f.1696), Oluf (f.1698), Marit (f.1702), Klara (f.1706), Ole (f.1711) og Randi. Såvidt jeg kan se av skifteregisteret for Nordfjord, finnes ikke skifte etter Philip eller kona hans.Så til spørsmålet: Er det noen som vet noe mer om denne familien? Jeg er spesielt interessert i å få vite hvem som overtok gården etter Philip og om hvordan gikk med den eldste sønnen Jon Philipsen, - f.eks. navn på kone og barn, bosted osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk igjen, Grethe! Den Jon Philipsen du har funnet i Bergen, kan godt være han som kom fra Lote. Den Jon Philipsen som jeg prøver å fotfølge, giftet seg imidlertid i Årdal den 18. nov. 1725, og det stemmer jo ikke så godt at han giftet seg i Bergen 4 år senere. Han kunne kanskje være enkemann i 1729, men jeg kan ikke finne noen begravelse av den første kona hans - Siri Kjellsdatter - hverken i Årdal eller Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sol høydalsvik ulvestad

Foreldra til Philippus Syfvertsen Lote var Siffuert (Sjur) Filippusson Lote f. ca. 1616 og Klara Rasmusd.? d.1698. Brukar av g.nr. 40.4 'Hansbruket' Lote (v/ferjekaia). Hadde 5 barn; der PSL var den eldste, broren Hans tok over bruket. PSL døde i 1729 - 76 år gamal. Han vart gift i 1694 med Anne Antonsd. Lote- død 1729- 76 år gamal. Ho var frå g.nr 40.8 'Oppigard' Lote PSL og kona var truleg plassefolk på Lote.(kanskje det er derfor ein ikkje finn dei i 1701 tellinga). Barna; 1.Randi g. 1727 m. Guldbrand Kristofferson Eikenes frå g.nr. 32.5 i Gloppen. Husmann på Torheim (ant.Torheim Eid) i 1746 2.Jon f. 1696. 3.Oluf f. 1698, d. 40 år gamal i 1739 på g.nr 31.9 'Monsbruket' Hestenes (Gloppen) gift der i 1729 med enkja Eli Steffensd. Hope. 4.Marith f. 1702. 5. Klara f. 1706 - d. ug 1762. Ola f. 1711 - d 1712. Kjelde 'Soga om Gloppen og Breim -bind V'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Mange takk, Sol. Dette var jo flott. Litt synd at det ikke sto mer om Jon, men en forklaring kan være at han reiste ut og at han ikke kom tilbake til Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.