Gå til innhold
Arkivverket

[#68889] Militærløp 1934


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Et avisutklipp fra 1934 viser at min far hadde vunnet gullmerket ved et militært langrenn som var avviklet fra Skimuseet den 16. mars dette året. Har noen kjennskap til hva slags langrenn ( kretsrenn, landsrenn, med eller uten skyting etc.) dette kunne ha vært, og hvor Skimuseet lå den gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norske skiløpere under Nordre Eidsvoll Skiklubb: Leif Ljødal, driftsbestyrer, f.8-5-1897 i Eidsvoll. Aut.kretsdommer i hopp. Langrenn. 9.premie 30 km militært langrenn 1934, 3.premie 30 km militært langrenn 1935. Militære skimerke i gull. Vunnet en vandrepokal i langrenn med skyting til odel og eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hei, Carsten - det var ikke verst. Hvor i all verden fant du dette? Det var nok under militærløpet i 1934 han fikk gullmerket - etter 9.plassen, hadde vel da oppnådd visse krav 3 ganger (såvidt jeg vet) for å få dette merket. Forøvrig stor forbedring fra 1934 til 1935 ser jeg! Min søster har pokalen fra 1935; jeg har vandrepokalen (vant tre år på rad i Romerike eller Akershus skikrets). Er det en bok som heter 'Norske skiløpere'? Men hvor lå Skimuseet - ved Frognersteren? Takk for det du lette opp for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Ola. En bokserie i 5 bind utgitt 1957. Bind 1 Østlandet Sør, 2 Østlandet Nord, 3 Telemark,Sørlandet og Vestlandet, 4 Møre og Romsdal og Trøndelag, 5 Namdal og Nord-Norge. Her står det litt om skimuseet.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg kan ta med det som står om Nordre Eidsvoll Skiklubb i bind 2.I Nordre Eidsvoll Skiklubbs protokoll, heter det at det var stor interesse for å få istand et lag som kunne ta seg av idretten, og da særlig ski-idretten i nordre del av Eidsvoll.Den 19-4-1931 ble det innkalt til et møte på Habberstad skole og man ble enig om å stifte et idrettslag. Lagets navn ble Fart. Navnet ble ikke godkjent av Landsforbundet for Idrett og på møte 28-7-1931 forandret man lagets navn til Norde Eidsvoll Skiklubb.Stiftere og første styre: Thorleif Habberstad, formann, Leif Ljødal, nestformann, William Graff, kasserer, Ole Fr. Hoel, sekretær, og Birger Bodin, styremedlem.Laget gikk straks igang med konkurranser og allerede 25-10-1931 arrangerte laget marsjkonkurranse. Samme året fikk klubben sin egen skibakke, Ljødalsbakken, som idag er en meget god bakke. Bakkerekorden, 53,5 m, ble satt i 1949 av Kåre Olsen, Brumunddal.I 1932 ble det arrangert både hopp- og langrennskonkurranser. Det ble også anskaffet en god guttebakke, Fremingenga, med bakkerekord på 33,5 m. Her er det holdt mange gutterenn og bl.a. Romeriksmesterskap for gutter.Laget har gjennom årene hatt mange bra løpere og spesielt bør nevnes Egil Jansen og Ragnvald Alnæs, som har deltatt i Holmenkollen og Hovedlandsrennet med bra resultater. Gjennom årene har laget arrangert menge store renn, bl.a.distriktsrenn 10 og 11-1-1948, hvor det deltok løpere fra Romerike, Oslo, Aker, Glåmdal, Vestoppland og Hedmark, ialt 275 mann.Under krigen arr. laget illegale renn og medlemene deltok i slike så langt forholdene tillot det. Klubbens drivende kraft fra starten og i mange år var Thorleif Habberstad. Æresmedlem: Halvor Ljødal. (Har gitt - så å si gratisareal til skibakken og tomt foran denne, dessuten gitt skogsvirke til stillas i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ja, her var det kjente navn. Jeg var selv medlem i klubben i unge dager. Hva heter bøkene? Igjen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.