Gå til innhold
Arkivverket

[#68901] Emigrerte til U.S.A


Gjest Knut Reidar Dovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Reidar Dovland

Er det noen som kan hjelpe meg å finne hvor Knut Frikstad ligger begravet. han er født 1898 i Mykland Aust Agder.Vi vet at han emigrerte til U.S.A ca 1920-22 og ble boende i Brooklyn hvor han var tømmernan. I følge hans datter som er enke og bor i Stokholm flyttet han til New Jersey da han sluttet å jobbe. Vi tror at han døde der og ligger begravet men skulle likt og vite hvor og om det finnes andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Knut Olsen Frikstad, f. 9. jul 1898 døde 7. okt 1965 og er begravet på Beverly National Cemetary, New Jersey.Cemetery Address: 916 Bridgeboro Road Bridgeboro Road Beverly, NJ 08010Buried At: Section Q Site 422a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Dovland

Hjertlig takk. Kan du sende meg en e-mail eller svar her hvordan du går frem for og finne det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Det var svært enkelt. Jeg abonnerer på ancestry.com, og da var det bare å søke på navnet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Nei, det er ikke bilder knyttet til denne databasen. Den eneste ekstra opplysningen som står der, i tillegg til det jeg har skrevet, er:Service Info.: TEC 5 US ARMY WORLD WAR II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kanskje den dama som står under 'Camden southern Burlington' kan hjelpa deg? Berre hugs å leggja ved alle opplysningane du har fått :-)http://www.raogk.org/newjersey.htmEg skreiv ein e-post til ein kar i Grand Rapids, Michigan som stod i denne lista, han fiksa kjapt eit gravstein bilete til meg :-)Men det er kanskje nokon av desse som er 'utgått på dato', eg veit ikkje :-)Venleg helsing Mariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Dovland

Hei Mariann. Er gravstein bilde på linkene du sendte? kan ikke finne det.Vennlig hilsen Knut Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er Knuts ankomst til USANew York Passenger Lists, 1820-1957Name: Knut Olsen Frigstad Arrival Date: 26 Jan 1922Estimated Birth Year: abt 1899 Age: 23 Gender: Male Port of Departure: Christiania,NrwEthnicity/Race­/Nationality: ScandinavianShip Name: BergensfjordPort of Arrival: New York, New YorkNativity: Nrw Birth Location: Nrw Birth Location Other: mykland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og det er vel ham vi har her i census for 1930 da han bor hos en tysk familie. Han ble gift som 25 åring, altså ett år etter ankomst USA, men bor ikke sammen med sin familie ved tellingen i 1930.1930 United States Federal CensusName: Knut Frikstad Home in 1930: Queens, Queens, New York Age: 31 Estimated Birth Year: abt 1899 Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Roomer Race: WhiteOccupation: CarpenterAge at first marriage: 25 yearsHousehold Members: Name AgeLouis E Bauer 39 Bertha N Bauer 40 Lewis J Bauer 10 Anna Bohmann 75 Knut Frikstad 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Dovland

At han budde hos en tysk fam var helt nytt og at han giftet seg ett år etter ankomst U.S.A Han var nemlig gift med Gunhild Eftevand ( min tante) Tror de giftet seg i 1921 rett før han Emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen :-) Nei, lenka eg sende er til ei side med hjelparar, scroll nedover til du ser det står 'Camden, southern Burlington' (slik eg skreiv i forrige e-post), ute til venstre.Der står det eit namn, Patricia Helfand, skriv ein e-post til henne, der du legg ved alle opplysningane du har.Er du heldig kan ho hjelpa deg, ved at ho går til krk.garden og tek eit bilete for deg :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Siden han bor alene i 1930, ville jeg tro at det kan være en feil i census ang. opplysningen om 'age at first marriage' og at det skal være 22 år.Forøvrig er immigrasjonsåret i census for 1930 oppgitt til 1920, mens vi har funnet ovenfor at det var 1922. Hans yrke var i 1930 'carpenter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er hans bosteds adresse i 1965Social Security Death IndexName: Karl Frikstad SSN: 078-14-6264Last Residence: 08260 Wildwood, Cape May, New Jersey, United States of AmericaBorn: 9 Jul 1898 Died: Oct 1965 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Dovland

