Gå til innhold
Arkivverket

[#68910] Leter etter min oldefar Kristian Henriksen af Molde


Gjest Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Hoel

Iflg. min bestefar drev han brennevinshandel i Hammerfest og var jekteskipper. Han skulle også drive pomorhandel.På dåpsattesten til min bestefar skulle han være fra Molde, men finner ham ikke i tellinger eller KB for området. Lenke nr. 199, Otto Marenus. Der oppgis Kristian Henriksen å være født i 1845Det ser ikke ut til at Kristian Henrksen var med i kirken da opplysningene om farskap er oppgitt av moren. Når en ser på faddere i hans dåp er begge mennene sjømenn. Lurer på om Anna Maria (min oldemor) var med ham fra Hammerfest til Trondheim med hans båt.Min bestefar havnet i Oslo, men er ikke med på tellinger for 1875. Mulig at han der er blant dem som ennå ikke er registrert. Min oldemor er også sporløst borte fra 1875-tellingene.Håper noen kan hjelpe med dette problemetMvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Har forsøkt å lete, men så langt er dette alt jeg har funnet - og det er kjent fra før. Lenke Jeg hadde problem med å lese mors etternavn og det framkommer jo her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Aud Marion!Den siste linken din hadde jeg ikke fra før. Tusen takk for den!Jeg vil ta kontakt med museet etter påske.De andre linkene hadde jeg fra før :)Det riktige etternavnet til moren er egentlig Rytilahti. Jeg har funnet familie bakover til 1700-tallet i Finland. Navnet hennes har nok blitt fornorsket i folketellingene.Hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gry Axelsen

Dette er eneste mulige kandidaten jeg finner som har noe tilknytning til styrmannsyrket å gjøre.Tromsø 1875 - tellingen:Kristian Randulf Henriksen, logerende, Elev ved Navigationsskolen, født i Nærø i Namdalen 1847.LenkePå to av mine slektninger registrert i Finnmark står fødselssted oppgitt med Hedemark og Molde. Begge er født på Skjervøy. Derfor er det ikke lurt å henge seg så mye opp i Molde som fødselsted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

I kirkeboken ved Ottos dåp står der ikke at faren er født i Molde, bare at han bor i Molde. Kanskje en ide å sjekke innflyttede? -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei GryJeg har vurdert denne kandidaten tidligere. Fant ut at han giftet seg i Bergen med en annen dame. Han var den eneste jeg også fant kunne passe med navn og fødselsår.Kunne vært spennende å vite hva han gjorde rundt 1871, men det er vel vanskelig å finne ut av.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.