Gå til innhold
Arkivverket

[#68908] Fredrikstad: Iver Elias Olsen, druknet 23 år 1831, og Anne Sophie Erichsdatter


Gjest Grete Singstad Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jeg trenger hjelp for å komme videre med Iver Elias Olsen og Anne Sophie Erichsdatter som holdt til i Forstaden i Fredrikstad.Dette er det jeg vet om dem: Iver Elias Olsen var matros og druknet 500 m fra land 14. juni 1831. Han gravlegges 18. juni i Glemmen kirke, 23 år. Klokkerbok: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7455&idx_id=7455&uid=ny&idx_side=-114>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMinisterialbok: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Sønnen Iver Elias Iversen blir døpt dagen etter farens begravelse, nemlig 19. Juni 1831 i Glemmen kirke. Han er oppgitt å være født 14. april. Faddere: ”Mad. Iversen, Fru Dahl, Lieutenanter Werenschiold og Urdahl og L….mand Urdahl” Klokkerbok: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMinisterialbok: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Dette er hva jeg har funnet om paret så langt. Har lett etter dåpsinnførsler og giftemål uten hell. Har heller ikke funnet Anne Sophie gift på nytt.-Sønnen Iver Elias Iversen giftet seg i Tune kirke 6. mai 1857, og i 1865 finner vi han og kona med tre barn i Forstaden i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for tydningen Berit!Iver Elias Iversen ble konfirmert 1845 i Tune. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=453&idx_id=453&uid=ny&idx_side=-135>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHar sjekket div. inn- og utflytningslister uten å finne Iver Elias Iversen eller moren Anne Sophie Erichsdatter.Jeg finner en Anne Sophie Eriksdatter i 1865-tellingen for Sarpsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

I følge 1875-tellingen skulle Iver Elias og Ellen Carine (døpt Carine Ellen) ha seks barn. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0103&kenr=007&bnr=0525&lnr=00>Lenke Jeg har klart å finne alle unntatt den siste. Har ikke klart å tyde alle faddernavnene, så det er fint med hjelp:1: Edvard, f. 16 jun 1857, dp 9. aug 1857 i Tune. (Foreldrene giftet seg 9. mai, så han rakk å bli 'ægte'). Faddere: Moderen, p. Anne Hansdatter, u.k Syver Johnsen, Arbeidsmand Johannes Johnsen, u.k Berthel Johannesen Raae. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke 2: Johan Hartvig, f. 2 sep 1859, dp 6 apr 1860 i Tune. Faddere: Moderen, p. Josephine Johnsdatter, Faderen, u.k Syver Olavessen og Niels Chr. Olavussen Raadalen. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke3: Alette Marie, f. 16 okt 1862, dp 22 mar 1863 i Glemmen. Faddere: ?.... Eriksdatter?, Johannes Johnsen, ..??.., Johanne Johnsdatter. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke 4: Severin, f. 11 mar 1866, dp 19 aug 1866 i Glemmen. Faddere: Johannes S..?.sen, Knud ?sen?, Guttorm Olsen, moderen, Josefine Johnsdatter. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke 5: August Edvin, f. 16 aug 1870, dp 16 okt 1870 i Glemmen. Faddere: Johannes Johnsen, Oskar Fredrik Sahlberg, F.... ?, Julie Johannesen. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ellen Carine Johnsdatter ble døpt i Tune 29 nov 1835. Foreldre: John Eskildsen Raadalen og Helene Olsdatter. Faddere: K. Sophie Olsd. Liane?, P. Maren Semmingsdatter Raadalen, Gm Anders Sørenss. Raae, Brynild, Andersen Liane?, u.k Halvor Nielsen Storaasen på Krageroe. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=457&idx_id=457&uid=ny&idx_side=-107>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg hadde håpet at Anne Sophie Erichsdatter hadde vært blant fadderne, men der var hun ikke. Da kan det se ut som om hun enten har flyttet fra distriktet eller er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.