Gå til innhold
Arkivverket

[#68883] Tydehjelp vedr. dåp


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Ved Gunder Olsens og Oloug Sivertsdatter Brøderuds barn OLIA's dåp - VENSTRE side 1. kolonne (nest nederst) - 23. des 1736 Lenke - står det en anmerkning på linja under siste fadder.Hva står det/menes det og hvem gjelder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg har en formening om hva den kanskje betyr, selv om det i utgangpunktet virker lite sannsynlig. Anmerkningen må gjelde siste fadder, Anne Knudsdatter Øyen. Jeg tror den skal bety 'ved Inset kobberverk'. Rundingen med et kors under er et Venus-symbol, som også ble brukt som kobber-symbol. På lignende måte ble Mars-symbolet, en runding med pil ut av, brukt som jernsymbol. Insetts kobberverk er det samme som Kvikne kobberverk i Nord-Østerdalen. Øyen er en gård i Kvikne, ifølge matrikkelen av 1838. Anne var derfor trolig gift med en kviknearbeider. Matrikkelen 1838 viser ingen Øyen-gård i Grue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for den utmerkede utredningen, Stig!Men jeg tror ikke at det stemmer at det er noen fra Kvikne-distriktet inne i bildet her!Du sier at det ikke er noen gård Øyen i Grue i GM 1838.Vel her er vi i Brandvolds sokn som på den tiden gikk under Grue prgj.! Jeg har opptil flere dåper hvor det står Øyen på bl.a. fadderene.Jeg tror det her menes Ramsøyen/Ramsøien i Brandvold!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror det står vid (eg. vide) infra NB q. Se nedenfor osv.I neste spalte står q Brandvold.Jeg finner det vanskelig å si sikkert hva som menes her.Kanskje presten mener å gjøre oppmerksom på at de kirkelige handlinger 4 Advent for Br. fortsetter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for det, Astrid!Ja, jeg tror du har rett - i og med at det også i neste spalte står q (eller samme tegnet) på Brandvold - uten at det er angitt noen dato! Da er det vel rett og slett en fortsettelse på 4. Advent!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.