Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Geir Woll

[#68883] Tydehjelp vedr. dåp

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Ved Gunder Olsens og Oloug Sivertsdatter Brøderuds barn OLIA's dåp - VENSTRE side 1. kolonne (nest nederst) - 23. des 1736 Lenke - står det en anmerkning på linja under siste fadder.Hva står det/menes det og hvem gjelder det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Stig Nyberg

Jeg har en formening om hva den kanskje betyr, selv om det i utgangpunktet virker lite sannsynlig. Anmerkningen må gjelde siste fadder, Anne Knudsdatter Øyen. Jeg tror den skal bety 'ved Inset kobberverk'. Rundingen med et kors under er et Venus-symbol, som også ble brukt som kobber-symbol. På lignende måte ble Mars-symbolet, en runding med pil ut av, brukt som jernsymbol. Insetts kobberverk er det samme som Kvikne kobberverk i Nord-Østerdalen. Øyen er en gård i Kvikne, ifølge matrikkelen av 1838. Anne var derfor trolig gift med en kviknearbeider. Matrikkelen 1838 viser ingen Øyen-gård i Grue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Woll

Takk for den utmerkede utredningen, Stig!Men jeg tror ikke at det stemmer at det er noen fra Kvikne-distriktet inne i bildet her!Du sier at det ikke er noen gård Øyen i Grue i GM 1838.Vel her er vi i Brandvolds sokn som på den tiden gikk under Grue prgj.! Jeg har opptil flere dåper hvor det står Øyen på bl.a. fadderene.Jeg tror det her menes Ramsøyen/Ramsøien i Brandvold!Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Jeg tror det står vid (eg. vide) infra NB q. Se nedenfor osv.I neste spalte står q Brandvold.Jeg finner det vanskelig å si sikkert hva som menes her.Kanskje presten mener å gjøre oppmerksom på at de kirkelige handlinger 4 Advent for Br. fortsetter der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Woll

Takk for det, Astrid!Ja, jeg tror du har rett - i og med at det også i neste spalte står q (eller samme tegnet) på Brandvold - uten at det er angitt noen dato! Da er det vel rett og slett en fortsettelse på 4. Advent!Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.