Gå til innhold
Arkivverket

[#68886] Tobiassen Leka


Gjest Frode aksnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode aksnes

Er det noen som kjenner til Tobiassen på Leka ?? Det er Tora Tobiassen f 1917. Søsken & stk. Ønsker opplysninger bakover .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode aksnes

Takk for opplysninger. Stemmer. Luer på om noen av søskena reiste til Amerika Thomas Hansen f 1822 Fader, Barn Petra f 1857, Nils f 1860 Tale f.1863, Peder f 1868 og johan f 1871. Hvor ble det av de ?? Amerika ????Johan Ble gift på Leka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Sier du at faren het Thomas Hansen? Jeg trodde han het Tobias Hansen og var fra Overhalla. De 4 eldste kan jeg ikke se dro til Amerika, Første Thale døde kanskje siden de fikk en Thale til. Jeg vet jeg ikke noe om Thale eller Peder, men resten ser ut til å ha blitt i Norge, skjønt noen av dem kan selvfølgelig ha reist dit mye senere.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Ja Anne, dette er familien til Tobias Hansen, som kom fra Røttesmoen i Overhalla, og som tilhører Myklegårdsætta fra Øysletta i Overhalla. Har ikke registrert at så mange av dem reiste til Amerika, men så hadde jeg heller ingenting mere på Johan, så da kom hvertfall jeg litt lenger angående Johans familie::))MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Lurer på om ikke dette er slekta mi. Min bestefar fortalte ofte at vi var i slekt med Tobiasen på Leka. Forbindelsen har jeg ikke funnet, men tror det må være gjennom Tobias Hansen.Tobias finner vi vel her: Lenke (nr.12)Klarer ikke helt å tyde hva som står, men er hans far Hans E? Kan det være Hans Eriksen? (6) skriver Røttesmo, men jeg har en Hans Eriksen født i Breide, Harran. Han hadde i såfall 3 søsken som bosatte seg på Leka: Christian, Karen og Maren. (Karen er min tipp-tipp oldemor) De var alle av myklegårdsætta i Overhalla.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode aksnes

takker for opplysninger Men luer på en ting. Finner ingen igjen på 1900 tellingen av denne familien. Er det etterkommere på Leka i dag ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

(7) - Tobias Hansens foreldre het Hans Eriksen Lysberg og Karen Iversdatter Røttesmo. Hans Eriksen havnet på Strøm i Flatanger, der de fleste av hans barn også havnet, så det er kun Tobias som havnet på Leka så langt jeg kan se.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

(7) Hans Eriksens søster Karen Eriksdatter Lysberg, giftet seg med Hans Gjertsen Kvaløy, og på de har jeg registrert en sønn, Hans Agerup Hansen Kvaløy, gm. Elisabeth Rørvik, 9 barn som jeg har registrert med etternavn Lyngøy. Har lite på denne slekta, men Anne har kanskje mere?MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

(7) Hans Eriksens søster Karen Eriksdatter Lysberg, giftet seg med Hans Gjertsen Kvaløy, og på de har jeg registrert en sønn, Hans Agerup Hansen Kvaløy, gm. Elisabeth Rørvik, 9 barn som jeg har registrert med etternavn Lyngøy. Har lite på denne slekta, men Anne har kanskje mere?MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Ser du i lenken til Berit Knudsen(3), ser du at Tobias er død, og enken Grethe (Margrethe)bor på Leknesmoen, med Johan og Thale hos svigersønnen Henning Carlsen(gm. Hansine Tobiasdatter).MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

(9) Men hvem var foreldrene til Hans Eriksen Lysberg? Jeg har notert Erik Hansen Lysberg (1754-1802) og Anne Pedersdtr. f. 1752. Erik Hansen var bureiser i Harran, og de fleste barna er født der, jeg vil tro også Hans Eriksen.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

(12) Hans Gjertsen Kvaløy er min tipp-tipp oldefar. Hans Agerup hadde ei eldre søster som het Anne Gurine, som er min tipp-oldemor. Hans Agerup bodde de siste åra på Lyngøya i Nærøy, og hadde 9 barn. (2 på Leka og 3 i USA)Anne Gurine hadde 4 barn. De har en del etterkommere på Leka. Jeg har stort sett 'alt' om denne slektsgreina.Lillesøster, Maren Eriksdatter, var vel gift med Ole Skavhaug på Vikna, men flyttet til søstra på sine eldre dager, og døde i Kvaløya på Leka.Christian Eriksen mener jeg var bosatt på Husby, Leka.Det skal være en god del etterkommere etter disse på Leka.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

(14) Du har riktig foreldre: Erik Hansen Lysberre (far Hans Hansen Vie, kom som bøkslingsmann til Lysberg i 1746) og Anne Pedersdatter Lysberg(Av Myklegårdsætta).MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

