Gå til innhold
Arkivverket

[#68896] Tyding av kirkebok, Brunlanes 1834


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Hei! Kan noen fortelle meg hva som står under streken nederst på s 396? Jeg leser barnas og foreldrenes navn, men klarer ikke å tyde faddere. Det står også skrevet noe rett under streken som jeg ikke forstår. Kanskje står det også noe på s 397 som forklarer dette. det virker jo som om det er en slags 'sammenrasking' av fødsler/dåper over flere år.Permanent sidelenke: LenkeGod påske til dere alleSissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Det gjelder egentlig Ole, og jeg ser at han er født i 1828. Grunnen til at jeg spurte om begge, var at det var litt vanskelig å skille skriften for de to, Jeg tenkte at det var lett å plukke ut for meg etterpå det som var aktuelt. Lurer på om det står noen forklaring på hvorfor dette ikke er ført inn i kirkeboka før. Står det en dåpsdato sammen med fadderne? Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Det gjelder egentlig Ole, og jeg ser at han er født i 1828. Grunnen til at jeg spurte om begge, var at det var litt vanskelig å skille skriften for de to, Jeg tenkte at det var lett å plukke ut for meg etterpå det som var aktuelt. Lurer på om det står noen forklaring på hvorfor dette ikke er ført inn i kirkeboka før. Står det en dåpsdato sammen med fadderne? Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Det er litt dårleg film, men det ser ut til å vera: Amund Jacobsen Nes, Anne Johane (Tomas???)dtr do, Amund Jørgensen do, Amund Jacobsen do (el. d.e.?) Nes., og så står det noko under det siste namnet som eg ikkje klarer å skilja ut. Nederst til høgre står det vel noko slik som m/ K. Bull (er det presten den søndagen???). Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Sorry, det vart feilskriving, det står ikkje Bull til slutt, men noko anna, kanskje Auli eller noko liknande. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg synes at prestens navm ser ut til å være K. Auli. Auli er nevnt et par ganger i teksten. Så ser det ut for meg som det står in. efter attest? det er nevnt et par datoer Novembner 28 ? og 9?Ellers var det svært utydelig . Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei igjen! Etter litt rekognosering ang prester i Brunlanes, har jeg fått vite at Hans Cato Aall var prest der 1845-62. Jeg tolker det nå slik at han har skrevet dette inn seinere, og at det da sikkert stemmer at det kan være skrevet inn etter en attest. Muligens var da dåpsdagen til ole 29.november 1828? Hvis man sammenligner skriften i kirkebok for Brunlanes fra 1846, vil man kjenne den igjen. Og den skiller seg jo ut fra den skriften som står over på s.396. Når det gjelder det som står på s 397, er jo det også en annen skrift, og der er vel noe ført inn i 1834 og noe i 1840. På den tiden var det Winsnes (Hanna Winsnes sin mann) som var prest i Brunlanes. Jeg tror jeg har fått vite det jeg trenger å vite nå, men tar gjerne imot flere tips ang tolking. Når det gjelder Ole, er han konfirmert i 1843, og fødselsåret stemmer jo da. Permanent sidelenke: Lenke Fortsatt god påske! Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei igjen! Etter å ha prøvd å tyde enda litt mer, ser jeg at datoen er 29.november 1849. Det må være da Aall har skrevet dette inn i boka. Altså finnes det ingen dåpsdato for Ole. Jeg tror også det står noe slik som ' efter kikesangerens anmeldelse' eller noe i den dur. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøver. Veldig usikker på om navnene er Anund eller Amund: Indst.... efter Maren Andersens (et uleselig ord under efter) forlangning... Tanum den 29 de februar? K49? Aall. Anund Jacobsen Næs ...? Anne? Johane Tomasdt. gjentagelstegn for Næs i linja over. Tester? Anund Jørgensen ..Anund Jacobsen Næs .... I.K.Aall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Det kan være riktig at det er det som står over. Men jeg tror fortsatt det står 1849. Når jeg bruker lupe for å forstørre enda mer, synes jeg at det som du sier er K også kan se ut som 18. Men det er kanskje bare fordi jeg tenker meg at det kan være sannsynlig, siden dette da er skrevet inn av presten som kom i 1845. Uansett har jeg nå fått en slags forklaring på hvorfor dette er skrevet inn der. Det som jeg vel aldri finner ut av, er Oles dåpsdag. Men det spiller forsåvidt ikke så stor rolle heller.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

det spørs om det som står ang Maren andersens forlangende også hører til dåpen over, siden en Maren Andersen er nevnt der. Maren Andersen er ikke et navn som går igjen i Oles slekt.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Som sagt så er det veldig uklart hva som står der. Det ser ut som om alle ekspertene på skrift er på ferie, så jeg håper du får hjelp etter ferien er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Ja, jeg får bringe det opp idagen igjen om ei ukes tid. Jeg tror også det kan være nyttig å se litt på det som står på s 397, for også der er det noen forklaringer. Fortsatt god påske og takk for all hjelp så langt! Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg frisker opp dette innlegget igjen, i håp om at gode skrifttydere har kommet tilbake fra påskeferie.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg frisker opp dette innlegget igjen, i håp om at gode skrifttydere har kommet tilbake fra påskeferie.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.