Gå til innhold
Arkivverket

[#68911] USA; Hilma Nilsine Nilsen (Aase) f 1875 og Olaf Bernhard Martin Bottelsen f 1875


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Boston Passenger Lists, 1820-1943Name: Hilma Bottelsen Arrival Date: 7 Jun 1906 Age: 30 years Estimated Birth Year: abt 1876 Gender: Female Ethnic Background: norwegian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Ivernia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Olaf Bottelsen Last Residence: Norway Microfilm Roll Number: 95Skal til sin mann Olaf i Boston. Reiser med barna Agnes 6 år og Olaf 6 mnd. Alle er av norsk nasjonalitet, så Olaf må være født i Norge. Siste bosted er Bergen. Sammen med de reiser ei Rasmine (29 år, gift) og Alf (3 år) Bottelsen. De skal til mann/far Andreas Bottelsen i Boston.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er vel sønnen Olaf?New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Olaf Bottelsen Arrival Date: 13 Mar 1945 Estimated Birth Year: abt 1906 Age: 39 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Charles Tufts Port of Arrival: New York, New York Line: 5 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_6926 Page Number: 253Jobber som radiooperatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Olaf H Bottelsen Arrival Date: 18 Jan 1945 Estimated Birth Year: abt 1906 Age: 39 Port of Departure: Antwerp, Belgium Ethnicity/Race­/Nationality: American Ship Name: Charles Tufts Port of Arrival: New York, New York Line: 4 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_6904 Page Number: 29-New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Olaf Hilma Bottelsen Arrival Date: 19 Jan 1956 Port of Departure: Hantsport, Nova Scotia Place of Origin: Norway;Am Ship Name: Boston Port of Arrival: New York, New York Line: 5 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_8679 Page Number: 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, tusen takk, jeg glemte at jeg jo hadde sett den innførselen i Emigrantlisten. Jeg antar at Rasmine og Alf kan være familie av Olaf Bottelsen. Nå er det primært Hilmas slekt jeg arbeider med, men Olafs far het Ole Martin, så jeg tenker at Anderas Bottelsen kanskje kan være en bror av Olaf. Skal se etter. Ja her blir det født en Andreas Chr Bottelsen i 1873, sikker han LenkeSkal se om jeg kan finne dåpen til Olaf f vinteren 1905-1906 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Olaf Bernhardt Bottelsen City: East Boston County: Suffolk State: Massachusetts Birth Date: 2 May 1875 Race: White Roll: 1684760 DraftBoard: 2Olaf er maskinist for Atlantic Works.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er vel paret i census for 19101910 United States Federal CensusName: Orfoff Bottlelese [Olaf Bottelsen] [Orloff Bottelese] Age in 1910: 35 Estimated Birth Year: abt 1875 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: HilmaHome in 1910: Boston Ward 1, Suffolk, Massachusetts Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1903Household Members: Name AgeOrfoff Bottlelese 35 Hilma Bottlelese 34 Agnes A Bottlelese 10 Orloff J Bottlelese 4 Alice Bottlelese 3 Hilda Bottlelese 1 10/12 Lillian Bottlelese 5/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

De har i 1910 vært gift i 12 år, begge i sitt første ekteskap. De har 5 barn, alle lever. Hun ankom i 1906, han i 1903. Han er 'Rigger' på 'Machine works'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og da spørs det om vi kan komme noe videre. Finner vi dem i 1920 eller 1930? Jeg har ikke funnet dem igjen, heller ikke i Death Index. Noen som er bedre enn meg til å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og her sønnen Olaf, 20 år senere. Junior er 'single' og 'machinist' på 'Box Factory', mens senior er 'machinist' innen 'shipbuilding'.1930 United States Federal Census Name: Olaf Battelson Home in 1930: Boston, Suffolk, Massachusetts Age: 24 Estimated Birth Year: abt 1906 Relation to Head of House: SonFather's Name: Olaf Mother's Name: HilmaRace: WhiteRent/home value: Rent 37,00 USDAge at first marriage:Household Members: Name AgeOlaf Battelson 54 Hilma Battelson 44 Olaf Battelson 24 Beatrice Battelson 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, er Beatrice en datter som ikke var n i 1910, men altså f ca 1913? Kan det stemme? mens de andre jentene er flyttet hjemmefra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.