(15) Kunne gjerne tenkt meg den informasjonen du har på etterkommerne. Mail meg gjerne på mehil@online.no.MvH Inge HIldrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Frode: Jeg tror det er flere etterkommere etter Tobias Hansen på Leka, men jeg har ikke full oversikt. Det er bla. flere med etternavn Tobiasen. Det er andre som har større kjennskap enn meg, men de er sikkert på påskeferie nå. (Jostein?) Ellers er det jo mange slektninger, inklusiv meg.Er boka 'Myklegårdsætta' mulig å få tak i? Jeg hadde ett eksemplar, men lånte den bort, og nå anser jeg den som tapt.Her er familien i FT 1801: LenkeInge: Jeg skal sende en mail i løpet av dagen!ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Apropos familien oppi Harran, ble det født flere barn etter 1801? Av de 5 barna i FT, hadde 4 tilknytning til Leka. Hvilken skjebne hadde nr. 5, Bertel?ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Heftet fra Myklegårdsætta er nok ikke mulig å få tak på vanlig vis, men finnes i mange hjem hvertfall i Overhalla og Grong som jeg vet.De to eldste barna til Tobias, Hans Kasper og Hansine, er jo ikke nevnt tidligere der, og der er det en god del etterkommere på Leka(og andre steder).MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode aksnes

Tusen takk for alle svar. Utruleg ka folk veit rundtomkring. Er det nå mulig med en utskrift av opplysninger Ørjan.? Fikk vite i dag at det kommer et slektshefte om Tobiassen På Leka ganske snart Epost faksnes@vktv.noMvh Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Re nr 11. Jeg har desverre heller ikke særlig på Hans Agerup Hansen Kvaløy. Anna emigrerte til USA, Fredrikke døde 21 år gammel, Hansine ble gift med en fra Bodin og jeg kjenner til 3 barn, retsten vet jeg ikke noe om. Jeg ser jeg har skrevet følgende:Familien hadde til de overtok Lyngøya hatt et omflakkende liv; Kvaløya i Leka 1860-1865, Ryum i Vikna 1866-1871, Kvalfjord i Vikna 1871-1873, og så endelig Lyngøya, der Hans var husmann til han døde i 1887. Det ser ut som den øvrige familie flyttet fra øya samme åretAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Da det har kommet noen forespørsler, kan jeg ta det her i kortversjon:Karen Eriksdatter ble gift med Hans Gjertsen den 29/7-1827 (Han var tidligere gift med enka etter sin bror)De fikk 3 barn:1. Jens Andreas, f. 1828, død 5 uker gammel.2. Anna Gurine, 1830-18653. Hans Agerup, 1833-1887Gården, Kvaløy, ble delt mellom Anna Gurine og Hans Agerup, Anna overtok hovedbølet. Den andre halvdelen solgte Hans Agerup, og han startet et omflakkende liv, som nevnt over.Etterkommere Anna Gurine:gift med (1849) Hans Kristian Jensen, Leknesmoen, 4 barn:1. Jette Helomine, 1849-1932. Gift, 7 barn. Bosatt i Kvaløya (Skråen)2. Jens Angel, 1852-1921. Gift, 4 barn. Bosatt i Kvaløya.3. Hans Kasper, 1854-1944. Gift, ingen barn. Bosatt i Kvaløya4. Gjert Hagerup, 1860-1940. Gift, 12 barn. Bosatt i Kvaløya.Gården ble delt mellom Hans Kasper og Gjert Hagerup. Sistnevnte overtok hovedbølet. Han er forøvrig min oldefar. Hans Kasper er omtalt i 'Ytri-Halfa' 2005. Gjert Hagerup og hans etterkommere er omtalt i boka 'Nordsjøslekta' av Kåre Nordsjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Etterkommere Hans Agerup:Han ble gift med Elisabeth Fordelsdatter den 24/6-1860, 9 barn:1. Anna Elise (Rørvig), 1860-?. Gift og bosatt i Crystal Lake, Iowa. 3 barn.2. Fredrikke Marie, 1863-1883. Ugift3. Hansine Caroline, 1865-1947. Gift og bosatt i Leka. 4 barn. To på Leka, en til Iowa. En ukjent.4. Anna Gurine, 1868-død før 1900.5. Gunerius, 1871-1892. Ugift, bosatt på Leka. Druknet.6. Anton Høyer, 1874-1942. Utvandra til Iowa, senere Minnesota. Gift, 6 barn.7. Kristine Bernhardine, 1876-1914. Gift, bosatt i Leka. 7 barn.8. Hans Ingvald, 1879-?. Farmer i Forest City, Iowa.9. Beret Martha, f. 1882-død før 1900.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.