Gå til innhold
Arkivverket

[#68913] Hans Asbjørnsen Suggustad (f.ca. 1650), Meldal


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I manntallet fra 1701 for Meldal i Sør-Trøndelag finner vi en Hans Asbjørnsen Suggustad. Han er oppført med en sønn som het Nils og som var 10 år gammel. Er det noen som kjenner til denne familien? Jeg er særlig interessert i hva kona til Hans het og hvordan det gikk med Nils. Var det flere barn i familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Har funnet forlovelsen og vielsen til Hans, men den gir bare informasjon om brudommen. Det står bare Hans Sougestad, forlovet 13.6., gift 4.7.1686, Meldal.Fant en dåp som fattet interesse, men det stemmer jo ikke helt med bosted. Ettersom Hans skrev Sugustad både før og etter, er det kanskje bom likevel.Døpt 26.4.1689, Meldal: Hans Myrens NielsFT1706, Meldal, Myren: Hans, 60 q. Daardj, 54 børn: Anne 14Denne familien har jeg ikke funnet igjen i 1701. De er heller ikke nevnt i bygdeboka under Myren.Tenkte kanskje at de kunne ha bodd både på Sugustad og Myren, men ble litt usikker når Sugustad er brukt både før og etter dåpen i 1689.Har foreløpig ikke funnet flere opplysninger om Hans Sugustad. Hvis jeg kommer over noe, skal jeg si ifra.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant skiftet etter Nils Hansen Sugustad, holdt 20.11.1742. Her er enken, Gollou Larsdatter og barna nevnt som arvinger. Barn: Hans Nilsen, 6 år, Dordi Nilsd., 20 år og Kari Nilsd., 13 år.Formyndere for barna er deres moders søskende barn, Ole Olsen Damli og Ifver Olsen Loe.Nils Sugustad ble begravet 10 p. Trin. 1742, Meldal, 54 år gammel. Han skulle da være født ca. 1688, og det stemmer jo bra.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

I FT1762 på Sugustadhaugen finner jeg følgende personer:Lars Andersen og Marit Eriksdt.Inderst her er Gollou og sønnen Hans Nilsen.I FT1769 finner jeg ikke hverken Gollou eller Hans Nilsen på Sugustad.Ole Olsen Damli og Iver Olsen Loe, som var formyndere for barna til Nils Hansen og Golloug, var søsken. Deres foreldre var Ole Endresen, f. 1653/1661 og kona Marit.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Tusen takk, Inger. Det var jo imponerende. Opplysningene dine viser dessverre for meg at dette ikke er riktig Nils Hansen.Jeg er altså på jakt etter en Nils Hansen fra Meldal eller muligens Orkdal som var født rundt regnet omkring 1690 og som flyttet derfra senest i 1722. Kanskje faren hans ikke var bonde, men av bergverksfolket. Nå vet ikke jeg i hvilken form du har denne folketellingen fra 1706, men skulle du finne en aktuell Nils Hansen der, så hadde det vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hvilke opplysninger har du om denne Nils Hansen senere ?Dette navnet forekommer bl.a. ofte på Kvikne og det var ikke sjelden at folk derfra kom til Meldal og Orkdal. Du skal ikke se bort fra at det kan være gruvefolk, nei.Hadde Nils Hansen barn ? Navnebruk her kan ofte være en pekepinn. Kankskje kunne han ha hatt søsken som også slo seg ned i nærheten ? Det er forskjellige ting man kan nøste i slik, men det vet nok du utmerket godt selv. Ble likevel litt nysgjerrig på denne Nils Hansen og det hadde vært interessant å fått vite litt mer. Om det ikke er mulig å finne ham i første omgang, er det utrolig mye som kan dukke opp på sikt.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Nils kom til Årdal Kopperverk sommeren 1722 og fikk arbeid som kullbrenner der. Kullbrenning krevde erfaring og de fleste andre kullbrennerne som kom til Årdal, kom fra andre bergverk. Jeg har ikke funnet ham i noen Røros-kilder og kastet derfor mine øyne på Meldal. Her er litt flere opplysningen om Nils og hans familie:Nils hadde med seg kone og to barn da han kom til Årdal. Kona het Anna Evensdatter (patronymet fikk meg til å tenke på Meldal, men også Røros og Kvikne er sikkert aktuelle også). Nils og Anna fikk minst fire barn: Hans (f.ca.1716), Even (f.ca.1720), Arne (f.1730) og Nils f.1733. I tillegg er det mulig at Anders (f.ca.1708) og Erik (f.ca.1721) var sønner av Nils og Anna, men det er mer usikkert.Nils døde for øvrig i 1733. Anna Evensdatter reiste da til Kongsberg med barna og hun døde der i 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ser slett ikke bort fra at de kan komme fra Kvikne-traktene. Even-navnet finnes i alle fall der senere. Finnes det ikke FT1701 for Kvikne ? Har mange ganger savnet den ved søk etter gruvefolk.Skal ha denne saken i bakhodet i tilfelle jeg skulle komme over noe her i distriktet. Er generelt interessert i gruvefolk og deres bevegelser og synes denne saken var veldig interessant.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for det, Inger. 1701-manntallet for Kvikne eksisterer nok dessverre ikke. I Hedmark er det såvidt jeg vet, bare manntallet for Odalen som er bevart ved denne tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.