Gå til innhold
Arkivverket

[#68878] Løten - Syver Olsen og Marte Larsdatter Færgen viet 1794 - bodde Stubrud u, Berg


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen opphavet til soldat Syver Olsen viet til Marte Larsdatter fra Færgen 23 apr 1794? (Nr. 3 venstre side)LenkeI FT 1801 finnes familien på plassen Stubrud under Berg.Jeg finner en Syver Olsen Rustad konfirmert i Løten 1783, lurer på om han kan være sønn av Ole Syversen Hagen og hans kone nr.2 Brynhild Olsdatter Haneknæe viet 28 jun 1759.En fadder til et av Syver Olsen og Marte Larsdatters barn er Johanne Olsdatter Rustad (30 år og losjerende på Rustad i 1801). Hun kan være søster av Syver for Ole Syversen og Brynhild Olsdatter hadde en datter som het Johanne og som passer i alder.Kjenner noen til om Ole og Brynhild hadde forbindelse til Rustad?Ole Syversen er gift for tredje gang i FT 1801 under Sølvberg Øvre (han har en datter Brynhild).Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Først, Stubberud er en egen gard, men folketellinga 1801 i Løten er litt rart ført for de østlige delene nær Rokosjøen. Syver Olsen ryddet Stubberud fra omkring 1790 etter Løtenboka bind 3. Han var døpt 25/3 1768 og sønn av Ole Syversen og Brynhild Olsdatter som eide Hagen. Ole drev Hagen 1755 til 1772 da han solgte og flyttet først til Knutsdalen, så til (Dunder-)Bakken. Der bodde han i 1801 under Solberg øvre.Ole var født 1730 på Grøholt (østre), se Løtenboka bind 1.Syver hadde ei søster, Johanne døpt 24/3 1771 som ble gift med Nils Pedersen Finstad. Jeg finner ikke noe mer om de i Løtenboka, men det kan være at hun bodde på Rustad i 1801. det er nabogard til Finstad. Det står ikke noe om når hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Nå hadde jeg flaks, Sverre!! Jeg sjekket tilfeldigvis innlegget mitt for det vistes ikke at jeg hadde fått noe respons!? Jeg hadde tenkt å skrive det ut og legge inn et nytt om samme emnet, og da så jeg at du hadde svart meg. Merkelig at det ikke sto noe i høyre kolonne..... Tusen takk for hjelpen - jeg fikk den informajsonen jeg trengte her og det satt jeg stor pris på. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.