Karl Frikstad? Han jeg har hvert ute etter heter Knut Olsen Frikstad, kan det være den samme med bare skrevet feil navn men det stemmer jo med født og døds datoer.mvh Knut Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, der er din gjetning like god som min ...... Nedenfor ser vi at han i 1942 har 4 år på college, og at han er separert, og har ingen forsørgelsesbyrde.Høyde 68 (inches), blir 5' 8', hvis hans vekt var 264 lbs var han 'godt i hold' for det blir i tilfelle 120 kg. U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946Name: Knut O Frikstad Birth Year: 1898 Race: White, citizen (White) Nativity State or Country: Norway or SpitsbergenState of Residence: New Jersey County or City: SomersetEnlistment Date: 29 Jul 1942 Enlistment State: New Jersey Enlistment City: Newark Branch: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA Branch Code: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA Grade: Private Grade Code: PrivateTerm of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law Component: Selectees (Enlisted Men) Source: Civil LifeEducation: 4 years of college Civil Occupation: Inspectors, managerial and official Marital Status: Separated, without dependentsHeight: 68 Weight: 264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Dovland

Hei Mariann og Kurt(: Jeg vil få takke dere begge to for veldig god hjelp. Den linken jeg fikk fra deg Marriann gjorde underverket, ikke mange timene etter kom et langt brev med faktiske opplysninger og innformasjon tilbake. De skulle reise bort i 14 dager men ville ta bilde av gravsteinen når hun kom heim og sende meg på e-mai Kurt(: det var riktig at han gikk under Karl Frikstad, grunnen til det må være att han levde et dobeltliv, her i Norge giftet han seg med min tante men han hadde en sønn og datter her og han besøkte sin far Knut flere ganger men det var alltid ett hysj hysj. Det brevet jeg fikk med data sto vekta på 264 som du skreiv og han ble skilt fra amerikanerinnen i 1942. Han hadde noen familimedlemmer ved navn: Louis E Bauer 39 år, Bertha N Bauer 40 år, Lewis J Bauer 10 år og Anna Bohmann 75 år. Nå vil jeg se om jeg klarer og få fatt i noen av de og se om det kommer andre overraskelser. Vet ikke om dere er intresert i dette men syns det var greit at dere fikk greie på hvordan det gikk.mvh Knut Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er alltid (det synst iallfall eg :-) kjekt å høyra korleis det går, kva opplysningar som vert funne :-)))Lukke til vidare, høyrer gjerne meir :-)!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Dovland

Hei Mariann. Jada finner eg meir så skal du få greie på det. Du var til ei enorm god hjelp. Og skulle du ha slik interesse og lese det som sto har jeg det liggende på pc-en så kan jeg vidersende det.Vennlig hilsen Knut Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Reidar Dovland

Hei Mariann! Husker du den saken som er nevnt ovenfor om Knut Frikstad og du sa jeg kunne skrive til Patricia Helfand 'Camden,Southern, Burlington. Dette gjorde vi og fikk en kosloig e-mail tilbake. Hun kom med opplysninger ikke vi viste, der borte hadde han et dekk navn ( etternavn ) Han giftet seg der mens han allikevel var gift i Norge.Patricia skulle da reise bort i 14 dager, skulle det dryge måtte vi sende påminnelse og dette har vi gjort men vi får nå ikke tak i henne, hun svarer ikke på e-meil.Hun sa at hun ville gå til kirkegården, ta bilde av gravsteinen og sende på e-meil.Vi svarte på e-meilen hun sendte, er det feil? må vi skrive der den første ble sendt fra.Sa også at om hun hadde utgifter i forbindelse med denne jobben måtte hun si fra slik at jeg kunne sende henne penger for utlegg.Vennlig hilsen Knut Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.